Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πετρέλαιο: Το σύνδρομο της Κίνας

Σίγουρα υπάρχει κάποιο κερδοσκοπικό premium στις σημερινές τιμές του πετρελαίου. Υπάρχουν όμως και άλλοι λόγοι για να βρίσκονται σ’ αυτά τα επίπεδα και αν συνεχίσουν να ισχύουν, ίσως τα πράγματα να εξελιχθούν χειρότερα για τις μετοχικές αγορές.

Πετρέλαιο: Το σύνδρομο της Κίνας
Μέχρι πριν από μερικές εβδομάδες η πιο εύκολη εξήγηση για την άνοδο της τιμής του πετρελαίου ήταν οι κερδοσκόποι.

Ήταν οι ίδιοι που κατηγορούνταν για την άνοδο της τιμής του από τα 50 στα 60 δολάρια κι από εκεί στα 70 και πάει λέγοντας.

Φαίνεται όμως ότι ακόμη και οι οπαδοί της θεωρίας κουράστηκαν από την επίκληση του ίδιου επιχειρήματος και γι’ αυτό δεν το ακούμε πια τόσο συχνά παρότι η τιμή του μαύρου χρυσού σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, πλησιάζοντας απειλητικά τα 110 δολάρια, κάτι που ελάχιστοι φαντάζονταν πριν από μερικούς μήνες ή χρόνια.

Όμως, όση δύναμη κι αν έχουν οι κερδοσκόποι, δεν θα μπορούσαν να συντηρήσουν ένα ράλι που ξεκίνησε πριν από 10 περίπου χρόνια, δηλαδή το 1998.

Όντως, τα κερδοσκοπικά κεφάλαια σιγοντάρισαν την άνοδο κατά διαστήματα.

Όμως, το βάρος της ανόδου της τιμής του πετρελαίου έπεσε αλλού.

Κυρίως στην παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου που τονώθηκε από την αυξημένη κατανάλωση από χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία και άλλες αναδυόμενες αγορές και δευτερευόντως στην παγκόσμια προσφορά πετρελαίου που επηρεάστηκε ορισμένες φορές από τις γεωπολιτικές εξελίξεις.

Η Κίνα και η Ινδία αντιπροσωπεύουν σήμερα το 12% περίπου της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Ενέργειας (ΙΕΑ), έναντι 8% περίπου το 1998.

Όμως, το σημαντικότερο είναι ότι οι αυξομειώσεις των εισαγωγών πετρελαίου από την Κίνα κάνουν τη διαφορά στην παγκόσμια ζήτηση, συμπαρασύροντας αναλόγως τις τιμές.

Τον Φεβρουάριο, οι εισαγωγές πετρελαίου από την Κίνα εμφάνισαν άνοδο της τάξης του 19%.

Ήταν κάτι που πέρασε μάλλον απαρατήρητο από τα περισσότερα ΜΜΕ και εξηγεί σε κάποιο βαθμό γιατί το πάρτι συνεχίζεται αν και η οικονομία της χώρας που καταναλώνει το περισσότερο πετρέλαιο στον κόσμο φαίνεται να έχει μπει σε ύφεση.

Αντίθετα, τα ΜΜΕ ήταν απασχολημένα με την αναπαραγωγή και τον σχολιασμό της επικρατούσας άποψης που θέλει την τιμή του πετρελαίου να καταρρίπτει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο λόγω των μεγάλων κεφαλαιακών εισροών στα συμβόλαια του αργού και του μπρεντ που προκαλεί η αδυναμία του δολαρίου.

Η τελευταία άποψη έχει μεν βάση, αλλά δεν αποτελεί αναγκαία και ικανή συνθήκη για να συνεχίσει το πετρέλαιο την ξέφρενη πορεία του.

Πάντως, τα αποτελέσματα του ράλι του αργού είναι ήδη ορατά σε επίπεδο πραγματικών οικονομιών:

Πρώτον, η άνοδος του πληθωρισμού. Ο τελευταίος έχει οδηγηθεί σε επίπεδα υψηλότερα από εκείνα που θεωρούν αποδεκτές οι μεγάλες κεντρικές τράπεζες, όπως η ΕΚΤ, με αποτέλεσμα είτε να ακυρώνει είτε να δυσκολεύει τις μειώσεις των παρεμβατικών επιτοκίων τους. Το επιχείρημα των αξιωματούχων της ΕΚΤ είναι ενδεικτικό.

Η τιμή του αργού κερδίζει 11% περίπου από την αρχή του 2008 και εκτιμάται ότι για κάθε αύξηση της τιμής κατά 10%, ο πληθωρισμός στην Ευρώπη αυξάνεται κατά 0,3% και στις ΗΠΑ κατά 0,4%.

Τα πράγματα θα εξελιχθούν ακόμη χειρότερα αν η αύξηση του πληθωρισμού περάσει στους μισθούς, βάζοντας τις οικονομίες σε έναν φαύλο κύκλο.

Εξυπακούεται ότι η μη μείωση των επιτοκίων δεν βοηθά επιχειρήσεις και νοικοκυριά σε θέματα εξυπηρέτησης χρέους.

Δεύτερον, η μείωση του ρυθμού ανάπτυξης. Ανάλογα με τη γεωγραφική ζώνη και οικονομία, μια αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά 10% ψαλιδίζει 0,2% περίπου από τον ρυθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ.



Οι εκτιμήσεις θέλουν τον ρυθμό αύξησης των κερδών ανά μετοχή των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων να μειώνεται κατά μία ποσοστιαία μονάδα και πλέον, π.χ. 8% από 9%, όταν ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ πέφτει κατά 0,2 μονάδα, π.χ. στο 2% από 2,2%.

Φυσικά, οι επιπτώσεις είναι μεγαλύτερες για τις εταιρίες που εξαρτώνται περισσότερο από το πετρέλαιο, π.χ. τις χημικές, αφού οι δαπάνες για πετρέλαιο αντιστοιχούν σε ένα μεγάλο μέρος του κόστους τους, και μικρότερες για άλλες.

Υπάρχουν επίσης εταιρίες σε κλάδους όπως π.χ. ο πετρελαϊκός, που επωφελούνται απ’ αυτήν την εξέλιξη.

Θα ήταν πρόωρο να αποκλείσει κανείς το ενδεχόμενο μιας μεγάλης διόρθωσης των τιμών του πετρελαίου της τάξης του 20% με 30% εδώ που έχουν ανέβει.

Προς το παρόν, το σύνδρομο της Κίνας δίνει, εκτός των άλλων, τον τόνο στην αγορά πετρελαίου και οι συνέπειες είναι αρνητικές για τις οικονομίες, για τα κέρδη των επιχειρήσεων και φυσικά για τα χρηματιστήρια.

Dr. Money

[email protected]


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v