Αλλαγή εταιρικής στρατηγικής λόγω λιτότητας

Οι καταναλωτές του πλανήτη, από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη μέχρι την Ιαπωνία και τη Βραζιλία, γίνονται πιο επιφυλακτικοί και η νέα αυτή λιτότητα υποχρεώνει τις εταιρίες σε αναθεώρηση στρατηγικής και προϊόντων.

  • Επιμέλεια: Ντ. Παπαγεωργίου
Αλλαγή εταιρικής στρατηγικής λόγω λιτότητας
Οι καταναλωτές του πλανήτη, από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη μέχρι την Ιαπωνία και τη Βραζιλία, γίνονται πιο επιφυλακτικοί, καθώς φοβούνται ότι η κατάσταση στην παγκόσμια οικονομία θα χειροτερέψει τους επόμενους 12 μήνες, σύμφωνα με διεθνή έρευνα. Και η νέα αυτή λιτότητα υποχρεώνει τις επιχειρήσεις να αναθεωρήσουν τη στρατηγική και τα προϊόντα τους.

Η πλειονότητα των καταναλωτών που συμμετείχαν σε έρευνα της Boston Consulting Group μεταξύ 21.800 ανθρώπων από όλον τον κόσμο δήλωσε ότι μειώνει τις δαπάνες, ότι ψάχνει για φθηνά προϊόντα και προσφορές και ότι μένει στο σπίτι περισσότερο. "Οι καταναλωτές επιστρέφουν στα βασικά",  δηλώνει η κ. Catherine Roche του οίκου. "Δεν τους ενδιαφέρει να ¨δείχνονται¨ όπως στο παρελθόν... Αποφεύγουν τις διάσημες μάρκες στις τσάντες και στα ρούχα τους". 

Η εφημερίδα "Wall Street Journal" δημοσίευσε έρευνα που υποστηρίζει: "Πράγματι, η αφοσίωση στις επώνυμες μάρκες φθίνει στις περισσότερες ανεπτυγμένες αγορές (ένα φαινόμενο που ονομάζεται ¨κόπωση στις μάρκες¨), αλλά παραμένει ισχυρή σε χώρες της Ασίας. Στην Ινδία και στην Κίνα το 79% και 71% των ερωτηθέντων, αντίστοιχα, είπαν ότι αξίζει να πληρώσουν παραπάνω για να αγοράσουν επώνυμη μάρκα, σε σύγκριση με το 25% στις ΗΠΑ και το 17% στην Ευρώπη".

Ωστόσο, σχεδόν οι μισοί Κινέζοι που συμμετείχαν στην έρευνα και τα τρία τέταρτα των Ινδών δηλώνουν ότι θα μειώσουν τις δαπάνες σε μη απαραίτητα αγαθά. Οι δε εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε αυτές τις αγορές τονίζουν ότι προσπαθούν να προσελκύσουν μεγαλύτερη πελατειακή βάση μειώνοντας τις τιμές.

Παράδειγμα η Aeon, η μεγαλύτερη επιχείρηση λιανικής της Ιαπωνίας βάσει πωλήσεων, που ανακοίνωσε πρόσφατα την εισαγωγή νέας ιδιωτικής ετικέτας και τη στρατηγική των προσφορών.

Η νέα λιτότητα που επικρατεί στην Ιαπωνία έρχεται σε αντίθεση με τη "μανία" της επωνυμίας και της ποιότητας που υπήρχε στα χρόνια της άνθησης. Αυτό ακριβώς είναι που ξεχωρίζει, εξάλλου, τις τάσεις ανάμεσα στα "στρατόπεδα" των καταναλωτών. Η συμπεριφορά είναι διαφορετική από τη μία στη Βραζιλία, στη Ρωσία και στο Μεξικό που έζησαν κρίσεις στο πρόσφατο παρελθόν, ενώ από την άλλη είναι η Ινδία και η Κίνα.

Οι μισοί Βραζιλιάνοι που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνουν ότι έχουν γίνει πιο "ευαίσθητοι" στις τιμές. Το ποσοστό είναι ίσο με το αντίστοιχο αμερικανικό και το μεγαλύτερο μεταξύ των αναπτυσσόμενων κρατών, μετά το Μεξικό. Οι Ρώσοι, εν τω μεταξύ, ξοδεύουν τα χρήματά τους σε διαρκή αγαθά, όπως λευκές συσκευές.

Πέρα όμως από τις διαφορές ανά χώρα, στην έρευνα φαίνεται ποικιλία μεταξύ των καταναλωτών και όσον αφορά στα προϊόντα. Σε όλες τις δυτικές αγορές, οι μισοί νεαροί άνδρες δεν σκοπεύουν να μειώσουν τις δαπάνες στο αυτοκίνητο και περίπου τα μισά εργαζόμενα ζευγάρια χωρίς παιδιά δηλώνουν το ίδιο.

Στην έρευνα διακρίνεται επίσης στροφή προς τα προϊόντα που δημιουργούν αξία και έχουν διάρκεια. Είναι κάτι που το απέδειξε η εταιρία Electrolux με τα κέρδη του α΄ τριμήνου. "Τα πράσινα προϊόντα είναι πολύ διάσημα στην Ευρώπη", δήλωσε εκπρόσωπός της. Ο καταναλωτής κάνει απόσβεση με οικονομία στο ρεύμα και στο νερό και σε δύο χρόνια έχει απόδοση στην επένδυσή του.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v