Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

To παζλ με τα 11 δισ. ευρώ του ΤΧΣ!

Η κυβέρνηση θα ήθελε να χρησιμοποιήσει τα περισσότερα από τα 11,4 δισ. ευρώ του ΤΧΣ για να καλύψει τις χρηματοδοτικές ανάγκες του 2015. Όμως, οι επιθυμίες δεν γίνονται πάντοτε πραγματικότητα.

Όταν στα τέλη Δεκεμβρίου του 2012, η Ελλάδα επαναγόραζε ομόλογα ονομαστικής αξίας 20 δισ. ευρώ, δαπανώντας κάπου 11 δισ. από τα διαθέσιμα του δεύτερου μνημονίου κατόπιν απαίτησης του ΔΝΤ, οι κοινοτικοί διαβεβαίωναν τους Έλληνες επισήμους ότι θα αναπλήρωναν αυτά τα λεφτά με άλλα πριν από το τέλος του προγράμματος.

Όμως, ο καιρός περνούσε, η ΕΚΤ δεν δέχθηκε να μετακυλισθούν οι λήξεις των ελληνικών ομολόγων που κατείχε στο μέλλον, το μπαλάκι πεταγόταν πιο πίσω και έτσι φθάσαμε στο τέλος σχεδόν του προγράμματος προσαρμογής χωρίς να έχει βρεθεί λύση.

Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί το χρηματοδοτικό κενό του 2015, που άλλοι ανεβάζουν στα 12 δισ. ευρώ και άλλοι το προσδορίζουν χαμηλότερα.

Αυτά τα λεφτά μαζί με τα υπόλοιπα των δανείων από το ΔΝΤ καλείται να καλύψει η χώρα από τις αγορές για να βγει από το μνημόνιο και να αποφύγει την αυστηρή επιτήρηση της τρόικας.

Επομένως, η Ελλάδα έχει λόγο να υπενθυμίζει στους κοινοτικούς αξιωματούχους την αθέτηση των διαβεβαιώσεών τους, αν και δεν βλέπουμε να το κάνει δημοσίως.

Ίσως γιατί ποντάρει στη μελλοντική χρήση του αποθέματος ύψους 11,4 δισ. ευρώ περίπου που διαθέτει το ΤΧΣ.

Όμως, κανείς δεν γνωρίζει τι ποσό από το μαξιλάρι του ΤΧΣ θα περισσέψει, όπως τόνισε χθες ο Κλάους Ρέγκλινγκ, επικεφαλής του ευρωπαϊκού μηχανισμού διάσωσης (EFSF-ESM).

O ίδιος διευκρίνισε ότι ίσως χρειασθεί να περάσουν 6 έως 9 μήνες για να καλύψουν οι τράπεζες τυχόν κεφαλαιακές ανάγκες που θα προκύψουν από τα στρες τεστ της ΕΚΤ.

Υπενθυμίζεται ότι τα αποτελέσματα των στρες τεστ ανακοινώνονται στις 26 Οκτωβρίου.

Οι τράπεζες με ζητήματα θα έχουν μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου το αργότερο για να καταλήξουν στο ύψος των αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου σε συνεννόηση με την ΕΚΤ.

Όμως, το πιθανότερο είναι ότι θα γνωρίζουμε το ύψος των αυξήσεων στις οποίες θα πρέπει να προχωρήσουν, αν υπάρξει ανάγκη, νωρίτερα και ίσως θέσουν σε κίνηση αμέσως τη διαδικασία για να προλάβουν την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Υπό την προϋπόθεση ότι το ύψος των αυξήσεων δεν θα είναι δυσθεώρητο και η Ελλάδα δεν θα αποκλεισθεί τελείως από τις αγορές, η κυρίαρχη άποψη είναι πως θα υπάρχει μια τιμή στην οποία οι τράπεζες θα αντλήσουν τα λεφτά που χρειάζονται.

Υπό αυτήν την έννοια, το απόθεμα του ΤΧΣ δεν πρόκειται να ακουμπισθεί και τα 11 δισ. ευρώ θα παραμείνουν άθικτα.

Ο κ. Ρέγκλινγκ διευκρίνισε ότι το απόθεμα θα μπορούσε να επιστραφεί για να μειωθεί το χρέος.

Αν όμως υπήρχε αίτημα να χρησιμοποιηθούν αυτά τα χρήματα για άλλον λόγο, τότε θα πρέπει να υπάρξει απόφαση από το Δ.Σ. του ESM αλλά και από ορισμένα κοινοβούλια, σύμφωνα με τον ίδιο.

Όμως, τα 11,4 δισ. ευρώ έχουν συνυπολογισθεί στο ελληνικό δημόσιο χρέος.

Αν λοιπόν χρησιμοποιηθούν για να αντικαταστήσουν νέο, επιπρόσθετο δάνειο, θα ήταν σαν να μειωνόταν το δημόσιο χρέος.

Παρ' όλα αυτά θα ήταν λάθος να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο να χρησιμοποιηθεί το απόθεμα των 11,4 δισ. ευρώ μελλοντικά για την αντιμετώπιση του στοκ των προβληματικών δανείων και όχι για τη μείωση του χρέους.

Κοντολογίς, το παζλ με το απόθεμα του ΤΧΣ δείχνει να είναι για δυνατούς λύτες με πολιτική όσφρηση.

Dr. Money


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v