Προσκλητήριο Καπράλου στις ναυτιλιακές

Πρόσκληση στις ναυτιλιακές εταιρίες να εξετάσουν ως εναλλακτική λύση την άντληση κεφαλαίων μέσω του ΧΑ απηύθυνε ο κ. Καπράλος σε ομιλία του στο Propeller Club, αναλύοντας τα νέα πιο χαλαρά κριτήρια εισαγωγής.

Προσκλητήριο Καπράλου στις ναυτιλιακές
Πρόσκληση στις ναυτιλιακές εταιρίες να εξετάσουν ως εναλλακτική λύση την άντληση κεφαλαίων μέσω του Χ.Α. απηύθυνε ο κ. Καπράλος σε σημερινή ομιλία του στο Propeller Club, αναλύοντας τα νέα πιο χαλαρά κριτήρια για την εισαγωγή των ναυτιλιακών.

Όπως τόνισε ο ίδιος, "έχουμε προχωρήσει σε μια σειρά αλλαγές στον κανονισμό μας προκειμένου να κάνουμε πιο ευέλικτους τους όρους εισαγωγής για τις ναυτιλιακές εταιρίες, στοχεύοντας να καταστήσουμε την εισαγωγή στην αγορά μας πιο ανταγωνιστική σε σχέση με τις αντίστοιχες του εξωτερικού, όπου πολλές ελληνικές εταιρίες έχουν επιδιώξει να εισαχθούν.

Τα νέα πιο χαλαρά κριτήρια που θέτουμε για την εισαγωγή των ναυτιλιακών εταιριών στο Χρηματιστήριο Αθηνών είναι τα εξής:

* Δυνατότητα εισαγωγής ναυτιλιακών εταιριών ανεξαρτήτως μεγέθους και τομέα δραστηριοποίησης.
* Δυνατότητα εισαγωγής off shore εταιριών κατευθείαν στο Χ.Α.
* Δυνατότητα εισαγωγής εταιριών ανεξαρτήτως αριθμού πλοίων.
* Δυνατότητα εισαγωγής σε 3 αγορές του Χ.Α., ανάλογα με το μέγεθος της εταιρίας.

--- Η ομιλία του κ. Σπύρου Καπράλου


"Κυρίες και κύριοι,

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κύριο Νικόλαο Τσαβλίρη, τον πρόεδρο του Propeller Club στον Πειραιά για την ευγενική του πρόσκληση σε αυτό το γεύμα και για την ευκαιρία που μου δίνει να μιλήσω για την ελληνική ναυτιλία και τις προοπτικές της στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, διανύουμε, πέρα από κάθε αμφιβολία, μία από τις πλέον βίαιες οικονομικές κρίσεις όλων των εποχών, μία κρίση που οφείλεται κυρίως στη λαιμαργία για γρήγορο και εύκολο κέρδος από έναν μεγάλο αριθμό τραπεζών, hedge funds και άλλων οικονομικών μεσαζόντων.

Η οικονομική κρίση που ξεκίνησε στις ΗΠΑ πριν από έναν χρόνο συνεχίζεται και δείχνει να φτάνει σε ένα ιδιαίτερα βίαιο ξέσπασμα. Κανείς δεν θα μπορούσε να προβλέψει το μέγεθος της κρίσης πριν από 15 μήνες όταν ξεκίνησε με την πτώση στα στεγαστικά δάνεια στις ΗΠΑ.

Αρχικά, η αρνητική κατάσταση άρχισε να φαίνεται στις ΗΠΑ, ξεκινώντας με τα δάνεια χαμηλής εξασφάλισης και εξακολούθησε με την πτώση στις τιμές των σπιτιών και τα εγγυητικά δάνεια. Αν και οι περισσότεροι περίμεναν ότι η κρίση θα τελείωνε και οι αγορές θα απορροφούσαν τυχόν προβλήματα, τα τελευταίο εξάμηνο βλέπουμε μία αυξανόμενη κρίση, η οποία ακόμα δεν έχει φτάσει στο τέλος της.

Ως τώρα έχουμε δει την κυβέρνηση των ΗΠΑ να κρατικοποιεί τους δύο προβληματικούς οργανισμούς της αμερικανικής αγορά στεγαστικής πίστη Freddie Mac και Fannie Mae, καθώς και το χαρτοφυλάκιό τους, συνολικής αξίας 5 τρισεκατομμυρίων δολ. Η Bear Stearns πωλήθηκε στην JP Morgan για να γλιτώσει την κατάρρευση. Η Fed δάνεισε 85 δισ. δολ. στην ΑIG με αντάλλαγμα μερίδιο 80% της εταιρίας, ενώ η AIG έχει ζητήσει ακόμα 38 δισ. για να καλύψει τις υποχρεώσεις της.

Η Merrill Lynch γλίτωσε τα χειρότερα με την εξαγορά της από την Bank of America για 50 δισ. δολ. Η Lehman Brothers, η τράπεζα επενδύσεων που μετρούσε 158 χρόνια πορείας, κήρυξε πτώχευση και πωλήθηκε σε διάφορους αγοραστές, συμπεριλαμβανομένων της Barclays και της Nomura. Έπειτα από αυτό το μπαράζ, το Κογκρέσο ενέκρινε πρόγραμμα κρατικών εγγυήσεων αξίας 700 δισ. δολ. προκειμένου να ενισχυθεί η ρευστότητα των αμερικανικών τραπεζών.

Στην Ευρώπη βλέπουμε παρόμοιες καταστάσεις. Στη Μ. Βρετανία η κυβέρνηση κρατικοποίησε την τράπεζα Northern Rock. Οι κυβερνήσεις του Βελγίου, του Λουξεμβούργου και της Ολλανδίας σε συνεργασία με την BNP Paribas πλήρωσαν από κοινού 17 δισ. ευρώ για να διασώσουν τον τραπεζοασφαλιστικό όμιλο Fortis, έναν όμιλο στενά συνδεδεμένο με την ελληνική ναυτιλία, ο οποίος έχει χορηγήσει δάνεια αξίας 1,5 δισ. ευρώ σε Έλληνες εφοπλιστές. Χθες, η ολλανδική κυβέρνηση συμφώνησε να χορηγήσει το ποσό των 10 δισ. ευρώ στην ING.

Πριν από μία εβδομάδα η βρετανική κυβέρνηση ενέκρινε πρόγραμμα διάσωσης των τραπεζών της, αξίας £400 δισ. με αντάλλαγμα μερίδια στη μετοχική τους σύνθεση, συμπεριλαμβανομένης και της Royal Bank of Scotland, τράπεζα που αποτελεί τον μεγαλύτερο δανειοδότη της ελληνικής ναυτιλίας με συνολικά δάνεια μεγαλύτερα των 10 δισ. δολ. 

Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένης της ελληνικής, η οποία έχει ανακοινώσει πακέτο στήριξης των τραπεζών αξίας 28 δισ. ευρώ, συμφώνησαν να διασώσουν το χρηματοπιστωτικό σύστημα παρέχοντας ρευστότητα στις τράπεζες και παίρνοντας τον έλεγχο, όπου κρίνεται απαραίτητο.

Εξίσου σημαντικές είναι οι εξελίξεις που αφορούν στην Ισλανδία, η οποία αφού κρατικοποίησε τις μεγαλύτερες τράπεζές της βρίσκεται στα πρόθυρα πτώχευσης, ενώ σε αντίστοιχα δεινή κατάσταση βρίσκονται η Ουγγαρία και το Ντουμπάι.

Πριν από περίπου 10 ημέρες, για πρώτη φορά στην ιστορία, είδαμε τις κεντρικές τράπεζες παγκοσμίως να μειώνουν τα επιτόκιά τους κατά 50 μονάδες βάσης. Πολλές κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής, σε μια προσπάθεια αναθέρμανσης της εμπιστοσύνης των πολιτών στα πιστωτικά ιδρύματα, εγγυώνται τις καταθέσεις των πολιτών τους.

Ο αριθμός και το μέγεθος των θυμάτων της κρίσης οδηγούν στο συμπέρασμα ότι μιλάμε για μία κρίση διαφορετική από τις άλλες. Παρά τις συνεχείς ενέσεις ρευστότητας, όμως, ο τραπεζικός κλάδος συνεχίζει να αντιμετωπίζει προβλήματα σε διάφορα μέτωπα:
- Οι τράπεζες θα πρέπει να μειώσουν τη μόχλευσή τους και να αυξήσουν τα ίδιά τους κεφάλαια.
- Ο τραπεζικός δανεισμός αναμένεται να έχει χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης ή να μειωθεί μεσομακροπρόθεσμα.
- Θα συνεχίσουν τα επισφαλή δάνεια.
- Κατά πάσα πιθανότητα θα υπάρξουν και άλλες πτωχεύσεις τραπεζών.

Η κρίση έχει φύγει πλέον από τον οικονομικό κλάδο και επηρεάζει τις κεφαλαιαγορές, οι οποίες έχουν πέσει κατά πολύ την τρέχουσα χρονιά. Τα χρηματιστήρια διεθνώς, από την Ιαπωνία και το Χονγκ Κονγκ στην Ανατολή και τη Μ. Βρετανία και τις ΗΠΑ στη Δύση, σημειώνουν υψηλά επίπεδα αστάθειας τιμών, που αντίστοιχά τους δεν έχουμε ξανασυναντήσει, τα οποία χαρακτηρίζονται από σημαντικά κέρδη τη μία μέρα και από εξίσου σημαντικές ζημίες την επομένη. Κάποιες χώρες, όπως η Ρωσία, είτε έκλεισαν τα χρηματιστήριά τους είτε έθεσαν όρια στις συναλλαγές, ενώ στις περισσότερες αγορές απαγορεύτηκαν οι ανοιχτές πωλήσεις.

Σας έδωσα μια σύντομη περιγραφή των πρόσφατων γεγονότων προσπαθώντας να σας κάνω να καταλάβετε ότι δε μιλάμε για μία απλή κρίση, αλλά για μια σειρά γεγονότα που επηρεάζουν τον ένα μετά τον άλλο όλους τους κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας. Όπως ήταν αναμενόμενο, η οικονομική κρίση και η αναμενόμενη ύφεση στην πραγματική οικονομική ζωή δεν άφησε ανέπαφη τη ναυτιλία, έναν κλάδο που στηρίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην ύπαρξη κεφαλαίων.

Μέχρι σήμερα, ο δείκτης Baltic Dry έχει χάσει περισσότερο από το 90% της αξίας που είχε στα μέσα Μαΐου και η αξία των ναύλων έπεσε σημαντικά λόγω της μείωσης της ζήτησης φορτίων. Επίσης, οι δείκτες Baltic Clean και Dirty Tankers έχουν πέσει σε μεγάλο βαθμό.

Οι τράπεζες έχουν σταματήσει να δανειοδοτούν όπως παλαιότερα τις ναυτιλιακές εταιρίες, σε μια προσπάθεια να μειώσουν τη μόχλευση στον κλάδο. Πλέον αναζητούν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους και υποστηρίζουν μόνο τους υπάρχοντες πελάτες τους.

Κατά συνέπεια, για πρώτη φορά έπειτα από πάρα πολλά χρόνια, οι ναυτιλιακές εταιρίες αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα χρηματοδότησης τόσο των επενδυτικών τους σχεδίων όσο και της αγοράς νέων πλοίων. Πολλοί πλοιοκτήτες πλέον είναι αναγκασμένοι είτε να ακυρώσουν παραγγελίες είτε να αυτοχρηματοδοτήσουν τα νέα πλοία που έχουν αρχίσει να χτίζουν.

Οι ακυρώσεις που έχουν αρχίσει να γίνονται σε παγκόσμιο επίπεδο σταδιακά ενδεχομένως να δημιουργήσουν προβλήματα στις γιάρδες στην Κίνα και στη Νότια Κορέα, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης από τις τράπεζες. Παράλληλα, οι πλοιοκτήτες θα ζητήσουν αναδιαμόρφωση των όρων των συμβολαίων που έχουν υπογράψει μαζί τους.

Οι αναλυτές περιμένουν συνολικά πτώση της οικονομικής ανάπτυξης καθώς έχουν μειωθεί σημαντικά οι εξαγωγές από τις χώρες της Ασίας προς την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Σήμερα, ο ελληνικός στόλος αποτελείται από περισσότερα από 4.000 πλοία, από τα οποία τα 500 ανήκουν σε ελληνικές εταιρίες εισηγμένες στις αγορές των ΗΠΑ και του Λονδίνου.

Οι τιμές των μετοχών των εταιριών αυτών έχουν πέσει δραματικά και έχουν υποστεί σημαντικές ζημίες από την αρχή του 2008. Η συνολική κεφαλαιοποίηση των εν λόγω εταιριών σήμερα είναι 9 δισ. δολ., μειωμένη κατά 60% από τα 23 δισ. που ήταν στα μέσα Ιουνίου - τη μεγαλύτερη αξία που είχαν ποτέ".

Ο κ. Καπράλος επισήμανε στην ομιλία του  ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες, το χρέος των οποίων στο τέλος του 2007 έφτανε τα 67 δισ. δολ., έχουν προγραμματίσει να χτίσουν αρκετά νέα πλοία μέσα στην επόμενη τετραετία.

"Οι πρώτες επιπτώσεις της κρίσης είναι ήδη εμφανείς στη ναυτιλία σε παγκόσμιο επίπεδο: ακυρώσεις νέων πλοίων, έλλειψη κεφαλαίων, αλλαγές στους όρους δανεισμού, μείωση στο διά θαλάσσης εμπόριο, πρωτόγνωρη πτώση στις τιμές των ναύλων και του scrap, αυξημένη ζήτηση για συγχωνεύσεις και εξαγορές και πωλήσεις παλιών πλοίων, μείωση της αξίας των πλοίων.

Ο αδύναμος κρίκος, όμως, σε αυτή την κρίση φαίνεται να είναι οι μικρές ναυτιλιακές εταιρίες, που σύντομα θα έρθουν αντιμέτωπες με έντονη πίεση από τις τράπεζες για αποπληρωμή των χρεών τους, καθώς και εκείνες που δε θα μπορούν να βρουν τραπεζική χρηματοδότηση για τα πλοία που ήδη έχουν αρχίσει να χτίζουν.

Δεδομένου ότι η εξεύρεση χρηματοδότησης δείχνει να είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ναυτιλιακές εταιρίες λόγω της κρίσης, η εισαγωγή σε κάποιο χρηματιστήριο για την άντληση κεφαλαίων σε χαμηλότερο κόστος είναι μία ενδιαφέρουσα εναλλακτική για μία ναυτιλιακή εταιρία που έχει διαγράψει αξιόλογη πορεία στον χώρο.

Αυτό που μας έμαθε η κρίση είναι η αναγκαιότητα της χρήσης αξιόπιστων και διαφανών μηχανισμών στη διαμόρφωση των τιμών. Θεωρούμε ότι τα χρηματιστήρια αποτελούν αξιόπιστη πρόταση, δεδομένου ότι παρέχουν αυξημένη διαφάνεια, την απαιτούμενη ρευστότητα και εγγυώνται τις συναλλαγές στο σύνολό τους.

Στο Χρηματιστήριο Αθηνών θέλουμε να είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε τον νέο κύκλο ανάπτυξης που θα φέρει την αναγέννηση στις επιχειρήσεις μας. Έχουμε προχωρήσει σε μια σειρά αλλαγές στον κανονισμό μας προκειμένου να κάνουμε πιο ευέλικτους τους όρους εισαγωγής για τις ναυτιλιακές εταιρίες στοχεύοντας να καταστήσουμε την εισαγωγή στην αγορά μας πιο ανταγωνιστική σε σχέση με τις αντίστοιχες του εξωτερικού, όπου πολλές ελληνικές εταιρίες έχουν επιδιώξει να εισαχθούν.

Τα νέα πιο χαλαρά κριτήρια που θέτουμε για την εισαγωγή των ναυτιλιακών εταιριών στο Χρηματιστήριο Αθηνών είναι τα εξής: 

*  Δυνατότητα εισαγωγής ναυτιλιακών εταιριών ανεξαρτήτως μεγέθους και τομέα δραστηριοποίησης. 
*  Δυνατότητα εισαγωγής off shore εταιριών κατευθείαν στο Χ.Α. 
*  Δυνατότητα εισαγωγής εταιριών ανεξαρτήτως αριθμού πλοίων.
* Δυνατότητα εισαγωγής σε 3 αγορές του Χ.Α., ανάλογα με το μέγεθος της εταιρίας.

Συγκεκριμένα: 

*  Μεγάλη κεφαλαιοποίηση για εταιρίες με κεφαλαιοποίηση μεγαλύτερη των €150 εκατομμυρίων, εκ των οποίων €15 εκατομμύρια ίδια κεφάλαια (σε ενοποιημένη βάση). 

*  Μεσαία και μικρή κεφαλαιοποίηση για εταιρίες με ιδία κεφάλαια €3 εκατ. (σε ενοποιημένη βάση).

* Εναλλακτική Αγορά (ΕΝ.Α.) για εταιρίες που επιθυμούν να εισαχθούν σε μια αγορά με πιο χαλαρά κριτήρια και λιγότερες απαιτήσεις ανακοίνωσης στοιχείων. Τα ίδια κεφάλαια που απαιτούνται (σε ενοποιημένη βάση) είναι €1 εκατομμύριο.

Από την πλευρά μας πιστεύουμε ότι έχουμε δημιουργήσει ένα περιβάλλον φιλικό για τις εταιρίες που επιθυμούν να εισαχθούν στην αγορά μας. Πλέον έγκειται στην κρίση των πλοιοκτητών αν θα επιλέξουν το Χ.Α. έναντι κάποιας ανταγωνιστικής αγοράς του εξωτερικού.

Γιατί Χ.Α.; 

*  Το Χρηματιστήριο Αθηνών, όπως έχει αποδείξει και στο παρελθόν, είναι ικανό να αποτελέσει δεξαμενή άντλησης κεφαλαίων για οποιαδήποτε αύξηση κεφαλαίου επιλέξει να κάνει μια εταιρία. Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, για παράδειγμα, αντλήθηκαν €11 δισ. από το Χ.Α. σε εξαγορές και αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου εταιριών.

* Αυτή η δυνατότητα προκύπτει από την παρουσία ξένων επενδυτών στην αγορά μας, οι οποίοι κατέχουν περισσότερο από το 50% της συνολικής μας κεφαλαιοποίησης. Οι συγκεκριμένοι επενδυτές διαπραγματεύονται τη μετοχή μιας εταιρίας ανεξάρτητα από το πού είναι εισηγμένη. Μάλιστα η ιστορία έχει δείξει ότι προτιμούν να διαπραγματεύονται στο χρηματιστήριο της χώρας από όπου προέρχεται η εταιρία. Με τους ξένους θεσμικούς να πραγματοποιούν περισσότερο από το 60% των ημερήσιων συναλλαγών μας, κατά την προηγούμενη χρονιά η μέση ημερήσια αξία συναλλαγών μας ήταν €500 εκατ.

* Ήδη 5 εξ αποστάσεως μέλη δραστηριοποιούνται στην αγορά μας: Merrill Lynch, UBS, Societe Generale, Deutsche Bank και Cheuvreux, εταιρίες οι οποίες πιστεύουμε ότι θα συμβάλουν στην αύξηση της ρευστότητας και της προβολής του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Οι ναυτιλιακές εταιρίες που θα επιλέξουν να εισαχθούν στο Χ.Α. θα έχουν πολύ μεγάλη προβολή, καθώς δεδομένων των μεγεθών τους θα θεωρούνται blue chips και θα συμμετέχουν στους δείκτες FTSE.

* Παράλληλα, έχουμε υιοθετήσει τις αρχές εταιρικής διακυβέρνησης, σύμφωνα με τις οποίες προστατεύονται οι επενδυτές μας χωρίς να χρειάζεται να αναλωθούν σε γραφειοκρατικές διαδικασίες και σε κόστη, τα οποία θέτουν ξένες αρχές, όπως για παράδειγμα η υπαγωγή στις απαιτήσεις που τίθενται από τον νόμο Sarbanes Oxley για τις εταιρίες που είναι εισηγμένες σε χρηματιστήρια των ΗΠΑ. 

*  Έχουμε μειώσει τη γραφειοκρατία και υιοθετήσαμε πιο σύντομη και ευέλικτη διαδικασία εισαγωγής, η οποία ολοκληρώνεται σε 3 μήνες. 

*  Οι ελληνικές εταιρίες που έχουν ήδη εισαχθεί σε χρηματιστήρια των ΗΠΑ θα έχουν τη δυνατότητα δευτερογενούς εισαγωγής στο Χ.Α., αυξάνοντας με τον τρόπο αυτόν τη ρευστότητά τους και τις ώρες διαπραγμάτευσης της μετοχής τους, δεδομένου ότι θα συναλάσσονται επί 14 ώρες σε ημερήσια βάση (λόγω της διαφοράς ώρας) σε ένα σκληρό νόμισμα. 

*  Η εισαγωγή στο Χ.Α. δεν αφαιρεί από τους ιδιοκτήτες ναυτιλιακών εταιριών το φιλικό φορολογικό σύστημα υπό το οποίο λειτουργούν. 

* Τα roadshows που πραγματοποιούμε στο Λονδίνο και στη Νέα Υόρκη μας αποδεικνύουν ότι οι ξένοι θεσμικοί επενδυτές ενδιαφέρονται για νέες επενδύσεις. Η ναυτιλία θα μπορούσε να είναι ένας από τους κλάδους του ενδιαφέροντός τους. 

* Το Χρηματιστήριο Αθηνών είναι σε ιδανική τοποθεσία, καθώς το λιμάνι του Πειραιά φιλοξενεί το μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως και αποτελεί την έδρα πολλών εταιριών που εργάζονται για τη ναυτιλία και οι οποίες θα μπορούσαν να συμβάλουν στα κεφάλαια κατά την εισαγωγή μιας εταιρίας, ενώ τα υπόλοιπα χρήματα θα μπορούσαν να συγκεντρωθούν από εγχώριους και ξένους οικονομικούς παράγοντες. Αυτή τη στιγμή 250.000 άτομα απασχολούνται στον κλάδο της ναυτιλίας, έχουμε 16.000 ναυτικούς και 12.000 στελέχη εργάζονται στις 1.200 ναυτιλιακές εταιρίες με έδρα την Ελλάδα. 

* Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ στο αναλογικά χαμηλό κόστος για την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών όσον αφορά στα κόστη ασφάλισης, οικονομικών και νομικών ελέγχων, συμμετοχή σε roadshows.

Σαφώς για μια επιτυχημένη εισαγωγή είναι απαραίτητο να συμφωνήσουν και τα τρία ενδιαφερόμενα μέρη: η εταιρία, το χρηματιστήριο και ο ανάδοχος. Μέχρι τώρα οι Έλληνες ανάδοχοι δεν ήταν τόσο ενεργοί όσο οι αντίστοιχοι του εξωτερικού, που συμβουλεύουν τους πελάτες τους να εισαχθούν σε ξένα χρηματιστήρια, όπου θα μπορούσαν να βρουν καλύτερες αποτιμήσεις.

Θεωρούμε, όμως, ότι η μεγάλη πείρα που έχουν οι ελληνικές τράπεζες στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, καθώς και η πείρα τους ως ανάδοχοι κατά την αξιολόγηση νεοεισαχθέντων εταιριών θα αποτελέσουν τα εχέγγυα για λογικές και δίκαιες αποτιμήσεις των εταιριών προς όφελος και των ίδιων των επιχειρήσεων αλλά και των επενδυτών.

Κυρίες και κύριοι,

Παρά την τρέχουσα οικονομική κρίση, που θεωρείται μία από τις χειρότερες των τελευταίων ετών, εμείς στο Χ.Α. δεν εφησυχάζουμε, αλλά σχεδιάζουμε το μέλλον μας. Πιστεύουμε ότι σε περιόδους ύφεσης οι ναυτιλιακές εταιρίες θα πρέπει να εξετάσουν τη δυνατότητα να επανακτήσουν τα κέρδη τους και να αποκτήσουν κεφάλαια αντί για χρέη. Οι επενδυτές, από την άλλη, θα πρέπει να τοποθετηθούν με σύνεση και κατόπιν σκέψης σε χώρους με αποδεδειγμένη πορεία και να περιμένουν την ανάταση των αγορών.

Το ελληνικό χρηματιστήριο έχει κάνει όλα όσα απαιτούνται προκειμένου να είναι ελκυστικό στις ναυτιλιακές εταιρίες. Εξαρτάται τώρα από τις ναυτιλιακές εταιρίες, από τους αναδόχους και από τους επενδυτές να υποστηρίξουν αυτές τις πρωτοβουλίες του Χ.Α. και να ωθήσουν την ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας, χρησιμοποιώντας τη χρηματοδότηση που τους παρέχεται από την ελληνική κεφαλαιαγορά. 

Σας ευχαριστώ"

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v