Έρευνα για τις συνθήκες του τραγικού αεροπορικού δυστυχήματος που οδήγησε στο θάνατο πέντε ανθρώπων μεταξύ των οποίων και του διευθύνοντος συμβούλου της Total ξεκινούν οι ανακριτικές αρχές της Γαλλίας. Η έρευνα γίνεται με την κατηγορία της ανθρωποκτονίας του Christophe de Margerie, όπως αποκαλύπτει το πρακτορείο Reuters, επικαλούμενο γαλλικές δικαστικές πηγές. Επιπλέον, έρευνα ξεκινά και η γαλλική υπηρεσία έρευνας ατυχημάτων ΒΕΑ, η οποία δήλωσε ότι θα στείλει τρεις ερευνητές στη Μόσχα.
Σύμφωνα με τις ρωσικές αρχές, το δυστύχημα συνέβη όταν το ιδιωτικό αεροσκάφος του Chr. de Margerie, κατά την προσγείωση στο αεροδρόμιο Vnukovo της Μόσχας, συγκρούστηκε με το εκχιονιστικό όχημα. «Έχει πλέον γίνει σαφές ότι ο οδηγός του εκχιονιστικού ήταν σε κατάσταση μέθης» δήλωσε ο Vladimir Markin, επικεφαλής της ρωσικής ερευνητικής ομάδας.
Το θέμα όμως παίρνει ευρύτερες διαστάσεις. Πρωτίστως, γιατί ο θάνατος του de Margerie επηρεάζει την πορεία της Total. Ενδεικτική είναι η πορεία της μετοχής που υποχωρεί περισσότερο από 2% στο χρηματιστήριο της Γαλλίας με το άκουσμα της είδησης.
Παράλληλα όμως, το τραγικό αυτό δυστύχημα συμβαίνει σε μία περίοδο τεταμένων σχέσεων της Ρωσίας με τη Δύση αναφορικά με την κρίση στην Ουκρανία. Η Total είχε προχωρήσει σε κοινοπραξία με τη ρωσική Lukoil για την ανάπτυξη σχιστολιθικού πετρελαίου στη Σιβηρία, η οποία φρέναρε με την επιβολή των κυρώσεων. Ο de Margerie ήταν θετικά διακείμενος στη Ρωσία και υπερασπιζόταν με σθένος τα συμφέροντα της Total στη χώρα. Σε πρόσφατη συνέντευξή του στους Financial Times είχε δηλώσει αισιόδοξος τονίζοντας ότι «δεν είναι η πρώτη φορά που υπάρχει κρίση ανάμεσα στην Ευρώπη και τη Ρωσία».
Στον ευρύτερο ενεργειακό κλάδο ήταν γνωστός ως άνθρωπος γνήσιος που δεν φοβόταν να εκφράσει τις απόψεις του για το μέλλον της ενέργειας. Το 2009 είχε υποστηρίξει ότι η παγκόσμια παραγωγή ενέργειας δεν μπορούσε να ξεπεράσει τα 89 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Η πρόβλεψη αυτή διαψεύσθηκε από τη σχιστολιθική επανάσταση στις ΗΠΑ, που έχει ήδη ενισχύσει την παγκόσμια παραγωγή στα 93 εκατ. βαρέλια ημερησίως.
Ο de Margerie επίσης δεν έκρυβε τα λόγια του και σε ό,τι αφορά τη δραστηριότητα των πετρελαϊκών ομίλων σε εμπόλεμες ζώνες και σε χώρες υπό καθεστώς κυρώσεων. Απαντούσε απλά πως σε αντίθετη περίπτωση… θα σβήσουν τα φώτα.
Ο de Margerie είχε εχθρούς αλλά επίσης και πολλούς φίλους και θαυμαστές στον ενεργειακό χώρο. Μεταξύ αυτών ήταν ο Abdullah bin Hamad Al Attiyah, ο πρώην πρωθυπουργός και υπουργός Ενέργειας του Κατάρ. Είχε στενές σχέσεις -και φιλίες- με αξιωματούχους της Μέσης Ανατολής, όπου πέρασε αρκετά χρόνια προτού γίνει διευθύνων σύμβουλος της Total, χωρίς ωστόσο να πετύχει σημαντικό άνοιγμα των πετρελαϊκών κοιτασμάτων του Ιράκ ή του Ιράν στο γαλλικό ενεργειακό όμιλο.
Στη Γαλλία τον αποκαλούσαν «μεγάλο μουστάκι» (Big Boustache) αφενός λόγω του πάχους που είχε το χαρακτηριστικό του λευκό μουστάκι, αφετέρου λόγω της ισχυρής προσωπικότητάς του. Γεννήθηκε το 1951 και ήταν μέλος της γνωστής οικογενείας Taittinger, που έχει και τη γνωστή σαμπάνια. Ήταν όμως, το μαύρο πρόβατο της οικογένειας, καθώς προτίμησε μία καριέρα στον πετρελαϊκό κλάδο και όχι στον χώρο του κρασιού. Υπό την ηγεσία του, η Total είχε προωθήσει τα τελευταία χρόνια τις επενδύσεις της στην έρευνα και σε πολλά φιλόδοξα σχέδια στην παραγωγή πετρελαίου.
«Οι πρώτες σκέψεις της διοίκησης και των εργαζομένων του ομίλου Total είναι στη σύζυγο, στα παιδιά και στους φίλους του Cristophe de Margerie και στις οικογένειες των τεσσάρων άλλων θυμάτων», αναφέρει η ανακοίνωση της Total.