Οι Βρυξέλλες διερευνούν εάν η Κίνα παρείχε άδικες επιδοτήσεις για ένα εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων BYD στην Ουγγαρία, σε μια εξαιρετικά ευαίσθητη κίνηση που στοχεύει στην εμβάθυνση των οικονομικών δεσμών μεταξύ του Πεκίνου και του Βίκτορ Ορμπαν.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκεται στα προκαταρκτικά στάδια μιας έρευνας για τις ξένες επιδοτήσεις στο εργοστάσιο BYD, είπαν δύο πηγές που γνωρίζουν το θέμα στους Financial Times, σε ένα βήμα που θα αυξήσει περαιτέρω τις εμπορικές εντάσεις με το Πεκίνο.
Εάν οι Βρυξέλλες διαπιστώσουν ότι η κινεζική εταιρεία έχει επωφεληθεί από άδικη κρατική ενίσχυση, θα μπορούσε να την αναγκάσει να πουλήσει ορισμένα περιουσιακά στοιχεία, να μειώσει την παραγωγική ικανότητα, να επιστρέψει την επιδότηση και ενδεχομένως να πληρώσει πρόστιμο για μη συμμόρφωση.
Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας είναι εδώ και καιρό σε αντιπαράθεση με τις Βρυξέλλες, ιδιαίτερα για τη Ρωσία και τον πόλεμο στην Ουκρανία. Τους τελευταίους μήνες, έχει πάρει όλο και πιο αυστηρές θέσεις κατά της ΕΕ, ενθαρρυμένος από την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ. Ο Όρμπαν αναμένεται να ασκήσει βέτο στην αυξημένη στρατιωτική υποστήριξη προς την Ουκρανία στη σύνοδο κορυφής των ηγετών της ΕΕ στις Βρυξέλλες σήμερα.
Ο Ορμπαν, ο οποίος φιλοξένησε τον Πρόεδρο Σι στη Βουδαπέστη πέρυσι, κατάφερε να προσελκύσει το ένα τέταρτο του συνόλου των κινεζικών επενδύσεων που εισρέουν στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια. Η επένδυση της BYD στην περιοχή Szeged της νότιας Ουγγαρίας αναμένεται να φτάσει τα 4 δισ. ευρώ και να δημιουργήσει έως και 10.000 θέσεις εργασίας.
Αξιωματούχοι της ΕΕ λένε ότι το εργοστάσιο κατασκευάστηκε με κινέζικο εργατικό δυναμικό και χρησιμοποιεί κυρίως εισαγόμενα ανταλλακτικά, συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών του, δημιουργώντας μικρή οικονομική αξία για το μπλοκ.
Ο János Bóka, υπουργός Ευρώπης της Ουγγαρίας, είπε στους FT ότι η Βουδαπέστη δεν είχε ενημερωθεί για την έρευνα, αλλά πρόσθεσε: «Δεν είναι περίεργο -και είναι γενικά γνωστό ότι οποιαδήποτε επένδυση πραγματοποιείται στην Ουγγαρία εμφανίζεται πολύ γρήγορα στο ραντάρ της Επιτροπής και η Επιτροπή παρακολουθεί με διπλή προσοχή κάθε απόφαση κρατικής βοήθειας που λαμβάνει χώρα».
Είπε ότι η Βουδαπέστη είναι «ήρεμη».
Ο κανονισμός για τις ξένες επιδοτήσεις έχει χρησιμοποιηθεί πολλές φορές κατά των κινεζικών εταιρειών από τότε που εισήχθη το 2023. Μπορεί να επιβάλει ευρεία ένδικα μέσα εάν διαπιστώσει ότι εταιρείες έλαβαν οποιαδήποτε μορφή άμεσης ή έμμεσης συνεισφοράς από κυβερνήσεις εκτός ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων επιχορηγήσεων, άτοκων ή χαμηλοτόκων δανείων, φορολογικών κινήτρων και κρατικών συμβάσεων.
Ένας εκπρόσωπος της Επιτροπής αρνήθηκε να σχολιάσει. Ένας εκπρόσωπος της BYD δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχόλιο.
Η Επιτροπή έχει ήδη διαπιστώσει ότι η BYD, μαζί με άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, έλαβαν επιδοτήσεις σε εμπορική έρευνα πέρυσι, που οδήγησε σε δασμούς στις εισαγωγές.
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.gr
FOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο LinkedinΤα κράτη-μέλη της ΕΕ δήλωσαν έκτοτε ότι θέλουν οι κινεζικές εταιρείες να κατασκευάσουν εργοστάσια στο μπλοκ. Ωστόσο, η κορυφαία αξιωματούχος της ΕΕ για το θέμα του εμπορίου, η Sabine Weyand, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι πρέπει να παίζουν σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες, διασφαλίζοντας «ίσους όρους ανταγωνισμού».
«Δεν μας ενδιαφέρουν επενδύσεις που είναι απλές εργασίες συναρμολόγησης χωρίς προστιθέμενη αξία και χωρίς μεταφορά τεχνολογίας», είπε η Weyand, προσθέτοντας ότι η Επιτροπή διαθέτει «μέσα για να το προωθήσει».