Η Γερμανία και η Ιταλία εκτροχίασαν το σχέδιο κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2035.
Οι νέοι κανόνες επρόκειτο να εγκριθούν την επόμενη εβδομάδα, αλλά την τελευταία στιγμή οι κυβερνήσεις της Γερμανίας και της Ιταλίας ματαίωσαν τη διαδικασία, με αποτέλεσμα η ψηφοφορία στην Ευρωπαϊκή Ένωση να αναβληθεί επ' αόριστον την Παρασκευή.
Οι δύο χώρες θέλουν να προβλεφθούν εξαιρέσεις για αυτοκίνητα που κινούνται με συνθετικά καύσιμα «ουδέτερα σε εκπομπές άνθρακα».
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης της Ιταλίας Ματέο Σαλβίνι περιέγραψε την καθυστέρηση ως «ένα μεγάλο μήνυμα» που πιστώνει στις προσπάθειες του κόμματός της Λέγκα. «Η φωνή εκατομμυρίων Ιταλών ακούστηκε», έγραψε στο Twitter.
Νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα, η Ρώμη τάχθηκε ξαφνικά στο πλευρό του γερμανικού υπουργείου Μεταφορών, το οποίο είχε ζητήσει να εξαιρεθούν από την απαγόρευση τα αυτοκίνητα με «ηλεκτρονικά καύσιμα».
«Χρειαζόμαστε ηλεκτρονικά καύσιμα γιατί δεν υπάρχει εναλλακτική από τη λειτουργία του υπάρχοντος στόλου μας με κλιματικά ουδέτερο τρόπο», δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών, Βόλκερ Βίσινγκ, στον τηλεοπτικό σταθμό ARD.
Η στροφή των δύο κυβερνήσεων σε τόσο προχωρημένο στάδιο της διαδικασίας έχει προκαλέσει οργή μεταξύ των υπόλοιπων κρατών μελών, που θεωρούν ότι αποτελεί απειλή για την αξιοπιστία της Ε.Ε. σχετικά με την πράσινη νομοθεσία.
Ο νόμος είχε ήδη συμφωνηθεί μεταξύ των κρατών μελών πέρυσι και εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αυτόν τον μήνα.
Η ιταλογερμανική στροφή έρχεται αφού η Γαλλία είχε ασκήσει επίσης πιέσεις την τελευταία στιγμή για παραχωρήσεις υπέρ των πυρηνικών καυσίμων στους κανόνες για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
«Αν δείτε τη μεγάλη εικόνα, τότε θα διαπιστώσετε ότι τους τελευταίους έξι μήνες, τα δύο μεγαλύτερα και πιο ισχυρά κράτη μέλη ανατρέπουν τη συνήθη διαδικασία για να προστατεύσουν τα δικά τους εξειδικευμένα συμφέροντα είτε είναι η Γαλλία με πυρηνικά είτε η Γερμανία τώρα με τα αυτοκίνητα, τόνισε διπλωμάτης στους Financial Times.
Η αδυναμία έγκρισης της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης θα μπορούσε να επηρεάσει σοβαρά την προσπάθεια της ΕΕ να επιτύχει τον στόχο για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Η Πολωνία έχει ήδη δηλώσει ότι σχεδιάζει να καταψηφίσει το νόμο και η Βουλγαρία θα απέχει.
Η Γερμανία συμφώνησε αρχικά με τους κανόνες υπό τον όρο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δρομολογήσει επανεξέταση εντός δύο ετών σχετικά με το εάν τα αυτοκίνητα που λειτουργούν με συνθετικά ή «ηλεκτρονικά καύσιμα» θα μπορούσαν να επιτρέπονται μετά το 2035.