Το δρόμο για τη δυναμική είσοδο και επέκταση του LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου) στη Ναυτιλία της Ανατολικής Μεσογείου, άνοιξε το ευρωπαϊκό συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα Poseidon Med II, σε μόλις τέσσερα χρόνια λειτουργίας του.
Το LNG είναι ένα από τα πλέον φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα, που η χρήση του εξαλείφει τις εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων και ενώσεων θείου (μείωση έως 100% συγκριτικά με τα συμβατικά καύσιμα) και μειώνει ουσιαστικά εκείνες του οξειδίου του αζώτου (έως 90%) και του διοξειδίου του άνθρακα (έως 20%).
Το νέο καύσιμο έχει ήδη εξαπλωθεί στις θαλάσσιες μεταφορές της Βόρειας Ευρώπης, αλλά και νοτιότερα στη Δυτική Μεσόγειο, και η ζήτησή του διευρύνεται συνεχώς, με υποδομές διάθεσης να σχεδιάζονται σε δέκα ακόμη ευρωπαϊκούς λιμένες.
Το Poseidon Med II προετοιμάζει την Ανατολική Μεσόγειο για τη χρήση του LNG
Το Poseidon Med II έφερε το LNG στην Ανατολική Μεσόγειο εδραιώνοντας μία βιώσιμη εφοδιαστική αλυσίδα για τη διάθεσή του. Δικό του έργο είναι οι μελέτες για την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών ανεφοδιασμού πλοίων σε έξι λιμένες της Ανατολικής Μεσογείου (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός, και Βενετία).
Ειδικά μάλιστα, για τους λιμένες του Πειραιά και του Ηρακλείου έχουν ολοκληρωθεί και υποβληθεί για έγκριση τα νέα Master Plans με τα οποία προσδιορίζονται επακριβώς οι χώροι ανεφοδιασμού των πλοίων με LNG. Για τους λιμένες της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας, έχουν ολοκληρωθεί και εγκριθεί από την αρμόδια αρχή («ΕΣΑΛ»), τόσο τα Master Plans όσο και οι συνοδές προμελέτες ασφάλειας και περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τις σχεδιαζόμενες εγκαταστάσεις αποθήκευσης και τροφοδοσίας LNG.
Στην Κύπρο, το Poseidon Med II, σχεδιάζει την κατασκευή θέσης (permanent berth) για την πρόσδεση των πλοίων που θα ανεφοδιάζονται με LNG, στην ΒΔ πλευρά του υπό υλοποίηση γεφυρώματος (Jetty) για τη μόνιμη πρόσδεση Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης LNG (FSRU) στο λιμένα της Λεμεσού (Τερματικό 2 – Βασιλικό), ενώ παράλληλα, σχεδιάζει και μια σειρά από πρόσθετες υποστηρικτικές υποδομές για την πληρέστερη αξιοποίησή της.
Νέες υποδομές μικρής κλίμακας στον Σταθμό LNG της Ρεβυθούσας
Στο πρόγραμμα εντάσσεται ακόμη, ο Τερματικός Σταθμός LNG στη Ρεβυθούσα, ο οποίος έχει καθοριστικό ρόλο στην εφοδιαστική αλυσίδα του LNG. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει ένα νέο σταθμό φόρτωσης βυτιοφόρων LNG καθώς και νέο προβλήτα LNG μικρής κλίμακας, με δυνατότητα εξυπηρέτησης πλοίων χωρητικότητας από 1.000 m3 έως 20.000 m3. Ο τελευταίος προορίζεται για φόρτωση πλοίων μεταφοράς και διανομής (feeder vessels), καθώς και πλοίων ανεφοδιασμού LNG (bunkering vessels), με στόχο τον ανεφοδιασμό πλοίων στον λιμένα του Πειραιά, αλλά και την τροφοδοσία σταθμών αποθήκευσης και διανομής άλλων λιμένων της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για τον ασφαλή ανεφοδιασμό με LNG
Κρίσιμη επίσης, είναι η συνεισφορά του Poseidon Med II στην εκπαίδευση του προσωπικού που συμμετέχει σε εργασίες ανεφοδιασμού πλοίων με LNG. Το πρόγραμμα διαμορφώνει ένα γενικό «Εγχειρίδιο Ανεφοδιασμού ΥΦΑ» και μεριμνά (με σχετική οδηγία προς τις Λιμενικές Αρχές) για την ανάπτυξη των κατάλληλων δεξιοτήτων και γνώσεων σε ό,τι αφορά τις τεχνολογίες, τις διαδικασίες και τις ιδιαιτερότητες στη χρήση του LNG.
Τέλος, υπό την αιγίδα του Poseidon Med II, προετοιμάστηκε το νομοθετικό πλαίσιο για τον ασφαλή ανεφοδιασμό πλοίων με LNG και ολοκληρώθηκε με τη θέσπιση ειδικού Προεδρικού Διατάγματος για την Ελλάδα υπ. Αριθ 64/2019, το οποίο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης(ΦΕΚ 103/Α/20-6-2019).
Η ναυτιλία προετοιμάζεται για το καύσιμο του μέλλοντος
Το Poseidon Med II έχει ακόμη, προχωρήσει σε σειρά τεχνικό-οικονομικών μελετών σε υπάρχοντα και νεότευκτα πλοία με στόχο τη χρήση LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο. Συγκεκριμένα, έχει ολοκληρώσει τις μελέτες μετασκευής πέντε πλοίων για χρήση LNG (2 RO/PAX Ferries,1 RO/RO Oil Tanker, 1 High – Speed Ferry και 1 Catamaran) και πραγματοποιεί αντίστοιχες για άλλα πέντε (1 RO/PAX Ferry, 1 Cruise Ferry, 1 Car Carrier, 1 Bulk Carrier, 1 Utility/Tug Boat).
Ταυτόχρονα, έχει περατώσει τις μελέτες για δύο νέα επιβατηγά πλοία κινούμενων με LNG, μεταξύ των οποίων ένα υπερσύγχρονο επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο έως και 1.400 επιβατών, καθώς και για δύο πλοία μεταφοράς και διανομής LNG (LNG feeder vessels). Όλες οι μελέτες έχουν λάβει έγκριση από νηογνώμονα.
Ειδικά για την εξυπηρέτηση της ευρύτερης περιοχής του Λιμένα Βενετίας, το Poseidon Med II προχώρησε στον σχεδιασμό ενός καινοτόμου φορτηγού πλοίου μεταφοράς και ανεφοδιασμού LNG (SBBT), ενώ έχει υποβάλλει προς έγκριση σε νηογνώμονα μεγάλο αριθμό σχετικών σχεδίων.
Επιπλέον, επτά ελληνικά ναυπηγεία έχουν αξιολογηθεί ως προς την ικανότητά τους να αναλάβουν εργασίες μετασκευών σε πλοία που θα χρησιμοποιούν LNG.
Ολοκληρωμένη υποστήριξη των επενδύσεων σε LNG από το Poseidon Med II
Το Poseidon Med II εξασφαλίζει τη δημιουργία μιας αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας καθιστώντας το LNG μια οικονομικά και εμπορικά βιώσιμη λύση για τη Ναυτιλία. Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποίησε αναλύσεις Κόστους – Οφέλους (Costs Benefits Analysis) για δέκα υποψήφια προς μετατροπή πλοία, και ανέπτυξε στοχευμένα χρηματοοικονομικά εργαλεία για τις προαναφερθείσες εγκαταστάσεις LNG στους λιμένες Ηρακλείου, Πάτρας και Ηγουμενίτσας. Αντίστοιχες οικονομικές μελέτες έχει δρομολογήσει και για τους λιμένες του Πειραιά και της Λεμεσού.
Παράλληλα, το Poseidon MED II διερευνά συνέργειες με στόχο τη δημιουργία οικονομιών κλίμακος για τον εφοδιασμό βιομηχανικών περιοχών ή/και του αστικού δικτύου της Δυτικής Ελλάδας (Πάτρα και Ηγουμενίτσα) και του Βασιλικού (Κύπρος) με LNG, έχοντας μάλιστα, ολοκληρώσει τις σχετικές έρευνες αγοράς και τις προκαταρκτικές χρηματοοικονομικές και περιβαλλοντικές μελέτες.
Μέσα από έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό και πλήθος παρεμβάσεων σε όλο το εύρος της εφοδιαστικής αλυσίδας, το Poseidon Med II δίνει το πράσινο φως για τον ανεφοδιασμό των πλοίων με LNG στην Ανατολική Μεσόγειο.
*Την αποκλειστική ευθύνη της παρούσας έκδοσης φέρει ο συγγραφέας της. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν φέρει καμία ευθύνη για οποιαδήποτε χρήση των περιεχομένων σ' αυτήν πληροφοριών.