Χρυσόγονος: Εύλογη η απόφαση του ΣτΕ για τους υγειονομικούς

Η παράταση της υποχρεωτικότητας του εμβολιασμού δεν αιτιολογήθηκε επαρκώς, λέει ο συνταγματολόγος. Επαναφορά των υγειονομικών και νέος νόμος.

Χρυσόγονος: Εύλογη η απόφαση του ΣτΕ για τους υγειονομικούς
  • του ανταποκριτή μας στη Θεσσαλονίκη, Βασίλη Ιγνατιάδη

Ως εύλογη και αναμενόμενη θεωρεί ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου του ΑΠΘ Κώστας Χρυσόγονος την απόφαση του Γ' Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την οποία έκρινε ως αντισυνταγματική την παράταση του υποχρεωτικού εμβολιασμού των υγειονομικών ως τις 31/12/2022 με το νόμο 4917 του περασμένου Μαρτίου.

Μιλώντας στο iatronet.gr, υποστηρίζει πως ο νόμος δεν αιτιολόγησε επαρκώς την παράταση ως κατάλληλο και αναγκαίο μέτρο για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας. Δεν επαναξιολόγησε τα επιδημιολογικά δεδομένα, ενώ δεν έλαβε υπόψη ότι η παράταση της αναστολής εργασίας θέτει τους ανεμβολίαστους υγειονομικούς σε παρατεταμένη ομηρία, καθώς στερούνται των αναγκαίων μέσων για την επιβίωσή τους.

Ο κ. Χρυσόγονος επισημαίνει πως μετά την απόφαση του ΣτΕ, η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να επαναφέρει τους υγειονομικούς στην εργασία τους έως την ψήφιση νέου νόμου, που θα ρυθμίζει το ζήτημα οριστικά. «Η λογική των αλλεπάλληλων παρατάσεων χωρίς αυτές να αιτιολογούνται επαρκώς, είναι η λογική του παραλόγου», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Επανεξέταση επιδημιολογικών δεδομένων

Σύμφωνα με τον κ. Χρυσόγονο, η απόφαση του Γ' Τμήματος του ΣτΕ «αποτελεί τη λογική συνέχεια των προηγούμενων αποφάσεών του, με τις οποίες είχε κριθεί ότι ο υποχρεωτικός εμβολιασμός συνιστά περιορισμό, και μάλιστα σοβαρή επέμβαση στην απόλαυση θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου, όπως είναι η ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, πλην όμως η επέμβαση αυτή είναι συνταγματικώς ανεκτή, εφόσον τα μέτρα αυτά λαμβάνονται για το απολύτως απαραίτητο χρονικό διάστημα, και πάντως μέχρι την εξεύρεση λύσεως για την ανάσχεση της πανδημίας». Είχε επίσης κριθεί, όπως σημειώνει, ότι η ένταση και η διάρκεια των μέτρων αυτών, λόγω της προσωρινότητάς τους, πρέπει να επανεξετάζεται κατά διαστήματα από τα αρμόδια κρατικά όργανα, ανάλογα με τα υφιστάμενα επιδημιολογικά δεδομένα.

«Στην προκειμένη περίπτωση, η αρχική επιβολή υποχρεώσεως προς εμβολιασμό χρονολογείται από τον Ιούλιο του 2021 και τον Μάρτιο του 2022 δημοσιεύτηκε ο νόμος 4917, ο οποίος παρέτεινε αυτό το χρονικό διάστημα για άλλους εννέα μήνες έως τις 31/12/2022, χωρίς όμως να αιτιολογείται από τις προπαρασκευαστικές εργασίες του νόμου αυτού στη Βουλή, την αιτιολογική έκθεση κ.λπ., για ποιο λόγο θεωρεί ο νομοθέτης ότι υπάρχει ανάγκη παρατάσεως του μέτρου και ποιος είναι ο ορίζοντας ισχύος τους», επισημαίνει ο καθηγητής.

Σε ομηρία

Ο κ. Χρυσόγονος υπογραμμίζει, παράλληλα, πως οι ανεμβολίαστοι υγειονομικοί έχουν τεθεί εκτός υπηρεσίας και δεν μισθοδοτούνται, χωρίς όμως να χάσουν την ιδιότητα του δημοσίου υπαλλήλου, άρα έχουν όλα τα κωλύματα του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα που δεν τους επιτρέπει να αναλάβουν άλλη εργασία.

«Καταλαβαίνει κανείς ότι μια επ' αόριστον παράταση του μέτρου αυτού οδηγεί τους συγκεκριμένους συμπολίτες μας σε στέρηση ακόμη και των στοιχειωδών μέσων για την επιβίωσή τους. Αυτό είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να γίνει ανεκτό επ' αόριστον. Θα πρέπει ο νομοθέτης να βρει μια λύση», τονίζει και προσθέτει: «Συνεπώς θεωρώ ότι η απόφαση αυτή είναι εύλογη και θα έλεγα αναμενόμενη, με βάση τις προηγούμενες αποφάσεις του ΣτΕ, οι οποίες δεν είχαν δώσει λευκή επιταγή στο νομοθέτη και στη διοίκηση να κρατούν τους ανθρώπους σε ομηρία επ' αόριστο χρονικό διάστημα. Χωρίς να έχουν διαπράξει ποινικό αδίκημα, έχουν περιέλθει σε μια κατάσταση η οποία διακυβεύει την ίδια τους την επιβίωση. Οδηγούνται στη λιμοκτονία».

Επαναφορά και νέος νόμος

Ο συνταγματολόγος αναφέρει πως μετά την απόφαση του ΣτΕ, η κυβέρνηση οφείλει να επαναφέρει τους ανεμβολίαστους υγειονομικούς έως την έκδοση νέας διοικητικής πράξης, πάνω στη βάση νέου νόμου που θα ψηφιστεί από τη Βουλή και θα ρυθμίζει το θέμα οριστικά.

«Αν ο νομοθέτης θεωρεί πως η αναστολή εργασίας και άρα η τιμωρία σε λιμοκτονία ανθρώπων που αρνούνται να εμβολιαστούν είναι αναγκαίο και κατάλληλο μέτρο για την προστασία της δημόσιας υγείας, τότε οφείλει να το θεσμοθετήσει», σημειώνει για να προσθέσει: «Ο νομοθέτης όμως δεν θεσμοθέτησε κάτι τέτοιο. Απλώς θεσμοθετεί αλλεπάλληλες προσωρινές παρατάσεις, αλλά ουδέν μονιμότερον του προσωρινού. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί επ’ αόριστον».

Αναφερόμενος, τέλος, στη δήλωση του υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη, πως θα εκτιμήσει την απόφαση μετά τη δημοσίευσή της, καθώς και τη δέσμευσή του ότι «θα ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για να μην τεθεί σε κίνδυνο η δημόσια υγεία από την εφαρμογή της απόφασης», ο κ. Χρυσόγονος ανέφερε: «Ας βρει ο υπουργός Υγείας τα κατά την κρίση του κατάλληλα και αναγκαία μέτρα και ας τα φέρει στη Βουλή υπό τη μορφή νομοσχεδίου, να το ψηφίσει η Βουλή και μετά να δούμε κατά πόσον και ο νέος νόμος θα έχει ή δεν θα έχει προβλήματα αντισυνταγματικότητας. Πάντως, επαναλαμβάνω, η λογική των αλλεπάλληλων παρατάσεων χωρίς αυτές να αιτιολογούνται, είναι η λογική του παραλόγου».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v