Τι ελπίζει το ΧΑ από την πτώση του πετρελαίου

Η Alpha Bank μιλά για θετική επίδραση στην οικονομία, ωστόσο οι μετοχές που είναι έντονα συνδεδεμένες με την πορεία του "μαύρου χρυσού"... σφυρίζουν αδιάφορα. Τι προκύπτει από την εξέταση των στοιχείων πέντε εισηγμένων.

  • του Στέφανου Κοτζαμάνη
Τι ελπίζει το ΧΑ από την πτώση του πετρελαίου
Η Alpha Bank μιλά για θετική επίδραση στην οικονομία, ωστόσο οι μετοχές που είναι έντονα συνδεδεμένες με την πορεία του "μαύρου χρυσού"... σφυρίζουν αδιάφορα. Τι προκύπτει από την εξέταση των στοιχείων πέντε εισηγμένων.

Η εκτίναξη της τιμής του πετρελαίου μέχρι και τα 147 δολάρια το βαρέλι ήταν ένας από τους σοβαρούς λόγους για τους οποίους επιδεινώθηκαν τα φετινά κέρδη των εταιριών και υποχώρησαν τόσο έντονα οι τιμές των μετοχών στα διεθνή χρηματιστήρια και στη Σοφοκλέους ειδικότερα.

Και το ερώτημα που εύλογα τίθεται τώρα είναι κατά πόσον θα μπορούσαν να επηρεαστούν θετικά τα εταιρικά κέρδη και οι τιμές των μετοχών, τώρα που ο "μαύρος χρυσός" έχει υποχωρήσει στα 100 δολάρια και καθώς μάλιστα κάποιοι μιλούν και για μελλοντική του προσγείωση προς το επίπεδο των 80 δολαρίων.

"Με την πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου και των τροφίμων που ήδη παρατηρείται, αναμένεται ανάκαμψη της καταναλωτικής δαπάνης στο δεύτερο εξάμηνο του 2008 σε σταθερές τιμές, ωστόσο η αύξηση της τελικής κατανάλωσης δεν αναμένεται να ξεπεράσει το 2,6% για το έτος ως σύνολο, έναντι 4,5% το 2007", αναφέρει στο τελευταίο οικονομικό δελτίο της η Alpha Bank.

Πώς μεταφράζεται αυτό: προκειμένου να κλείσουμε στο +2,6% στο σύνολο του έτους, κατά το δεύτερο εξάμηνο η φετινή επίδοση θα πρέπει να ακόμη μεγαλύτερη, καθώς η τελική κατανάλωση ανέβηκε σε ποσοστό 2,5% το πρώτο τρίμηνο και σε ποσοστό 2,3% το δεύτερο.

Πέραν αυτού, όμως, υπάρχουν και ορισμένοι άλλοι παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν θετικά την πορεία της πραγματικής οικονομίας της Ελλάδας μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2008, όπως για παράδειγμα η οικοδομική δραστηριότητα.

Συγκεκριμένα, οι επενδύσεις σε κατοικίες, μετά τη βουτιά που έκαναν, αναμένεται σταδιακά να ανακάμψουν σε κάποιον βαθμό, σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο, περιορίζοντας έτσι το ποσοστό πτώσης για το σύνολο του έτους στο 12% σε πραγματικές τιμές. Η τόνωση αυτή αναμένεται μάλιστα να συνεχιστεί και κατά το πρώτο εξάμηνο του 2009 (με βάση και τον συνεχιζόμενο ρυθμό ανάπτυξης των στεγαστικών δανείων), καθώς η επίδοση του 2009 θα συγκριθεί με τα πολύ φτωχικά νούμερα του πρώτου φετινού εξαμήνου.

Υπάρχει όμως και ένας τρίτος θετικός παράγοντας για τα εταιρικά κέρδη, έστω και στατιστικός. Συγκεκριμένα, το 2007 ήταν έτος δύο ταχυτήτων: στο πρώτο εξάμηνο τα εταιρικά κέρδη είχαν παρουσιάσει έντονα ανοδική ορμή, σε αντίθεση με τις επιδόσεις του δευτέρου εξαμήνου που, για πολλούς λόγους, εμφάνισαν έντονα σημεία κόπωσης.

Το δεύτερο, λοιπόν, εξάμηνο του 2008 -που ενδεχομένως να είναι ελαφρώς καλύτερο του πρώτου, λόγω των παραγόντων που αναφέραμε- θα συγκριθεί με το ασθενές κομμάτι του 2007…

Παρ' όλα αυτά, βέβαια, όλα τα παραπάνω αποτελούν τη… μισή αλήθεια, καθώς:

• Κατά το πρώτο εξάμηνο, μεγάλο μέρος της αύξησης του ΑΕΠ επηρεάστηκε από την άνοδο των εξαγωγών, μέγεθος που πολύ δύσκολα θα τρέξει με ανάλογους ρυθμούς και κατά το β΄ εξάμηνο.

• Παράγοντες της αγοράς φοβούνται ότι θα υπάρξουν έμμεσες επιπτώσεις στην οικονομία, τόσο από τα πρόσφατα φορολογικά μέτρα όσο και από τη γενικότερη ψυχολογία που γίνεται βαρύτερη όσο περισσότερο διαρκεί η οικονομική δυσπραγία.

---Απαθές το ταμπλό!

Μπορεί βέβαια να έχει παρατηρηθεί κατά καιρούς κάποια συσχέτιση μεταξύ του Γενικού Δείκτη του Χ.Α. και της πορείας της τρέχουσας τιμής του πετρελαίου, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχουμε διαπιστώσει να έχουν ανακάμψει δυναμικά στο ταμπλό οι μετοχές εκείνων των εταιριών που επλήγησαν ιδιαίτερα από την εκτόξευση του "μαύρου χρυσού".

Ας πάρουμε, για παράδειγμα, την Aegean Airlines, στην οποία η άνοδος του πετρελαίου όχι μόνο "ψαλίδισε" το περιθώριο κέρδους, αλλά επίσης απέτρεψε ενδεχομένως ορισμένους επιβάτες να μετακινηθούν αεροπορικώς. Ούτε η έντονη υποχώρηση της τιμής του πετρελαίου αλλά ούτε και η δρομολογούμενη σμίκρυνση των Ολυμπιακών Αερογραμμών έχουν επηρεάσει θετικά τη μετοχή της ΑΡΑΙΓ, η οποία λίγο απέχει από το ελάχιστο του τελευταίου δωδεκαμήνου (μόλις +7%, σύμφωνα και με τα στοιχεία παρατιθέμενου πίνακα).

Η διοίκηση της ΔΕΗ απέδωσε σε μεγάλο βαθμό τις φετινές ζημίες της στο ράλι του πετρελαίου. Ωστόσο, η μετοχή της Επιχείρησης δεν είδε άσπρη μέρα ούτε και μετά την έντονη διόρθωση που σημειώθηκε στην τιμή του "μαύρου χρυσού".

Λίγο καλύτερα φαίνεται να είναι τα πράγματα με τις μετοχές των ακτοπλοϊκών εταιριών, με τον τίτλο των Μινωικών Γραμμών να έχει κερδίσει 14% σε σχέση με το ελάχιστο του δωδεκαμήνου (ωστόσο φαίνεται να συνέβαλαν προς αυτή την κατεύθυνση και οι στρατηγικού χαρακτήρα τοποθετήσεις των Ιταλών). Επίσης, και ο τίτλος της ΑΝΕΚ έχει κερδίσει 20% (βλέπε στοιχεία παρατιθέμενου πίνακα).

O όμιλος Μυτιληναίου ευνοείται σημαντικότατα όχι μόνο από την υποχώρηση των τιμών των καυσίμων αλλά επίσης και από την ανατίμηση του αμερικανικού δολαρίου έναντι του ευρώ (υπολογίζεται ότι σε κάθε ανατίμηση κατά 0,05 της ισοτιμίας του αμερικανικού νομίσματος έναντι του ευρώ το EBITDA του εισηγμένου ομίλου επηρεάζεται ανοδικά κατά 14,4 εκατ. ευρώ).

Τέλος, η ανάληψη ενός πολύ μεγάλου έργου από τη θυγατρική του ομίλου ΜΕΤΚΑ αναμφίβολα επηρεάζει θετικά την αποτίμηση της Μυτιληναίος, όπως άλλωστε υποστηρίζουν και οι αναλυτές. Παρ' όλα αυτά, δεν έχουμε δει την τιμή της μετοχής να ξεκολλά, σε μεγάλο βαθμό, από τα χαμηλά της (+21% από το ελάχιστο του δωδεκαμήνου, όταν παράλληλα υπολείπεται κατά 57% του μέγιστου της ίδιας περιόδου).

Όπως φαίνεται, η γενικότερη πορεία της διεθνούς οικονομίας και οι "τρύπες" των subprime loans επηρεάζουν πολύ περισσότερο τις μετοχές, σε σχέση με την πορεία της τιμής του πετρελαίου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v