Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πώς θα πληρωθεί το εισιτήριο εξόδου του ΔΝΤ!

Η έξοδος από το μνημόνιο δεν αρκεί για να σταματήσει η επιτήρηση της χώρας από το ΔΝΤ. Στην κυβέρνηση το γνωρίζουν πολύ καλά και δεν μένουν με σταυρωμένα χέρια εν όψει πιθανής εκλογικής αναμέτρησης το επόμενο 12μηνο.

Πώς θα πληρωθεί το εισιτήριο εξόδου του ΔΝΤ!

Δεν είναι μυστικό ότι ο ΣΥΡΙΖΑ προετοιμάζεται για εκλογική αναμέτρηση το πρώτο τρίμηνο του 2015, εκτιμώντας ότι η παρούσα Βουλή δεν θα μπορέσει να εκλέξει Πρόεδρο Δημοκρατίας.

Για τον ΣΥΡΙΖΑ, οι ευρωεκλογές του Μαΐου είναι κομβικές στον δρόμο προς τον Φεβρουάριο του 2015 και ποντάρει σε μεγάλη νίκη για να αλλάξει άρδην το πολιτικό κλίμα υπέρ του.

Όμως, οι τελευταίες δημοσκοπήσεις και δύο ακόμη που θα δουν το φως της δημοσιότητας προσεχώς, όπως πληροφορούμαστε, δεν θα πρέπει να ικανοποιούν την Κουμουνδούρου.

Από την άλλη πλευρά, απομένουν δύο μήνες περίπου μέχρι τις ευρωεκλογές και οι ειδικοί τονίζουν ότι τα πάντα θα μπορούσαν να συμβούν σε αυτό το διάστημα.

Όλα αυτά είναι γνωστά στην κυβέρνηση, που ετοιμάζει το δικό της σχέδιο.

Πέρα από την έξοδο στις αγορές, την ελάφρυνση του δημοσίου χρέους από την Ε.Ε. και τη σταδιακή ανάκαμψη της οικονομίας, το κυβερνητικό στρατόπεδο ποντάρει πολλά στην έξοδο από το μνημόνιο και στο τέλος της επιτήρησης από την τρόικα, και ειδικότερα  από το ΔΝΤ, όπως την ξέρουμε.

Χθες αναφέραμε ότι η Ελλάδα θα έχει λαμβάνειν πολύ λίγα λεφτά από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό EFSF/ESM μετά την αναμενόμενη, σπασμένη δόση των 8,3 δισ. ευρώ από τον Μάιο και μετά.

Η χρηματοδότηση από τον μηχανισμό θα ολοκληρωθεί μετά την επόμενη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος προς τα τέλη του 2014 ή στις αρχές του 2015 και θα σηματοδοτήσει το τέλος του μνημονίου.

Όμως, το τέλος των τριμηνιαίων ελέγχων από την τρόικα δεν σημαίνει το τέλος των ελέγχων κι από το ΔΝΤ στο μέτρο που το τελευταίο συνεχίζει να δανείζει την Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.

Υπενθυμίζεται ότι το ΔΝΤ προβλέπεται να δανείσει 15 δισ. ευρώ περίπου στη χώρα μέχρι και το α΄ τρίμηνο του 2016, χωρίς να συνυπολογίζεται η εκταμίευση του Μαΐου ύψους 3,4 δισ. ευρώ.

Το εναπομείναν δάνειο θα μπορούσε να περιορισθεί κοντά στα 8 δισ. ευρώ αν το ΔΝΤ εκταμίευε το σύνολο των τριμηνιαίων δόσεων του 2014 συνολικού ύψους 6,8 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος της χρονιάς.

Το τελευταίο δεν είναι το πιθανότερο σενάριο, κατά την άποψή μας.

Όμως, είτε το εναπομείναν ποσό είναι 15 δισ. ευρώ, είτε 10, είτε 8 δισ. ευρώ, η Ελλάδα θα πρέπει να το εξασφαλίσει από άλλες πηγές για να μην έχει ανάγκη το ΔΝΤ και να αποφύγει τους ελέγχους του.

Τα ανωτέρω ποσά μοιάζουν σχετικά μικρά.

Όμως, θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού του 2015 αν το αντίστοιχο του 2014 καλυφθεί.

Το κενό του 2015 υπολογιζόταν σε 6,5 δισ. ευρώ, αλλά θα μπορούσε να αυξηθεί αν υπάρξουν αστοχίες στην εκτέλεση του προϋπολογισμού και του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.

Ο υπουργός οικονομικών Γ. Στουρνάρας ανέφερε χθες ότι το κενό του 2015 μπορεί να καλυφθεί υπό κάποιες προϋποθέσεις, π.χ. μεγαλύτερο πρωτογενές πλεόνασμα σε σχέση με το προβλεπόμενο και έξοδος στις αγορές.

Κάτι τέτοιο δεν πρέπει να αποκλείεται, ιδίως αν χρησιμοποιηθεί μέρος από το απόθεμα του ΤΧΣ μετά τα στρες τεστ της ΕΚΤ.

Όμως, η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού του 2015 και η αναπλήρωση των δανείων του ΔΝΤ προς την Ελλάδα μέχρι και το α΄ τρίμηνο του 2016 συνιστούν πολύ δύσκολο εγχείρημα.

Στην καλύτερη περίπτωση, μιλάμε για 14,5 δισ. ευρώ. Αυτό το ποσό σπάει σε χρηματοδοτικό κενό ύψους 6,5 δισ. ευρώ για το 2015 και σε δάνεια από το ΔΝΤ 8 δισ. ευρώ.

Στη χειρότερη, μιλάμε για 23 δισ. ευρώ, δηλαδή για κενό 8 δισ. και για δάνεια από το ΔΝΤ 15 δισ. ευρώ, με επίτευξη των προβλεπόμενων πρωτογενών πλεονασμάτων.

Θεωρητικά, η Ελλάδα θα μπορούσε να καλύψει τα 14,5 δισ. ευρώ με συνδυασμό εκδόσεων ομολόγων, εντόκων, χρήση του αποθέματος του ΤΧΣ και εισπράξεων από τραπεζικές μετοχές και warrants.

Όμως, οι σχετικές αποφάσεις θα ληφθούν μέχρι τα τέλη του 2014 ή στις αρχές του 2015 το αργότερο και κανένας δεν θα είναι σε θέση να κάνει ασφαλή πρόβλεψη σ' εκείνο το σημείο για τις συνθήκες που θα επικρατούν τα επόμενα τρίμηνα.

Επομένως, η πρόθεση της κυβέρνησης να τερματισθεί ο δανεισμός και ο έλεγχος από το ΔΝΤ πριν από την ψηφοφορία για εκλογή νέου Προέδρου Δημοκρατίας το 2015 θα μπορούσε να υλοποιηθεί υπό μία προϋπόθεση:

Να τύχει της σύμφωνης γνώμης των Βρυξελλών που θα παρείχε τη στήριξή της μέσω ενός προληπτικού προγράμματος χρηματοδότησης από τον πανευρωπαϊκό μηχανισμό ESM.

Σ' αυτήν την περίπτωση, ο ESM θα μπορούσε να παράσχει στην Ελλάδα μια πιστωτική γραμμή μέχρι κάποιο ποσό, π.χ. 23 δισ. ευρώ, με τη σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της ΕΚΤ.

Η Κομισιόν τότε θα υπέγραφε μνημόνιο με το ESM.

Η πιστωτική γραμμή θα ήταν αρχικά διαθέσιμη για 1 χρόνο και θα μπορούσε να ανανεωθεί δύο φορές, κάθε μία για 6 μήνες.

Η γραμμή θα μπορούσε να πάρει τη μορφή είτε δανείου προς τη χώρα, είτε απευθείας αγορών ομολόγων από την πρωτογενή αγορά.

Φυσικά, η Ελλάδα θα ήταν υπό στενή επιτήρηση για την τήρηση των όρων της συμφωνίας, αλλά δεν θα είχε σχέση με εκείνη της τρόικας.

Στην ομάδα επιτήρησης θα υπήρχαν εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της ΕΚΤ, ενώ επιτρέπεται κι η συμμετοχή του ΔΝΤ.

Η κυβέρνηση θα μπορούσε να εκμεταλλευθεί πολιτικά το γεγονός, ισχυριζόμενη ότι έβγαλε τελείως τη χώρα από το μνημόνιο, ενώ η τρόικα θα αποτελούσε παρελθόν.

Δεν είναι μυστικό ότι αρκετοί στην κυβέρνηση καλοβλέπουν μια τέτοια εξέλιξη και άτυπες κρούσεις έχουν ήδη γίνει στην Ε.Ε. σύμφωνα με πληροφορίες.

Η αναμενόμενη έξοδος στις αγορές εξυπηρετεί αυτόν τον σκοπό αφού η έγκριση του ESM για την προληπτική πιστωτική γραμμή προϋποθέτει πρόσβαση της χώρας στις διεθνείς αγορές.

Dr. Money


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v