Παράθυρο αισιοδοξίας διαβλέπουν οι φορείς της κεφαλαιαγοράς αναφορικά με το φορολογικό καθεστώς που θα ισχύσει για τα επενδυτικά προϊόντα. Εκτιμούν ότι έστω και στο "και πέντε" θα υπάρξει η κατανόηση από την πλευρά του Υπουργείου Οικονομικών και θα υιοθετηθούν κάποιες από τις προτάσεις που επανειλημμένως έχουν διατυπώσει σχετικά με φορολογικές ρυθμίσεις που σχετίζονται με τις χρηματιστηριακές συναλλαγές.
Η απόφαση για ισχύ του φόρου υπεραξίας από 1/1/2014 αποτέλεσε πλήγμα για την ελληνική κεφαλαιαγορά «οι συνέπειες του οποίου θα φανούν από τον επόμενο χρόνο εντόνως και θα αφορούν σε μεγάλο βαθμό την αλλαγή στάσης και των αλλοδαπών επενδυτών», επισημαίνουν στο Euro2day.gr εκπρόσωποι της κεφαλαιαγοράς, οι οποίοι ωστόσο σημειώνουν πως διαφαίνεται πλέον ελπίδα για συμφωνία σε θέματα τα οποία επιδέχονται ρυθμίσεων. Εάν αυτό συμβεί, οι νέες ρυθμίσεις θα λειτουργήσουν αντισταθμιστικά με την επιβολή του φόρου υπεραξίας.
Η καθιέρωση αφορολόγητου παραμένει το κύριο αίτημα των φορέων, οι οποίοι εμφανίζονται διαλλακτικοί ως προς το ύψος αυτού. Στην αρχική του πρόταση έκαναν λόγο για αφορολόγητο μεταξύ 25.000 και 50.000 ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχουν, προχωρημένες συζητήσεις για συμφωνία σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα.
Οι ελαφρύνσεις ή απαλλαγές στις ενδοημερήσιες χρηματιστηριακές συναλλαγών (intraday transactions) επί εισηγμένων μετοχών στο Χρηματιστήριο, είναι το άλλο σημείο στο οποίοι επιμένουν ακόμα οι εκπρόσωποι της κεφαλαιαγοράς και του Χρηματιστηρίου, τονίζοντας πως κάτι τέτοιο θα είναι προς όφελος και της ρευστότητας της αγοράς.
Προτείνουν λοιπόν, ειδική φορολόγηση των ενδοημερησίων χρηματιστηριακών συναλλαγών (intraday transactions), εκτός πακέτων: α) Με μηδενικό ή μειωμένο (στο 1/10 του κανονικού) συντελεστή επί της αξίας συναλλαγών μετοχών που αγοράζονται και πωλούνται την ίδια ημέρα, β) τυχόν υπερβάλλων όγκος πώλησης μετοχών φορολογείται με τον κανονικό συντελεστή.
Προϋπόθεση για την εφαρμογή της ειδικής φορολόγησης είναι ο δικαιούχος κατά τις προηγούμενες 30 ημέρες από την ημερομηνία εκτέλεσης των εν λόγω συναλλαγών να κατείχε ποσοστό μικρότερο του 2% του αριθμού μετοχών της εισηγμένης εταιρείας, ανά κατηγορία μετοχών που αφορούν οι εν λόγω συναλλαγές.
Η κατάργηση του φόρου υπεραξίας
Άλλη πρόταση που από κοινού έχουν κάνει οι φορείς της αγοράς και προφανώς επανέρχεται εκ νέου ως έτερη εναλλακτική λύση, αφορά σε αύξηση του σημερινού συντελεστή φόρου πώλησης από 0,2% σε 0,3% με παράλληλη απόσυρση συνολικά του φόρου υπεραξίας. Και σε αυτή την περίπτωση εφιστούν την προσοχή στις ενδοημερήσιες συναλλαγές για τις οποίες προτείνουν ειδική φορολόγηση με συντελεστή 0,03% επί της αξίας τους (για ίση αξία αγορών - πωλήσεων, ενώ ο συντελεστής φόρου πώλησης θα εξακολουθήσει να εφαρμόζεται στο καθαρό υπόλοιπο της αξίας συναλλαγών πώλησης, στην ίδια μετοχή).
Προκειμένου να καταλήξουν στην παραπάνω πρόταση Ε.Κ. και Χ.Α. προχώρησαν σε ανάλυση στοιχείων συναλλακτικής δραστηριότητας των εισηγμένων στο Χ.Α. μετοχών για το 1ο τετράμηνο του 2012 και όπως προκύπτει, τα εκτιμώμενα έσοδα για το Δημόσιο στην περίπτωση ισχύος του προτεινόμενου 0,3% είναι πολλαπλάσια από τα αντίστοιχα εάν εφαρμοζόταν η υπεραξία και εξαιρούσε τους αλλοδαπούς.
Στην περίπτωση εφαρμογής του 0,3% τα έσοδα θα ανέρχονταν σε 42,6 εκατ. ευρώ, ενώ εφαρμογή φόρου υπεραξίας θα απέφερε στο Δημόσιο μόλις 0,6 εκατ. ευρώ.
Μετά από μικρό διάστημα παύσης, οι επαφές των δύο πλευρών έχουν αρχίσει εκ νέου και είναι ιδιαίτερα συχνές, με την πλευρά των φορέων να σημειώνει για πρώτη φορά πως υπάρχει κατανόηση των επιχειρημάτων τους και ως εκ τούτου προσδοκία για επίτευξη αποτελέσματος.