Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κερκόπορτα για λαθρεμπόριο πετρελαίου!

Η Ελλάδα έχει πληρώσει πολύ ακριβά το λαθρεμπόριο σε διάφορα είδη καυσίμων, όπως π.χ. το ναυτιλιακό. Δεν έχει την πολυτέλεια να επαναλάβει τα ίδια λάθη, διευκολύνοντας το λαθρεμπόριο μέσω φορολογικής πολιτικής.

Κερκόπορτα για λαθρεμπόριο πετρελαίου!

Ο κυριότερος λόγος που η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης προσέγγισε εκείνη του πετρελαίου κίνησης ήταν η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων.

Η αρχικά αναμενόμενη αύξηση των εσόδων θα προερχόταν κι από εκεί αφού η μεγάλη αύξηση της τιμής του καυσίμου θέρμανσης θα οδηγούσε αναπόφευκτα σε μεγάλη μείωση της ζήτησης.

Η κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης θα επιβαρύνονταν επίσης από τις επιπτώσεις των πολύχρονων πολιτικών λιτότητας και την αντικατάσταση του από άλλες φθηνότερες μορφές ενέργειας, π.χ. ξύλα.

Οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες και το μέγεθος της αποθεματοποίησης του καυσίμου από νοικοκυριά και επιχειρήσεις την σεζόν πριν από την σύγκλιση των τιμών θα έπαιζαν επίσης ρόλο.

Όλα αυτά θα πρέπει να ληφθούν υπόψη πριν υπάρξει αξιολόγηση του ανωτέρω, αντιλαϊκού κατά τα άλλα, μέτρου.

Όπως επίσης να ληφθεί υπόψη η επίπτωση στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών από τη μείωση η αύξηση της κατανάλωσης του εισαγόμενου καυσίμου πριν εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα.

Δυστυχώς, μέχρι στιγμής, δεν έχουμε δει ούτε μία σοβαρή ανάλυση που να ασχολείται με αυτά τα ζητήματα.

Αντίθετα, έχουμε ακούσει και διαβάσει εξορκισμούς στον Τύπο για το μέτρο της εξίσωσης (περίπου) του ΕΦΚ στα δύο καύσιμα.

Δεν θα επιμείνουμε περισσότερο στο δίπολο της κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης και φορολογικών εσόδων γιατί δεν διαθέτουμε αναλυτικά στοιχεία.

Όμως, ο σκοπός του σημερινού άρθρου δεν είναι αυτός, αλλά το λαθρεμπόριο καυσίμων στο οποίο απέβλεπε η εξίσωση των τιμών.

Δεν είναι μυστικό ότι πολλοί επιτήδειοι επωφελούνταν από τη σημαντική διαφορά μεταξύ της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης και του πετρελαίου κίνησης, αγοράζοντας μεγάλες ποσότητες του φθηνότερου θέρμανσης για να το χρησιμοποιήσουν στα οχήματά τους κι αλλού.

Ακόμη θυμόμαστε τα λόγια του νυν υπουργού οικονομικών Γκίκα Χαρδούβελη γι' αυτό το θέμα πριν από μερικά χρόνια.

«Γνωρίζεις πόσα σιλό για αποθήκευση πετρελαίου κίνησης έχουν φτιάξει αγρότες στην επαρχία και τι έκταση έχει πάρει το λαθρεμπόριο καυσίμων;» μας είχε είπε τότε.

Η ευθυγράμμιση της τιμής των δύο καυσίμων μέσω εναρμόνισης της φορολογίας τους ήταν η ορθολογική απάντηση στο λαθρεμπόριο.

Όμως, ήταν επίσης μια επώδυνη οικονομικά απόφαση για τα νοικοκυριά και γενικά όλους εκείνους που αγόραζαν πετρέλαιο θέρμανσης για να ζεσταθούν και όχι για να κερδοσκοπήσουν, μεταπουλώντας το σε τρίτους ή για να κινούν τα οχήματά τους, π.χ. ΙΧ και τρακτέρ.

Έπρεπε λοιπόν να απαλειφθεί η επιβάρυνση της μεγάλης πλειοψηφίας των νοικοκυριών από το κράτος με βάση καθαρά εισοδηματικά κριτήρια κι όχι άλλα.

Όμως, κάτι τέτοιο δεν έγινε.

Τα κριτήρια ήταν πολύ αυστηρά και οι δικαιούχοι πολύ λιγότεροι απ' αυτούς που θα έπρεπε για ένα μέτρο που απέβλεπε κατά κύριο λόγο στη καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.

Δεν εκπλήσσει λοιπόν που το θέμα επανέρχεται αλλά με τρόπο που ευνοεί τους λαθρέμπορους, δηλαδή την μείωση του ΕΦΚ (Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης) στο πετρέλαιο θέρμανσης.

Κατά την ταπεινή άποψη του γράφοντος η πολιτεία θα πρέπει να επανεξετάσει την συνολική τιμολογιακή πολιτική στα καύσιμα σε συνάρτηση με την φορολογία και τις κοινωνικές, οικονομικές, δημοσιονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Μια τέτοια κίνηση δεν αποκλείει την μείωση των σχεδόν ενιαίων τιμών στα καύσιμα αν οδηγεί σε καλύτερο αποτέλεσμα.

Όμως, σε καμία περίπτωση η φορολογική πολιτική δεν θα πρέπει να ευνοεί το λαθρεμπόριο στις αγροτικές περιοχές κι αλλού.

Αντίθετα, η πολιτεία θα πρέπει να εντείνει τις προσπάθειές της για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων σε άλλες εκφάνσεις του ώστε να προκύψει αύξηση των κρατικών εσόδων.

Ιδιαίτερα στις ένοπλες δυνάμεις όπου λαθρεμπόριο καυσίμων γίνεται σε μεγάλη κλίμακα όπως αναφέρουν υπουργοί σε κατ' ιδίαν συζητήσεις τους.

Η πρόσφατη αποκάλυψη για την κλοπή κηροζίνης που προοριζόταν για αεροπλάνα σε περιφερειακό αεροδρόμιο από αξιωματικούς με σκοπό την διοχέτευσή της στην αγορά είναι αποκαλυπτική.

Και φυσικά υπάρχει πάντα η πρόκληση που ονομάζεται λαθρεμπόριο ναυτιλιακού καυσίμου.

Εν κατακλείδι, τα νοικοκυριά θα πρέπει να πληρώνουν αρκετά φθηνότερα το πετρέλαιο θέρμανσης.

Όμως, αυτό δεν πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο που ευνοεί το λαθρεμπόριο.

Dr. Money


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v