Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο!

Την πεπατημένη των καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση των αξιολογήσεων ακολουθεί η χώρα ακόμη μια φορά, σε αντίθεση με άλλες χώρες που βγήκαν από τα μνημόνια, υποτιμώντας τα οικονομικά και πολιτικά ρίσκα, που δεν είναι μικρά.

Τα 15 προαπαιτούμενα για την υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ θα έπρεπε να είχαν ήδη υλοποιηθεί, αλλά αυτό δεν συμβαίνει.

Οι κοινοτικοί αξιωματούχοι το επισημαίνουν κατ' ιδίαν, εκφράζοντας ένα είδος δυσαρέσκειας.

Από την πλευρά του, ο αρμόδιος υπουργός Οικονομικών κ. Τσακαλώτος καθησυχάζει, μιλώντας για καθυστέρηση ολίγων ημερών στην καταβολή της υποδόσης.

Ποιος έχει δίκιο θα φανεί τις επόμενες εβδομάδες, που οι επικεφαλής των θεσμών θα βρεθούν στην Αθήνα.

Το νέο δεδομένο είναι ότι η Κομισιόν και άλλοι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι έχουν βάλει επίσης στην ατζέντα το θέμα των στατιστικών στοιχείων της περιόδου 2010-2015, γνωστή ως υπόθεση Γεωργίου, δυσκολεύοντας τις διαβουλεύσεις.

Όμως, τα ρίσκα δεν είναι μικρά.

Να θυμίσουμε εδώ ότι η κυβερνητική πρόβλεψη για ανάκαμψη της οικονομίας το 2ο εξάμηνο βασίζεται στην υπόθεση της αποπληρωμής μέρους των ληξιπρόθεσμων του κράτους προς ιδιώτες.

Αυτό δεν μπορεί να γίνει, αν οι δόσεις του ESM δεν λαμβάνονται, ή εισπράττονται με σημαντική χρονική καθυστέρηση, καθώς δημιουργούνται νέα ληξιπρόθεσμα χρέη προς ιδιώτες.

Καλά τα πρωτογενή πλεονάσματα αλλά θα πρέπει να συνοδεύονται από μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου για να έχουν αποτέλεσμα και να είναι αληθινά.

Αν μάλιστα εμφανισθούν δυσκολίες στην επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου, είναι πιθανόν κάποιες αυξήσεις φόρων να εφαρμοσθούν νωρίτερα αντί στις αρχές του 2017 ή/και να επιβληθούν κάποιοι νέοι φόροι, π.χ. στις τραπεζικές συναλλαγές.

Εξυπακούεται ότι τέτοιες κινήσεις θα συνέβαλαν στην επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου αλλά θα επιβάρυναν το κλίμα και την οικονομία.

Στην καλύτερη των περιπτώσεων, θα μετέθεταν την οικονομική ανάκαμψη και εν συνεχεία ανάπτυξη στο μέλλον, ακυρώνοντας εν μέρει το κυβερνητικό αφήγημα και πυροδοτώντας ίσως πολιτικές εξελίξεις νωρίτερα από το αναμενόμενο.

Σ' αυτή τη φάση, όλα αυτά είναι θεωρητικά.

Εκείνο που διαφαίνεται είναι η καθυστέρηση στην όλη διαδικασία, παρότι τα 15 προαπαιτούμενα για την υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ δεν είναι βουνά.

Και ασφαλώς οποιαδήποτε καθυστέρηση εκεί πάει πιο πίσω το χρονοδιάγραμμα της δεύτερης αξιολόγησης, που είναι μεν ευκολότερη από την πρώτη αλλά δεν είναι «βόλτα στο πάρκο», όπως ανέφερε η BofA-ML.

Σε ένα σημείο, αυτό ίσως διευκολύνει πολιτικά την κυβέρνηση στο ζήτημα των ομαδικών απολύσεων.

Υπενθυμίζεται ότι αναμένεται η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για την προσφυγή της ΑΓΕΤ.

Η τελευταία ίσως ανοίξει τον δρόμο για μεγαλύτερα νούμερα απολύσεων, που η κυβέρνηση θα πρέπει να εφαρμόσει, με αποτέλεσμα να βγει από τη δύσκολη θέση.

Όμως, σε γενικές γραμμές, οι καθυστερήσεις δεν είναι το καλύτερο για τη χειμαζόμενη ελληνική οικονομία.

Τα παραδείγματα άλλων χωρών, όπως η Κύπρος, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία, που μπήκαν αργότερα στα μνημόνια αλλά βγήκαν νωρίτερα το αποδεικνύουν.

Dr. Money

 


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v