Το πλήγμα που επέφεραν στις αεροπορικές μετακινήσεις στην Ευρώπη τα τρομοκρατικά χτυπήματα στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών αποτυπώνουν τα στοιχεία Απριλίου της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA).
Η συνολική ζήτηση για αεροπορικές μετακινήσεις σε όλο τον κόσμο (μετριέται σε έσοδα ανά επιβατο-χιλιόμετρο-RPK) αυξήθηκε τον Απρίλιο 4,6%, τη χαμηλότερη από τον Ιανουάριο του 2015. Τον ίδιο μήνα οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις (ASK) κατέγραψαν αύξηση 4,9%, ενώ ο συντελεστής πληρότητας των πτήσεων υποχώρησε 0,3%.
Ο επικεφαλής της ΙΑΤΑ Tony Tyler απέδωσε τα μεγέθη σ' ένα συνδυασμό παραγόντων. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι επιπτώσεις από τις τρομοκρατικές επιθέσεις στις Βρυξέλλες εκτιμάται ότι θα είναι μικρής διάρκειας. Τα αεροπορικά ταξίδια, ωστόσο, επηρεάζονται από το διεθνές οικονομικό περιβάλλον ενώ η θετική επίδραση από τις χαμηλές τιμές των καυσίμων φαίνεται πως εξάντλησε τη δυναμική της. Η ΙΑΤΑ εκτιμά πως αν δεν είχαν συμβεί οι επιθέσεις στις Βρυξέλλες, η αύξηση της ζήτησης παγκοσμίως θα έφθανε το 5%.
Με τα νέα δεδομένα, πάντως, οι υπεύθυνοι της ΙΑΤΑ εκτιμούν πως η αεροπορική κίνηση θα εξακολουθήσει να αυξάνεται, αλλά με χαμηλότερους ρυθμούς τους επόμενους μήνες.
Η διεθνής επιβατική κίνηση κατέγραψε αύξηση 4,8% που, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, ήταν η μικρότερη των τελευταίων δύο χρόνων. Τον Απρίλιο οι διαθέσιμες θέσεις ήταν 5,6% περισσότερες σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2015 όπως και τα άδεια καθίσματα, με αποτέλεσμα ο συντελεστής πληρότητας των δρομολογίων να μειωθεί 0,6%, φθάνοντας στα επίπεδα του 77,8%.
Το «φρενάρισμα» της κίνησης διεθνών δρομολογίων στην Ευρώπη ήταν εμφανές και αποδίδεται, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, στα γεγονότα των Βρυξελλών. Παρ' όλα αυτά η ζήτηση αυξήθηκε 1,8% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2015 αλλά ήταν εμφανώς μικρότερη από τον Μάρτιο, όταν κατέγραψε άνοδο 6%. Οι διαθέσιμες θέσεις αυξήθηκαν 2,4% στα διεθνή δρομολόγια της Ευρώπης αλλά ο συντελεστής πληρότητας πτήσεων μειώθηκε 0,5% και διαμορφώθηκε στο 80,2%.
Κατά τον Απρίλιο, την κούρσα ανόδου στις διεθνείς αεροπορικές μετακινήσεις οδήγησε (όπως συμβαίνει σταθερά το τελευταίο διάστημα) η περιοχή της Μέσης Ανατολής, η οποία κατέγραψε αύξηση επιβατών 12,7% και διαθέσιμων θέσεων 14,8%. Η «πλημμυρίδα» διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων, ωστόσο, είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν τα άδεια καθίσματα, με τον συντελεστή πληρότητας δρομολογίων να υποχωρεί 1,4% και να διαμορφώνεται σε 75,6%.
Στην περιοχή της Ασίας/Ειρηνικού η κίνηση κατέγραψε άνοδο 6,4% ενώ στην Αφρική 9,9%. Οριακή έως μικρή ήταν η αύξηση της επιβατικής κίνησης στη Βόρεια Αμερική (+1,1%) και τη Λατινική Αμερική (+3,1%).
Αύξηση 4,1% παρουσίασαν τον Απρίλιο οι αεροπορικές μετακινήσεις εσωτερικού δικτύου δρομολογίων. Τα κενά καθίσματα, μάλιστα, περιορίστηκαν, με αποτέλεσμα ο συντελεστής πληρότητας των πτήσεων να αυξηθεί 0,3%, για να διαμορφωθεί στο 81,4%. Εξαίρεση αποτέλεσε η Βραζιλία, η οποία τροφοδότησε μέχρι πέρυσι την εκρηκτική ανάπτυξη των μετακινήσεων στα εσωτερικά δρομολόγια της Λατινικής Αμερικής. Η φάση ύφεσης, ωστόσο, στην οποία έχει εισέλθει η χώρα καθώς και οι πολιτικές αναταράξεις οδήγησαν σε μείωση 12,1% την επιβατική κίνηση εσωτερικού.
Την υψηλότερη άνοδο επιβατικής κίνησης στο εσωτερικό τους δίκτυο καταγράφουν πλέον η Ινδία και η Κίνα. Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, η επιβατική κίνηση εσωτερικού τον Απρίλιο ήταν αυξημένη 21,8% στην Ινδία και 9,5% στην Κίνα.