Η άνεργη "γενιά Υ" της Αμερικής

Οι Αμερικανοί απόφοιτοι ανακαλύπτουν ότι τα πτυχία που ακριβοπλήρωσαν ΔΕΝ είναι το εισιτήριό τους στην αγορά εργασίας. Κάποιοι δουλεύουν τσάμπα, κάποιοι ξενιτεύονται και πολλοί θα πληρώνουν την ύφεση για μια ζωή.

  • Επιμέλεια: Ντ. Παπαγεωργίου
Η άνεργη γενιά Υ της Αμερικής
Οι νεαροί Αμερικανοί που βγαίνουν από τα πανεπιστήμια ανακαλύπτουν ότι τα πτυχία που ακριβοπλήρωσαν ΔΕΝ είναι το εισιτήριό τους για εύρεση εργασίας.

Έτσι, ορισμένοι απόφοιτοι δουλεύουν δωρεάν για να έχουν τουλάχιστον κάποια προϋπηρεσία και να βελτιώσουν το βιογραφικό τους, ενώ κάποιοι άλλοι αρχίζουν να αναζητούν δουλειές στο εξωτερικό. Όλοι είναι πολύ πιθανό να "πληρώνουν" αυτή την ύφεση για μια ζωή, όπως προκύπτει από ανάλυση του αρθρογράφου κ. Wendell Marsh στο πρακτορείο Reuters.

Η Εθνική Ένωση Κολεγίων και Εργοδοτών (National Association of Colleges and Employers) αναφέρει ότι μόνο το 19,7% των αποφοίτων του 2009 που έκανε αίτηση πρόσληψης την είχε εξασφαλίσει έως τον Μάιο του 2009. Στο δ΄ τρίμηνο του έτους η ανεργία για τους εργαζομένους ηλικίας κάτω των 25 ετών ήταν 17,3% - επίπεδο σχεδόν διπλάσιο από τον εθνικό μέσο όρο.

Οι οικονομολόγοι φοβούνται ότι, αν δεν ενταχθούν στην αγορά εργασίας σύντομα οι νέοι απόφοιτοι, θα δημιουργηθεί τεράστιο κενό σε μια χώρα στην οποία το κύμα των Baby Boomers που συνταξιοδοτείται έχει τεράστια ανάγκη από ένα υγιές νεαρό εργατικό δυναμικό, που θα πληρώσει τη σύνταξή του.

Αυτή η νέα γενιά, γνωστή ως "γενιά Υ" ή "γενιά της χιλιετίας", που αφορά στα άτομα τα οποία γεννήθηκαν στη δεκαετία του ’80 και στις αρχές του ’90, δεν είναι άλλη από τα παιδιά των Baby Boomers, δηλαδή της μεταπολεμικής γενιάς η οποία έζησε μια πρωτοφανή άνθηση γεννήσεων, εξ ου και το όνομά της.

Έτσι, η γενιά της χιλιετίας κινδυνεύει να βιώσει μια κατάσταση ανάλογη με τη χαμένη δεκαετία της Ιαπωνίας. Έπειτα από χρόνια οικονομικής στασιμότητας και υποτονικής ανάπτυξης, η οικονομία της Ιαπωνίας αντιμετώπισε, με χρονική υστέρηση, πολλά δευτερογενή προβλήματα.

Δημιουργήθηκαν αλλαγές στη δομή της αγοράς εργασίας που είχαν ως αποτέλεσμα να απασχολείται μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού χωρίς μόνιμη σύμβαση εργασίας και χωρίς κατάλληλα επιδόματα. Αυτή η... χαμένη γενιά έχασε την ευκαιρία να εξασφαλίσει την κατάλληλη κατάρτιση, με αποτέλεσμα να υπάρξουν ευρύτερα κοινωνικοοικονομικά προβλήματα, σε μια χώρα που φημίζεται για την άκαμπτη δομή των επιχειρήσεών της.

Οι Αμερικανοί απόφοιτοι αντιμετωπίζουν ένα πρόσθετο πρόβλημα, καθώς αγωνίζονται να αποπληρώσουν τα δάνεια που πήραν για να πληρώσουν την πανεπιστημιακή τους εκπαίδευση. Πολλοί από αυτούς στηρίζονταν στα υψηλότερα εισοδήματα τα οποία υπόσχονταν τα διπλώματά τους για να αποπληρώσουν.

Αποφοιτούν όμως με χρέος 27.000 δολαρίων ο καθένας κατά μέσο όρο και δεν έχουν τα μέσα να τα πληρώσουν, ενώ ποσοστό σχεδόν 30% (ή 13,2 εκατομμύρια το 2007) είναι ανασφάλιστο. Και κινδυνεύει να μην έχει τα κατάλληλα προσόντα για πρόσληψη, ούτε όταν η απασχόληση θα ανακάμψει.

Τα κενά στην απασχόληση δημιουργούν προβλήματα στους εργαζομένους όλων των ηλικιών - αυτό τόνισε πρόσφατα και ο νυν κεντρικός τραπεζίτης των ΗΠΑ, κ. Ben Bernanke, ο οποίος δήλωσε: "Οι άνθρωποι που μένουν εκτός εργατικού δυναμικού τείνουν να χάνουν τις ικανότητές τους και τις επαφές τους με την αγορά εργασίας. Όταν η οικονομία ανακάμψει, ίσως να μην μπορούν καν να προσληφθούν". Έρευνες έχουν δείξει πως η ανεργία στην αρχή της καριέρας ενός ατόμου συχνά έχει πολύ μακροχρόνια επίπτωση.

Έκθεση την οποία συνέταξε η οικονομολόγος - εργατολόγος κ. Lisa Kahn του Yale School of Management έδειξε ότι μεταξύ των λευκών αγοριών, αποφοίτων  κολεγίων, που είναι η ομάδα με τα καλύτερα επίπεδα απασχόλησης, υπάρχουν μεγάλες και επίμονες επιπτώσεις για όσους αποφοιτούν κατά τη διάρκεια υφέσεων.

Η αποφοίτηση σε μια κακή οικονομική κατάσταση σημαίνει γι' αυτήν την ομάδα ότι ο μισθός θα είναι μειωμένος 6% - 8% για κάθε επιπλέον ποσοστιαία μονάδα στο εθνικό ποσοστό ανεργίας. Ακόμη και 15 χρόνια αργότερα υπάρχει απόκλιση 2,5% για κάθε επιπλέον ποσοστιαία μονάδα στο ποσοστό της ανεργίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v