Ευρωπαϊκές επιχειρηματικές ενώσεις και βουλευτές έβαλαν στο στόχαστρό τους τον Λευκό Οίκο, αφότου ανακοίνωσε νέα μέτρα για την προώθηση των επενδύσεων σε εγχώρια πράσινη τεχνολογία.
Οπως σημειώνουν οι Financial Times, η υποστήριξη για φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων αμερικανικής κατασκευής, που αποκαλύφθηκε από την κυβέρνηση την Τετάρτη, έρχεται αφότου οι ΗΠΑ ψήφισαν τον Αύγουστο τον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού ύψους 369 δισ. δολαρίων ή (Inflation Reduction Act - IRA), ο οποίος περιέχει εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε επιδοτήσεις και εκπτώσεις φόρου για καθαρή τεχνολογία κατασκευασμένη στις ΗΠΑ.
«Ο πιο σημαντικός εμπορικός μας εταίρος αποφασίζει τα πράγματα για το δικό του συμφέρον», δήλωσε η Λουίζα Σάντος, αναπληρώτρια γενική διευθύντρια της BusinessEurope, η οποία αντιπροσωπεύει εταιρείες σε ολόκληρη την ΕΕ. «Συνεχίζουν να το κάνουν αυτό. Αλλά θέλουν να τους υποστηρίξουμε όσον αφορά την Κίνα».
Ένας εκπρόσωπος της DigitalEurope, η οποία αντιπροσωπεύει τον τεχνολογικό τομέα της ηπείρου, περιέγραψε την τελευταία υποστήριξη ως «déjà vu». Η Cecilia Bonefeld-Dahl, η γενική της διευθύντρια, δήλωσε: «Ο τρόπος για να επιτύχουμε τον κοινό μας στόχο δεν είναι μέσω του "αγοράστε αμερικανικά" αλλά μέσω κοινής δράσης και κοινών προτύπων».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι θα επιδιώξει συνομιλίες με τις ΗΠΑ για τις επιδοτήσεις. «Πρέπει να αναζητήσουμε συνέργειες και να εργαστούμε για να αποφύγουμε εμπορικούς φραγμούς στη διατλαντική σχέση», δήλωσε εκπρόσωπος της Επιτροπής την περασμένη εβδομάδα. «Θα συνεχίσουμε να εκφράζουμε ανησυχίες σχετικά με τις διακρίσεις ή τις απαιτήσεις τοπικού περιεχομένου στους ομολόγους μας στις ΗΠΑ».
Το τελευταίο πακέτο, μέρος του νόμου για τις υποδομές των ΗΠΑ, θα οδηγήσει την κυβέρνηση των ΗΠΑ σε επενδύσεις 7,5 δισ. δολαρίων στη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων (EV), 10 δισ. δολαρίων σε καθαρές μεταφορές και περισσότερα από 7 δισ. δολάρια σε εξαρτήματα μπαταριών EV, κρίσιμα ορυκτά και πρώτες ύλες.
Ο Λευκός Οίκος την περασμένη εβδομάδα περιέγραψε τη στήριξη ως «εργαλείο για την προώθηση της εγχώριας παραγωγής». Για να πληρούν τις προϋποθέσεις, τα προϊόντα πρέπει να έχουν τουλάχιστον 55% περιεχόμενο που κατασκευάζεται εγχώρια από το επόμενο έτος.
«Ναι» από τις ευρωπαϊκές εταιρείες με δραστηριότητες στις ΗΠΑ
Ενώ επιχειρηματικές ενώσεις και βουλευτές επιτέθηκαν στην επανειλημμένη απροθυμία της Ουάσιγκτον να διαβουλεύεται με τους μεγάλους εμπορικούς της εταίρους για τις πράσινες επιδοτήσεις, οι ευρωπαϊκές εταιρείες με μεγάλες δραστηριότητες στις ΗΠΑ χαιρέτησαν την πρόσθετη υποστήριξη.
Η ελβετική εταιρεία τεχνολογίας ABB, η οποία είναι ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές φορτιστών EV στην Ευρώπη και θεωρεί τις ΗΠΑ ως τη μεγαλύτερη αγορά της, δήλωσε ότι τα μέτρα «αναμένεται να είναι ωφέλιμα».
«Με τις νέες παραγωγικές μας δραστηριότητες στη Νότια Καρολίνα και την εστίασή μας στην αγορά των ΗΠΑ, ανυπομονούμε να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με τους συνεργάτες μας και τις ομοσπονδιακές και πολιτειακές κυβερνήσεις για την ανάπτυξη αξιόπιστων και υψηλής ποιότητας δημόσιων φορτιστών», δήλωσε εκπρόσωπος του ομίλου.
Η γερμανική κατασκευάστρια χημικών προϊόντων BASF, η οποία απασχολεί περισσότερους από 16.000 εργαζομένους σε περισσότερες από 150 εγκαταστάσεις στη Βόρεια Αμερική, δήλωσε ότι «θα εξετάσει ποιες ευκαιρίες υπάρχουν μέσω του πλαισίου του IRA και του νόμου για τις υποδομές».
«Τέτοια κίνητρα μπορούν να βοηθήσουν στην υποστήριξη της προόδου της ηλεκτροκίνησης στις ΗΠΑ και τη Βόρεια Αμερική και να συμβάλουν στη μείωση των εκπομπών στον τομέα των μεταφορών», είπε ένας εκπρόσωπος.