Oι διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας και οι υψηλότερες τιμές των πρώτων υλών απειλούν την κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων, ακόμη και αν η ζήτηση υπερβεί κατά πολύ την τρέχουσα παραγωγική ικανότητα, προειδοποιούν οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο, σύμφωνα με τους Financial Times.
Ο Έλον Μασκ της Tesla αμφισβήτησε την ικανότητα της εταιρείας του να επιτύχει τον στόχο που έθεσε μόλις προ μηνών να παραδίδει 20 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα το χρόνο μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Αντίστοιχα τοποθετήθηκαν και άλλοι ηγέτες του κλάδου στην ετήσια εκδήλωση Future of the Car, σε αντίθεση με προηγούμενες χρονιές όταν ανακοίνωναν ολοένα και πιο φιλόδοξους στόχους για τα ηλεκτρικά οχήματα.
Το 2021, παρόλο που η έλλειψη ημιαγωγών έδειχνε ελάχιστα δείγματα, ο Ola Källenius της Mercedes-Benz είχε πει ότι η εταιρεία του θα «πατούσε γκάζι» με στόχο τη σταδιακή κατάργηση μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Στη φετινή σύνοδο κορυφής, αυτή την εβδομάδα, κανένα στέλεχος δεν ανακοίνωσε υψηλότερους στόχους για πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ή παραγωγή μπαταριών. Ο πλησιέστερος ανταγωνιστής της Tesla, η Volkswagen, η οποία έχει στόχο να ξεπεράσει τον αντίπαλό της έως το 2025, υποβάθμισε επίσης τις προοπτικές της διά στόματος διευθύνοντος συμβούλου Herbert Diess.
«Χρειαζόμαστε την ενέργεια, τα δίκτυα φόρτισης, την υποδομή, τα αυτοκίνητα, αλλά χρειαζόμαστε επίσης και τις μπαταρίες και τις πρώτες ύλες», είπε χαρακτηριστικά.
Οι προειδοποιήσεις από τους δύο κορυφαίους παραγωγούς ηλεκτρικών οχημάτων ήρθαν την ώρα που η όρεξη των καταναλωτών για οχήματα με μπαταρία υπερβαίνει τις προσδοκίες.
«Η αύξηση του κόστους πρώτων υλών όπως το λίθιο έχει καθυστερήσει την ισοτιμία του κόστους ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με κινητήρες εσωτερικής καύσης κατά τουλάχιστον μια δεκαετία», προειδοποίησαν αναλυτές της Wells Fargo, αναφερόμενοι στη στιγμή που τα οχήματα χωρίς εκπομπές ρύπων θα γίνουν τόσο φθηνά όσο τα βενζινοκίνητα και τα ντιζελοκίνητα.
Ως αποτέλεσμα, υποβάθμισαν την General Motors και τη Ford, καθώς οι Αμερικανοί κατασκευαστές «πιθανότατα θα αναγκαστούν να πουλήσουν τη συμμόρφωση» για να επιτύχουν ολοένα αυστηρότερους ρυθμιστικούς στόχους.
Η αξιολόγησή τους επιβεβαιώθηκε και από τον Λουκά ντε Μεό, διευθύνοντα σύμβουλο της Renault, ο οποίος είπε ότι «το παιχνίδι έχει αλλάξει» και οι αυτοκινητοβιομηχανίες «πρέπει να παίξουν με νέους κανόνες».
Ενδεχόμενη αποτυχία του γαλλικού ομίλου στην ισοτιμία κόστους έως το 2025, προειδοποίησε, ίσως μειώσει τη ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεσαίας κατηγορίας. «Γνωρίζουμε ότι η αγοραστική δύναμη των ανθρώπων σε πολλές περιοχές του κόσμου δεν θα αυξηθεί», πρόσθεσε.
Ο Όμιλος Stellantis προειδοποίησε ότι οι μπαταρίες θα σπανίζουν σε δύο ή τρία χρόνια, εμποδίζοντας την ανάπτυξη προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ο Källenius της Mercedes κάλεσε την Ευρώπη να μιμηθεί τις στρατηγικές προμήθειας πρώτων υλών που εφαρμόζουν η Κίνα και οι ΗΠΑ, αναπτύσσοντας «περισσότερες διμερείς εμπορικές συμφωνίες, πέρα ίσως από τις παραδοσιακές πηγές».
Η ΕΕ, είπε, θα πρέπει να εξετάσει τη σύναψη συμφωνιών με χώρες πλούσιες σε ορυκτά, όπως η Αυστραλία και η Ινδία και τα κράτη της Νότιας Αμερικής. Χωρίς να σημαίνει ότι έτσι θα έρθει γρήγορα η λύση.