Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πώς έχασε το ”στοίχημα” ο ΟΠΑΠ

Ο ΟΠΑΠ κέρδισε το στοίχημα των αυξημένων εσόδων από το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου στο δεύτερο τρίμηνο, αλλά δεν μπόρεσε να κερδίσει ένα πιο σημαντικό: αυτό της επικοινωνίας με την επενδυτική κοινότητα.

Πώς έχασε το ”στοίχημα” ο ΟΠΑΠ
Στους συμμετέχοντες στην αγορά δεν αρέσουν οι εκπλήξεις. Ιδιαίτερα οι δυσάρεστες εκπλήξεις, που προέρχονται από την ανακοίνωση εταιρικών οικονομικών αποτελεσμάτων.

Γι’ αυτό οι εταιρείες φροντίζουν, γνωρίζοντας τις συγκλίνουσες εκτιμήσεις της αγοράς (consensus), να προειδοποιούν δημοσίως και εγκαίρως τους μετόχους τους για ενδεχόμενες σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των πραγματικών στοιχείων και των προσδοκώμενων. Πρόκειται για το περίφημο ”profit warning” αγγλιστί.



Παρά το γεγονός ότι η συμμετοχή των ξένων επενδυτών στο μετοχικό κεφάλαιο ελληνικών εταιρειών ξεπερνά σε πολλές περιπτώσεις το 30% και πλέον, η συντριπτική πλειοψηφία των τελευταίων δείχνει να αγνοεί είτε από αμέλεια είτε από άγνοια τι πρέπει να κάνει όταν τα κέρδη τους υπολείπονται σημαντικά από τις συγκλίνουσες εκτιμήσεις της αγοράς.



Ο ΟΠΑΠ φρόντισε να μας υπενθυμίσει τι συμβαίνει σ’ αυτές τις περιπτώσεις στην πράξη. Η μετοχή του υποχώρησε 7,55% και έκλεισε στα 27,20 ευρώ την Παρασκευή, μια μόλις μέρα μετά την ανακοίνωση των καθαρών κερδών του δεύτερου τριμήνου και του εξαμήνου, τα οποία αποδείχθηκαν κατώτερα των αναμενομένου, συμπαρασύροντας το σύνολο της αγοράς σε χαμηλότερα επίπεδα.



Ο ΟΠΑΠ δεν είναι ασφαλώς η μοναδική ελληνική εταιρεία που ”ξέχασε” να προειδοποιήσει την επενδυτική κοινότητα για την απόκλιση των μεγεθών της από το consensus.

Τουναντίον, ανήκει στον κανόνα, καθότι είναι δύσκολο να θυμηθεί κανείς το παράδειγμα άλλης μεγάλης εταιρείας που να είχε προχωρήσει σε κάποιου είδους προειδοποίηση στο παρελθόν. Η Coca Cola 3Ε και η CosmOTE έρχονται αμυδρά στο νου.

Δυστυχώς, οι επιπτώσεις από τον δυσάρεστο αιφνιδιασμό των επενδυτών δεν εξαντλούνται στη βίαιη και απότομη αναπροσαρμογή της τιμής της μετοχής εταιρείας βραχυπρόθεσμα, η οποία συνοδεύεται από αναπροσαρμογή των προβλέψεων των αναλυτών για τα κέρδη ανά μετοχή προς τα κάτω.

Άλλωστε η βίαιη αναπροσαρμογή της τιμής της μετοχής πιθανόν να μη διαφέρει πολύ σε απόλυτο μέγεθος από μια πιο ομαλή αναπροσαρμογή ύστερα από την έγκαιρη προειδοποίηση για τα κέρδη της εταιρείας που θα διαρκούσε περισσότερο χρονικά.

Οι πιο δυσάρεστες επιπτώσεις εμφανίζονται σε βάθος χρόνου και είναι απόρροια του κλονισμού της εμπιστοσύνης κάποιων θεσμικών επενδυτών στο μάνατζμεντ της εταιρείας που τους αιφνιδίασε.

Το ”χτίσιμο” σχέσεων εμπιστοσύνης ανάμεσα σε μια εισηγμένη εταιρεία και την επενδυτική κοινότητα, ιδίως τους ξένους, είναι μια διαδικασία που κρατά πολύ καιρό. Κι όπως όλα τα πράγματα, δύσκολα χτίζεται και εύκολα γκρεμίζεται.

Ο ΟΠΑΠ κέρδισε το στοίχημα των αυξημένων εσόδων από τους αγώνες του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου, αλλά έχασε το επικοινωνιακό. Στο χέρι του είναι να το ξανακερδίσει. Θα χρειαστεί όμως αρκετή προσπάθεια, και ίσως πιθανή χρήση προειδοποιητικών ανακοινώσεων για θέματα αιχμής του οργανισμού στο μέλλον.

Dr. Money

[email protected]


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v