Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι αντιμνημονιακοί, οι μνημονιακοί και τα κόκκινα δάνεια

Οι περισσότερες νέες ελληνικές προτάσεις για τα κόκκινα δάνεια θα πρέπει να ικανοποιούν τους δανειστές. Αν φυσικά ισχύουν αυτά που ισχυρίζονται οι προηγούμενοι Eλληνες διαπραγματευτές.

Αν κανείς ερχόταν στην Ελλάδα προεκλογικά και άκουγε τα επιχειρήματα του ΣΥΡΙΖΑ εναντίον της λιτότητας και των μνημονίων, έφευγε την επομένη των εκλογών και επέστρεφε αυτές τις μέρες, δεν θα πίστευε στ' αυτιά του.

Δεν πρέπει να υπάρχουν πολλές χώρες στον πλανήτη στις οποίες να συμβαίνουν τόσo σουρεαλιστικά πράγματα και η μεγάλη μάζα του κόσμου να τα αντιμετωπίζει με τόση απάθεια ή ψυχραιμία, αν προτιμάτε.

Δεν εκπλαγήκαμε λοιπόν καθόλου χθες, διαβάζοντας τις προτάσεις της ελληνικής πλευράς προς τους δανειστές για τα «κόκκινα» δάνεια.

Προτάσεις που εμπεριέχονται σε πολυσέλιδη μελέτη της Nomura για τα προβληματικά δάνεια, τις οποίες υιοθέτησε το υπουργείο Οικονομίας σύμφωνα με τα σχετικά δημοσιεύματα.

Σε κάποια από τα τελευταία υπήρχε μάλιστα αναφορά ότι οι θεσμοί εκφράζουν επιφυλάξεις για κάποιες από τις προτάσεις.

Όμως, διαβάζοντας τις βασικές προτάσεις, με εξαίρεση εκείνη που προβλέπει τηνδημιουργία εταιρείας διαχείρισης προβληματικών δανείων (Asset Management Company), η εντύπωση που αποκόμιζε κάποιος ήταν διαφορετική.

Πολύ περισσότερο αν μιλούσε με άτομα που συμμετείχαν ενεργά στις διαπραγματεύσεις για το ίδιο θέμα επί της προηγούμενης κυβέρνησης.

Κι αυτό γιατί όλες σχεδόν οι υπόλοιπες, τωρινές ελληνικές προτάσεις ήταν ίδιες περίπου με εκείνες της τρόικας στο παρελθόν, σύμφωνα με τους ίδιους.

Εξηγούμαστε λοιπόν.

Όπως έχουμε διασταυρώσει, οι δανειστές ζητούσαν στο παρελθόν τηνμετατροπή του Τειρεσία σε credit bureau, με εμπλουτισμό των στοιχείων τους από διαφορετικές πηγές και διατήρησή τους για 10 τουλάχιστον χρόνια.

Κάτι δηλαδή σαν τη Δημόσια Αρχή Πιστοποίησης Φερεγγυότητας που προβλέπει η ελληνική πρόταση.

Οι ίδιοι ζητούσαν στο παρελθόν επίσης τη δημιουργία ενός δικτύου διευθύνσεων και γραφείων σε ολόκληρη τη χώρα, ώστε να ενημερώνονται οι δανειολήπτες που θέλουν να ρυθμίσουν τα δάνειά τους για το πώς θα το κάνουν.

Κάτι αντίστοιχο περιλαμβάνει η ελληνική πρόταση για αναβάθμιση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους με τη σύσταση γραμματείας.

Ανάμεσα στις ιδέες που είχαν πέσει στο τραπέζι τότε ήταν η εκπαίδευση των δικηγόρων, των τραπεζικών υπαλλήλων και υπολοίπων που θα συμβούλευαν τους δανειολήπτες.

Η τρόικα επέμενε εκείνη την περίοδο, σύμφωνα με τους εμπλεκόμενους, να αναλάβει το έργο η task force της ΕΕ (τη θυμάστε;).

Η τελευταία θα πληρωνόταν ασφαλώς από κοινοτικά κονδύλια, που όμως θα είχε δανειστεί η Ελλάδα, προκαλώντας αντιδράσεις σε ανώτερο (υπουργικό) επίπεδο, όπως μαθαίνουμε τώρα.

Κι αυτό γιατί οι προηγούμενοι αισθάνονταν ότι πήγαιναν να τους επιβάλουν οι δανειστές τη χρηματοδότηση μιας οντότητας (task force) για την κατάρτιση των στελεχών της οποίας είχαν σοβαρές αμφιβολίες.

Εκείνη την περίοδο, είχε πέσει στο τραπέζι η ιδέα να αναλάβουν τη διαδικασία ενημέρωσης πιστοποιημένα άτομα που θα πληρώνονταν από τους ενδιαφερόμενους με 70 ευρώ την περίπτωση.

Κι αυτό γιατί δεν ήθελαν να επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό αφού η αρχική ιδέα ήθελε να πληρώνουν είτε ψίχουλα, είτε τίποτα.

Άλλοι πρότειναν τότε να χρησιμοποιηθούν τα ΚΕΠ, κι άλλοι τα δίκτυα γραφείων των Ενώσεων Καταναλωτών, για να ενημερώνεται ο κόσμος και να μη δημιουργηθούν νέα γραφεία.

Στη νέα ελληνική πρόταση περιλαμβάνεται επίσης η αλλαγή διατάξεων στους νόμους Κατσέλη και Δένδια (κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια). Στόχος είναι να επιδικάζονται οι προσφυγές των οφειλετών πιο γρήγορα και να μη γίνεται κατάχρηση.

Δεν υπάρχουν λεπτομέρειες για το τι περιλαμβάνει η σημερινή ελληνική πρόταση πάνω σ' αυτό το θέμα.

Όμως, οι προηγούμενοι θυμούνται ότι οι τροϊκανοί ήθελαν αλλαγές στον νόμο Κατσέλη που ξεπερνούσαν τη συντόμευση του χρόνου διεξαγωγής των δικών μέχρι το αργότερο σε 9 μήνες, όπως πρότειναν οι ίδιοι.

Δεν είναι ξεκάθαρο αν η ελληνική πρόταση έχει αποδεχθεί πλέον τα παλαιότερα αιτήματα της τρόικας ή όχι.

Κι αυτό γιατί στα δημοσιεύματα του Τύπου γίνεται αναφορά στον περιορισμό της κατάχρησης των ευεργετικών διατάξεων του νόμου Κατσέλη για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, χωρίς διευκρινίσεις.

Εν πάση περιπτώσει, εμείς θέλαμε να επισημάνουμε κάτι απλό με βάση αυτά που πληροφορούμαστε.

Οι νέες ελληνικές προτάσεις, εκτός μίας, για τα προβληματικά δάνεια, όπως παρουσιάστηκαν στον Τύπο, προσεγγίζουν τα παλαιότερα αιτήματα της τρόικας.

Είναι κάτι που δεν εκπλήσσει μεν πλέον με όλα αυτά που συμβαίνουν, όμως σίγουρα είναι αξιοσημείωτο.

Dr. Money

 


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v