Στον αστερισμό της λιτότητας ο ευρωπαϊκός Νότος

Ισπανία και Πορτογαλία δεσμεύθηκαν να επιταχύνουν την εφαρμογή των μέτρων λιτότητας, η Γαλλία επιβάλλει νέο πάγωμα δημόσιων επενδύσεων και η Ιταλία «βάζει στο μάτι» τις 626.000 Maserati δημόσιας χρήσης.

  • Επιμέλεια: Ντ. Παπαγεωργίου
Στον αστερισμό της λιτότητας ο ευρωπαϊκός Νότος
Πέρα από τα δραστικά μέτρα λιτότητας που εφαρμόζει η ελληνική κυβέρνηση, οι ασθενέστερες αλλά και οι πιο υγιείς χώρες της ευρωζώνης, επιβάλλουν συμμάζεμα των δημοσιονομικών τους για να αποφύγουν την κρίση.

Η Ισπανία και η Πορτογαλία, υποκύπτοντας στις έντονες πιέσεις των εταίρων στην ευρωζώνη και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, δεσμεύθηκαν να επιταχύνουν την εφαρμογή των μέτρων λιτότητας στις οικονομίες τους.

Την Δευτέρα, μετά την κοινοποίηση του κολοσσιαίου πακέτου στήριξης της ευρωζώνης, ύψους 750 δισ. ευρώ, η Ισπανία δεσμεύθηκε να μειώσει το έλλειμμα στον προϋπολογισμό της κατά επιπλέον 0,5% του ΑΕΠ φέτος και 1% επιπλέον το 2011, περικοπές συνολικής αξίας 15 δισ. ευρώ. Τα αρχικά ισπανικά μέτρα έκαναν λόγο για μείωση του ελλείμματος από 11,2% του ΑΕΠ πέρσι, σε 9,8% το 2010 και 7,5% το 2011. Οι λεπτομέρειες για το πώς θα επιτευχθούν οι στόχοι θα δημοσιοποιηθούν πιθανόν αύριο. Στα αρχικά ισπανικά μέτρα, οι μέθοδοι ήταν αυξήσεις φόρων και μείωση δαπανών, με πάγωμα προσλήψεων στο δημόσιο.

Επιπλέον, η Πορτογαλία ανακοίνωσε χθές ότι είναι έτοιμη να αυξήσει περαιτέρω τους φόρους για να μειώσει το έλλειμμα κατά σχεδόν το ήμισυ μέσα σε δύο χρόνια. Ο νέος στόχος είναι η μείωση από το ρεκόρ 9,4% του ΑΕΠ πέρσι στο 5,1% του χρόνου, έναντι του προηγούμενου στόχου για 6,6%. Είναι η τρίτη φορά σε δύο εβδομάδες, που η πορτογαλική κυβέρνηση ανακοινώνει επιτάχυνση των μέτρων λιτότητας.

Ένα μεγάλο βήμα για την συρρίκνωση των υπέρογκων δημοσίων δαπανών στον ιταλικό προϋπολογισμό, έκανε, εν τω μεταξύ ο υπουργός μεταρρυθμίσεων δημόσιας διοίκησης, Renato Brunetta: δραστική μείωση στους στόλους από λιμουζίνες που χρησιμοποιεί η γενική και τοπική κυβέρνηση. Σύμφωνα με τον υπουργό, οι Maserati των δημοσίων λειτουργών κοστίζουν πάνω από 150.000 ευρώ έκαστη. Εντάσσονται, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ΜΜΕ, σε μια αρμάδα αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης που ανέρχεται στον αριθμό των 626.000 οχημάτων, μέγεθος 10πλάσιο σε σχέση με τους στόλους της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Βρετανίας.

Στην υπόλοιπη «ευάλωτη περιφέρεια» της ευρωζώνης, η Ιρλανδία εκτιμάται ότι είναι πιο μπροστά απ’όλους τους εταίρους στην Ε.Ε. για την μείωση του ελλείμματος, αν και το έλλειμμά της φέτος θα ξεπεράσει το 11,6% του ΑΕΠ φέτος. Στα ιρλανδικά μέτρα που εφαρμόστηκαν από το 2008, περιλαμβάνεται πάγωμα δημοσίων δαπανών της τάξης του 5% του ΑΕΠ περίπου και 2,5% επιπλέον περικοπές φέτος.

Στην δε υπόλοιπη Ευρώπη, νωρίς σήμερα το πρωί, η γαλλική κυβέρνηση ανακοίνωσε πάγωμα των δημοσίων επενδύσεων για μία τριετία αλλά και κατάργηση φοροαπαλλαγών και επιδομάτων, μολονότι ο Γάλλος πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί, αποφεύγει τακτικά να χρησιμοποιεί για τις περικοπές τον χαρακτηρισμό "μέτρα λιτότητας".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v