Ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας πρίγκιπας Αμπντουλαζίζ μπιν Σαλμάν διαμήνυσε ότι το βασίλειο δεν θα συμφωνήσει σε ένα κείμενο που θα ζητά τη σταδιακή μείωση των ορυκτών καυσίμων στη σύνοδο κορυφής COP28 στο Ντουμπάι.
«Απολύτως όχι», είπε όταν ρωτήθηκε σε τηλεοπτική συνέντευξη στο Ριάντ αν η χώρα του, ο κορυφαίος εξαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο, θα ήθελε να δει να προστίθεται στο κείμενο της συνόδου μια τέτοια πρόβλεψη.
Μια συμφωνία για τη σταδιακή κατάργηση ή σταδιακή μείωση των ορυκτών καυσίμων είναι βασικό αίτημα πολλών χωρών στην COP28, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το κείμενο πρέπει να συμφωνηθεί ομόφωνα. Οι διαπραγματευτές έχουν εξετάσει άλλες διατυπώσεις, όπως η σύνδεση του στόχου me μια δίκαιη μετάβαση. Ο Αμπντουλαζίζ, ο ετεροθαλής αδερφός του πρίγκιπα διαδόχου Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, δεν είπε αν κάτι τέτοιο θα ήταν αποδεκτό από τη Σαουδική Αραβία.
Επέκρινε τις χώρες που πιέζουν για μια σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων για υποκρισία, λέγοντας ότι αν πίστευαν σε αυτό θα έπρεπε απλώς να το κάνουν.
«Δεν κατονομάζω ονόματα», είπε. «Όμως εκείνες οι χώρες που πιστεύουν πραγματικά στη σταδιακή κατάργηση και σταδιακή μείωση των υδρογονανθράκων, θα πρέπει να βγουν έξω και να συντάξουν ένα σχέδιο για το πώς θα το ξεκινήσουν από την 1η Ιανουαρίου 2024» τόνισε.
Στο θέμα δόθηκε πρόσθετη βαρύτητα χθες, όταν κυκλοφόρησε βιντεοκλήση που έδειχνε τον Πρόεδρο της COP28, Σουλτάν Αλ Τζάμπερ, να λέει ότι δεν υπάρχει επιστημονική βάση στην υπόθεση ότι είναι απαραίτητη η σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων για την επίτευξη των κλιματικών στόχων.
Η προεδρία του Αλ Τζάμπερ αντιμετωπίζεται με καχυποψία από την αρχή επειδή είναι επίσης επικεφαλής της Abu Dhabi National Oil, η οποία παράγει περισσότερα από 3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Έχει πει επανειλημμένα ότι τα ορυκτά καύσιμα θα πρέπει τελικά να καταργηθούν σταδιακά στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης.
Ενώ η Σαουδική Αραβία έχει θέσει στόχο για καθαρές μηδενικές εκπομπές ρύπων, έχει υποστηρίξει εδώ και καιρό ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στη μείωση των εκπομπών ρύπων και όχι σε ποια καύσιμα πρέπει ή όχι να αποτελούν μέρος του μείγματος.