Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΣτΕ: Ζητά τροποποιήσεις στο διάταγμα Γαβρόγλου για εκκλησιασμό

Ποια σημεία του νομοθετήματος για την παιδεία «μπλοκάρει» το Συμβούλιο της Επικρατείας, ζητώντας αλλαγές. Ενέκρινε την επιλογή σημαιοφόρων και παραστατών με κλήρωση. Για ποια άλλα ζητήματα δεν εξέφρασε αντιρρήσεις.

ΣτΕ: Ζητά τροποποιήσεις στο διάταγμα Γαβρόγλου για εκκλησιασμό

Το " πράσινο φως" στην επιλογή σημαιοφόρων και παραστατών στα Δημοτικά Σχολεία δια κληρώσεως σύμφωνα με το διάταγμα Γαβρόγλου δίνει το ΣτΕ , ωστόσο βγάζει "κόκκινη κάρτα" και ζητεί τροποποιήσεις στις διατάξεις που αφορούν τον εκκλησιασμό, τις ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών αλλά και τον εορτασμό της γιορτής των Τριών Ιεραρχών.

Εξετάζοντας το επίμαχο προεδρικό διάταγμα Γαβρόγλου οι σύμβουλοι Επικρατείας απάντησαν θετικά ως προς την επιλογή σημαιοφόρων, παραστατών στα Δημοτικά σχολεία δια κληρώσεως.

Σύμφωνα με το σχέδιο προεδρικού διατάγματος θα κληρώνονται δύο μαθητές της ΣΤ΄ τάξης ως σημαιοφόροι, ο καθένας για ένα εξάμηνο, ενώ θα κληρώνονται και πάλι οι παραστάτες και υπεύθυνοι κατάθεσης στεφάνου. Όπως επισημαίνουν οι σύμβουλοι Επικρατείας για την επίμαχη διάταξη, είναι «νόμιμη, εν όψει του ότι δεν αντίκειται, πάντως, στην εξουσιοδότηση του άρθρου 4 παράγραφος 11 του νόμου 1566/1985». Ο συγκεκριμένος νόμος αφορά τη «δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» και η σχετική παράγραφος παρέχει εξουσιοδότηση στον υπουργό Παιδείας, μεταξύ των άλλων, να καθορίζει «την αξιολόγηση των μαθητών, την οργάνωση της μαθητικής ζωής και το γενικό πλαίσιο των σχολικών εκδηλώσεων».

Εν τω μεταξύ όπως προκύπτει από το Π.Δ. καταργείται η ημερήσια ανάρτηση σημαίας καθώς επισημαίνεται ότι "η σημαία παραμένει ανηρτημένη στον ιστό του σχολείου, όπως προβλέπεται σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες".

Ειδική μνεία γίνεται στο προεδρικό διάταγμα ως προς τον εορτασμό της γιορτής των Τριών Ιεραρχών. Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι «με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων καθορίζεται το περιεχόμενο των εορταστικών εκδηλώσεων (οργάνωση εκδηλώσεων που συνάδουν με το περιεχόμενο της εορτής, εκκλησιασμός, κ.ά.).

Οι σύμβουλοι Επικρατείας τονίζουν την εξαίρεση αυτή σε σχέση με τον εορτασμό άλλων γιορτών και θέτουν ζήτημα συνταγματικότητας, καθώς δεν υπάρχει καμία προβλέψει για τη συμμετοχή ή όχι των ετεροδόξων και αλλοθρήσκων στους Ελληνικούς θρησκευτικούς εορτασμούς.

Χαρακτηριστικά, αναφέρει το ΣτΕ ως προς την εν λόγω Θρησκευτική εορτή: «Τίθεται ως διαδικαστική προϋπόθεση για τον εορτασμό, ειδικώς αυτής της εορτής και όχι των λοιπών, η λήψη προηγούμενης απόφασης του Συλλόγου Διδασκόντων, που θα καθορίζει το περιεχόμενο των εορταστικών εκδηλώσεων, χωρίς να επεξηγείται ο λόγος που δικαιολογεί τη θέσπιση της προϋπόθεσης αυτής, δεδομένου ότι δεν τίθεται ανάλογη προϋπόθεση για τις άλλες εορτές που αναφέρονται στη ίδια ακριβώς παράγραφο (εορτασμών εθνικών εορτών της 28ης Οκτωβρίου και της 25ης Μαρτίου, 17ης Νοεμβρίου για την επέτειο του Πολυτεχνείου, τον αντιδικτατορικό αγώνα και την Εθνική Αντίσταση).

Και συνεχίζει το ΣτΕ: " Περαιτέρω η διατύπωση «οργάνωση εκδηλώσεων που συνάδουν με το περιεχόμενο της εορτής, εκκλησιασμός.», είναι αόριστος ενόψει άλλωστε του ότι πρόκειται για γιορτή θρησκευτικού κυρίως χαρακτήρα. Για το λόγο αυτό είναι αναγκαίο να ρυθμιστεί, ενόψει της κατοχυρωμένης στο άρθρο 13 παράγραφος 1 του Συντάγματος ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης και το θέμα του τρόπου συμμετοχής ή μη των ετεροδόξων και αλλοθρήσκων μαθητών κατά τις σχετικές εκδηλώσεις».

Ως προς το ζήτημα του εκκλησιασμού οι σύμβουλοι Επικρατείας επικρίνουν τη σχετική διάταξη επισημαίνοντας ότι όπως είναι διατυπωμένη «επιτρέπει την χωρίς κριτήρια παντελή κατάργηση του εκκλησιασμού».

Σύμφωνα με το Προεδρικό διάταγμα, «Εκκλησιασμός πραγματοποιείται κατά σχολείο ή τάξη με τη συνοδεία των εκπαιδευτικών ύστερα από σχετική απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων». Όμως, οι σύμβουλοι Επικρατείας επισημαίνουν ότι η επίμαχη ρύθμιση "είναι ατελής, δεδομένου ότι δεν προσδιορίζονται οι ημέρες ή τα γεγονότα επ' ευκαιρία των οποίων είναι ενδεδειγμένο ή δυνατό να πραγματοποιείται εκκλησιασμός".

«Η έλλειψη σχετικής πρόβλεψης και εν γένει απουσία καθορισμού συγκεκριμένων κριτηρίων για τη λήψη της απόφασης του Συλλόγου Διδασκόντων, καθιστά αόριστη την ρύθμιση, διότι επιτρέπει είτε χωρίς κριτήρια παντελή κατάργηση του εκκλησιασμού είτε, αντιθέτως την πραγματοποίηση εκκλησιασμού καθ' υπέρβαση του εκπαιδευτικώς προσηκόντως μέτρου. Επομένως, η ρύθμιση αυτή πρέπει να συμπληρωθεί, ώστε να καταστεί ορισμένη», επισημαίνουν οι δικαστές.

Ως προς το ζήτημα της ημερήσιας προσευχής, από την οποία μπορούν να απαλλαχθούν εφόσον το επιθυμούν μαθητές άλλου δόγματος, το ΣτΕ δεν εγείρει κανένα ζήτημα.

Ωστόσο υπάρχει θέμα με το άρθρο του Π.Δ. που προβλέπει ότι οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στην Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού θα είναι μία ώρα την εβδομάδα,

Οι σύμβουλοι Επικρατείας υπενθυμίζουν στον υπουργό Παιδείας ότι εκκρεμεί στο ΣτΕ αίτηση ακύρωσης του προηγούμενου νόμου που είχε ακριβώς την ίδια πρόβλεψη και αναμένεται η έκδοση της σχετικής απόφασης για τις ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών στις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού.

Κατά συνέπεια, σημειώνει το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο, σε περίπτωση που γίνει από το ΣτΕ δεκτή η εν λόγω αίτηση ακύρωσης θα πρέπει το υπουργείο Παιδείας να επιφέρει τις ανάλογες τροποποιήσεις στο Προεδρικό Διάταγμα «στο πλαίσιο της υποχρέωσης συμμόρφωσης προς το περιεχόμενο της τυχόν ακυρωτικής απόφασης».

Το ίδιο επισημαίνει το ΣτΕ, δηλαδή, ότι θα πρέπει να επέλθουν τροποποιήσεις στο επίμαχο διάταγμα, αν γίνει δεκτή η αίτηση εκπαιδευτικών για το ζήτημα της ανάθεσης του μαθήματος της αισθητικής αγωγής (εικαστικά, μουσική κ.λπ.) σε εκπαιδευτικούς άλλων κλάδων. Και σε αυτή τη περίπτωση έχει συζητηθεί η σχετική αίτηση ακύρωσης (8.6.2017) και αναμένεται η έκδοση απόφασης.

Τέλος, το ΣτΕ κάνει αρκετές παρατηρήσεις σχετικά με τις προϋποθέσεις εγγραφής στα Δημοτικά σχολεία με ελλιπή δικαιολογητικά (αλλοδαπά παιδιά), εκπρόθεσμες εγγραφές, κ.λπ., ενώ «κόβει» ως παράνομη την απαλλαγή των πολύτεκνων διευθυντών και υποδιευθυντών από την εφημερία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v