Κοινοβουλευτική παρέμβαση για την τραγωδία που εκτυλίχθηκε στον Πειραιά πραγματοποίησε σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ - Κινήματος Αλλαγής.
Με την ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή, παραθέτοντας καθοριστικά δεδομένα της υπόθεσης και διατάξεις του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, ζητούν από την Κυβέρνηση, συγκεκριμένα δε από τον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, ξεκάθαρες απαντήσεις σε σειρά αμείλικτων ερωτημάτων, ιδίως αναφορικά με την παντελή απουσία -και συνεπώς μη παρέμβαση- του Λιμενικού Σώματος στον χώρο.
Η ερώτηση
«Σοκ στο πανελλήνιο προκάλεσαν οι τραγικές εικόνες που εκτυλίχθηκαν στο λιμάνι του Πειραιά, το βράδυ της Τρίτης (5/9/2023), κατά τον απόπλου του Ε/Γ - Ο/Γ πλοίου Blue Horizon, όταν ο 36χρονος επιβάτης Αντώνης Καρυώτης επιχείρησε να επιβιβαστεί, έστω και καθυστερημένα, ωστόσο, εμποδίστηκε με εξαιρετικά βίαιο τρόπο από μέλη του πληρώματος, με αποτέλεσμα να σπρωχτεί στη θάλασσα και να χάσει άδικα τη ζωή του.
Στη συνέχεια και χωρίς να υπάρξει καμία προσπάθεια διάσωσης του άτυχου άντρα από τη θάλασσα, το πλοίο αναχώρησε κανονικά για τον προορισμό του (Ηράκλειο Κρήτης) και μόνο μία περίπου ώρα μετά τον απόπλου επέστρεψε στο λιμάνι του Πειραιά, κατόπιν εισαγγελικής παρέμβασης, για τις περαιτέρω ενέργειες που, αναπόφευκτα, συνοδεύουν ένα τόσο τραγικό συμβάν.
Πέραν των προφανών ευθυνών, ωστόσο, του πληρώματος, έτσι όπως προκύπτει από το οπτικό υλικό που διοχετεύτηκε στη δημοσιότητα λίγες ώρες αργότερα, καίρια ερωτήματα προκαλεί και η παντελής απουσία -και συνεπώς μη παρέμβαση- του Λιμενικού Σώματος από τον χώρο που εκτυλίχθηκε η τραγωδία.
Και αυτό συνέβη παρά τις σαφείς προβλέψεις της σχετικής Υπουργικής Απόφασης (Υ.Α.) 2415.1/51133/2021 (Φ.Ε.Κ. 3461/Β/29-7-2021) «Κύρωση Κανονισμού "Τροποποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας Λιμενικών Αρχών"», η οποία προβλέπει στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ' «ΤΟΜΕΑΣ ΛΙΜΕΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ» και το άρθρο 14 με τίτλο «Γραφείο Γενικής Αστυνομίας»:
- στην περίπτωση μστ) τη «λήψη των ενδεικνυομένων μέτρων κατά τους κατάπλους και απόπλους των επιβατηγών πλοίων, επιβατηγών οχηματαγωγών, ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή και ασφαλής διακίνηση των επιβατών και οχημάτων στους χερσαίους χώρους λιμένα και η επιβίβαση/αποβίβαση στα/από τα πλοία»,
- αλλά και πιο γενικά στην περίπτωση ιζ) τη «μέριμνα της τήρησης της δημόσιας τάξης, κοινής ησυχίας και δημόσιας υγείας στους λιμένες και γενικά στους χώρους δικαιοδοσίας της Λιμενικής Αρχής».
Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά τον τραγικό θάνατο του 36χρονου επιβάτη, ο αρμόδιος κ. υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης προέβη σε εξαιρετικά «ατυχή» δήλωση, με την οποία εξίσωνε συλλήβδην θύτες και θύμα, την οποία λίγες ώρες αργότερα και μετά τη γενική κατακραυγή απέσυρε, ενώ παράλληλα διαβεβαίωνε πως στο σημείο του συμβάντος υπήρχε «έμπειρος λιμενικός», ωστόσο κατόπιν διέταξε ΕΔΕ «για τις ενέργειες του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά», αφού από το οπτικό υλικό δεν βρέθηκε κάτι που να συνηγορεί στα όσα είπε ο ίδιος.
Τις τελευταίες ώρες πληροφορούμαστε ότι στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη παραδόθηκαν τα αποτελέσματα της Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ) για τη δολοφονία στο «Blue Horizon».
Μετά την παράδοση του πορίσματος, ο υπουργός έδωσε εντολή στον Αρχηγό του Λιμενικού να παραπεμφθούν σε άμεσο πειθαρχικό έλεγχο τέσσερα στελέχη του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά, για τους οποίους προκύπτουν ευθύνες σύμφωνα με το πόρισμα της ΕΔΕ.
Παράλληλα, απομακρύνονται δύο λιμενικοί, ενώ ο κ. Υπουργός έδωσε εντολή για την άμεση επιστροφή αποσπασμένων στελεχών του Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ. από Υπηρεσίες του Υ.ΝΑ.Ν.Π. στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, προς ενίσχυση της επιτήρησης και αστυνόμευσης του μεγαλύτερου Λιμανιού της χώρας.
Επίσης, ο Υπουργός δήλωσε πως συνεχίζεται η διερεύνηση για ενδεχόμενες άλλες ευθύνες που σχετίζονται με τον απόπλου του πλοίου «Blue Horizon».
Κατόπιν τούτων και δεδομένου ότι ο τραγικός, όσο και πρωτοφανής θάνατος του Αντώνη Καρυώτη θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, εάν είχε εφαρμοστεί η κείμενη νομοθεσία και οι λιμενικές αρχές βρίσκονταν στη θέση τους κατά τον απόπλου του πλοίου «Blue Horizon».
Δεδομένου ότι τόσο το επικοινωνιακό, αλλά κυρίως διοικητικό «αλαλούμ» βαρύνει την Κυβέρνηση και μία σχεδόν «εθιμοτυπική» για τέτοιες περιπτώσεις ΕΔΕ, δε μπορεί να αποτελέσει την «κολυμβήθρα του Σιλωάμ», για τις ξεκάθαρες ευθύνες που τη συνοδεύουν.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποιες ευθύνες προκύπτουν από το πόρισμα της ΕΔΕ, σε ποια επίπεδα, για ποιες ενέργειες ή παραλείψεις και ποιων;
2. Εκτός από το πόρισμα της ΕΔΕ, σε ποιες άλλες ενέργειες έχει προβεί η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου για το συγκεκριμένο θέμα και πού κατατείνουν οι έλεγχοι και η «περαιτέρω διερεύνηση»;
3. Ποιες ενέργειες έχει πραγματοποιήσει το αρμόδιο Υπουργείο για τον έλεγχο της εταιρείας που διαχειρίζεται το «Blue Horizon»;
4. Έχει ελεγχθεί και πότε το Σύστημα Ασφαλούς Διαχείρισης του πλοίου και της πλοιοκτήτριας εταιρείας, ιδιαίτερα όσον αφορά τη διαχείριση αντίστοιχων περιστατικών;
5. Έχουν ελέγξει οι αρμόδιες Υπηρεσίες την άρτια λειτουργία του Voice Data Recorder (VDR), το οποίο καταγράφει όλες τις συνομιλίες μεταξύ πλοιάρχου και πληρώματος, καθώς και όλες τις εντολές πλοιάρχου;
6. Πόσα είναι τα αποσπασμένα στελέχη του ΔΣ - ΕΛ.ΑΚΤ. από Υπηρεσίες του Υ.ΝΑ.Ν.Π., πότε έγιναν οι αποσπάσεις, πόσα στελέχη θα επιστρέψουν, σύμφωνα με την εντολή του Υπουργού, στο κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά και πότε; Ποιος ο αριθμός των αποσπασμένων από το ΚΛ Πειραιά στελεχών και πότε αυτές εκτελέστηκαν; Ποιος είναι ο προβλεπόμενος αριθμός υπηρετούντων ΛΣ - ΕΛ.ΑΚΤ στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, συνολικά και κατά θέση ευθύνης; Πόσοι εκ των υπηρετούντων ΛΣ - ΕΛ.ΑΚΤ έχουν αποσπασθεί σε υπηρεσίες του Υ.ΝΑ.Ν.Π. και ποιες; Πώς καλύπτονταν τα υφιστάμενα κενά στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά ΄ένεκα των αποσπάσεων στο Υ.ΝΑ.Ν.Π., ανά συγκεκριμένη θέση ευθύνης, από Μάιο έως και Σεπτέμβριο 2023, ως περίοδο έντονης κίνησης από και προς Πειραιά (αρμοδιότητας του Κεντρικού Λιμεναρχείου);