Η Bank of America (BofA) ολοκλήρωσε την ετήσια μεσοπρόθεσμη ανασκόπηση της παγκόσμιας προσφοράς - ζήτησης πετρελαίου, εν μέσω της ισχυρότερης ανάκαμψης της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου από τη δεκαετία του 1970.
«Έχοντας ζήσει μια μέση μεσοπρόθεσμη ζώνη τιμών του αργού πετρελαίου Brent από 50 έως 70 δολάρια ανά βαρέλι από την αναθεώρησή μας του 2017, πιστεύουμε τώρα ότι οι τιμές θα πρέπει να κυμαίνονται κατά μέσο όρο από 60 έως 80 δολάρια ανά βαρέλι έως το 2027, για να διατηρηθεί η ισορροπία στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι άμεσες και οι 5ετείς προθεσμιακές τιμές του Brent τοποθετούνται κατά μέσο όρο στα 62 και στα 58 δολάρια ανά βαρέλι περίπου αντίστοιχα, οπότε πρόκειται για μια σημαντική αλλαγή άποψης από την αμερικανική τράπεζα.
«Στο μέλλον βλέπουμε μεγαλύτερη στήριξη στις τιμές του πετρελαίου, λόγω της αυξημένης κεφαλαιακής πειθαρχίας σε ολόκληρη την παγκόσμια πετρελαϊκή βιομηχανία, της μείωσης της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας και της ισχυρής ανάκαμψης της ζήτησης καυσίμων μεταφοράς μετά την πανδημία», επισημαίνουν οι αναλυτές του οίκου.
Η BofA αναμένει επίσης περισσότερο πληθωρισμό των τιμών της ενέργειας, μεγαλύτερη μεταβλητότητα των τιμών των βασικών εμπορευμάτων και περισσότερους κινδύνους από ό,τι τα τελευταία πέντε χρόνια. Όπως εξηγεί:
«Κάποια από αυτά δεν είναι καινούργια. Στις δύο προηγούμενες ετήσιες ανασκοπήσεις μας, υποστηρίξαμε ότι η παρέμβαση του ΟΠΕΚ+, η μειούμενη πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και τα χαμηλά αποθέματα αλλά και από την άλλη, η κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου έρχεται μέχρι το τέλος της δεκαετίας, θα πρέπει να συμβάλουν στη διατήρηση του πετρελαίου σε αυτές τις συνθήκες διαπραγμάτευσης. Άλλωστε, η αντίληψη για την κορύφωση της προσφοράς πετρελαίου συνέβαλε στο να εκτοξευτούν οι τιμές πάνω από τα 140 δολάρια ανά βαρέλι. Τώρα, αναμένουμε ότι τα άμεσα σήματα τιμών θα οδηγήσουν τις αγορές πετρελαίου και οι προθεσμιακές τιμές θα ακολουθήσουν», εκτιμάει η BofA.
Η αύξηση της προσφοράς θα πρέπει να αποτρέψει δραματική κλιμάκωση των τιμών
Ωστόσο, παρά την απότομη μείωση των αποθεμάτων και τη μείωση της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας του ΟΠΕΚ κατά 2,5 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα το περασμένο έτος σε μόλις 3 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα (εξαιρουμένου του Ιράν), η επενδυτική τράπεζα δεν βλέπει διαρθρωτική έλλειψη προσφοράς πετρελαίου μεσοπρόθεσμα.
«Είναι αλήθεια ότι καθώς κορυφώνονται τα καλοκαιρινά ταξίδια, η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα θα μπορούσε να μειωθεί επιπλέον 1-2 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα, προκαλώντας την εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου Brent υψηλότερα στα 120 δολάρια ανά βαρέλι. Ωστόσο, η έγκριση έργων στον κλάδο έχει επίσης επιταχυνθεί από το 2021».
Η πράσινη στροφή και οι πτωτικές τάσεις στις τιμές
«Ενάντια σε αυτή τη σημαντική αύξηση της προσφοράς, οι περιβαλλοντικές πολιτικές και οι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι θα πρέπει να έρθουν στο προσκήνιο και αυτή τη δεκαετία. Μετά από μια χρονιά-ρεκόρ για τη ζήτηση το 2021, όπου η κατανάλωση αυξήθηκε κατά 5,5 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα σε ετήσια βάση, αναμένουμε άλλη μια ισχυρή πορεία το 2022, με τη ζήτηση να αυξάνεται κατά άλλα 3,6 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα σε σχεδόν 101 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα, ή περισσότερο από 600 χιλ. βαρέλια ανά ημέρα πάνω από τα προ-Covid επίπεδα», προβλέπει η τράπεζα.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (EV) πιθανότατα θα φτάσουν στο 8% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων το 2021, μια αύξηση άνω του 100% σε σχέση με το 2019. Στη βασική της θεώρηση, η τράπεζα προβλέπει ότι η υιοθέτηση των EV φτάνει το 50% έως το 2033 και το 90% έως το 2050. Ο επιταχυνόμενος ρυθμός υιοθέτησης θα πρέπει να έχει ως αποτέλεσμα η ζήτηση για καύσιμα (βενζίνες κ.λπ.) να κορυφωθεί στα μέσα της δεκαετίας του 2020. Η συνολική ζήτηση πετρελαίου πιστεύει ότι θα κορυφωθεί πριν από το 2030.
Με άλλα λόγια, οι τιμές του πετρελαίου θα πρέπει να είναι υψηλότερες και πιο ευμετάβλητες τα επόμενα πέντε χρόνια, αλλά τελικά η τεχνολογική καινοτομία, τα εναλλακτικά καύσιμα και συνολικά η πράσινη στροφή θα αυξήσουν τις πτωτικές τάσεις στις τιμές του μαύρου χρυσού.