Σε διακοπή της λειτουργίας του τραμ στο τμήμα Κασομούλη - Σύνταγμα προχωρά το υπουργείο Υποδομών, εξαιτίας των σοβαρών προβλημάτων που εντοπίζονται στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού και ειδικά στο τμήμα Αρδηττού - Καλλιρόης. Οπως ανακοινώθηκε σήμερα, σε συνέντευξη Τύπου του υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρζη και της περιφερειάρχη Αττικής Ρένας Δούρου (στην ευθύνη της οποίας είναι, μεταξύ άλλων, και τα υπόγεια ρέματα), η κυκλοφορία του τραμ θα διακοπεί «για όσο διάστημα χρειαστεί», μέχρι να ολοκληρωθούν τα σχετικά έργα.
Ο κ. Σπίρτζης μετέφερε εικόνα εγκατάλειψης της υπόγειας κοίτης, που διέρχεται κάτω από μεγάλους δρόμους της πόλης από τη Μεσογείων, τη Μιχαλακοπούλου, την Καλλιρόης κ.ά. Έπειτα από πρόσφατο συμβάν σε πάρκινγκ του δήμου Καλλιθέας (στο οποίο βούλιαξαν δύο αυτοκίνητα), έγινε αυτοψία στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού από την ΕΥΔΑΠ σε συνεργασία με την Περιφέρεια.
Βρέθηκαν σημεία και τέρατα, με τεράστια προβλήματα διάβρωσης (στις ράβδους του οπλισμού), ενώ έχουν κοπεί τμήματα του σκυροδέματος, λείπουν τμήματα του τοίχου, έχει ξηλωθεί το μπετόν κατά μήκος μεγάλου τμήματος του αγωγού από το νερό, υπάρχουν διάφορες τρύπες για να περάσουν δημόσια δίκτυα, όπως και παράνομοι αγωγοί ομβρίων ή ακαθάρτων. Επίσης, μεγάλοι όγκοι σκυροδέματος έχουν ξηλωθεί και έχουν παρασυρθεί.
Ο υπουργός Υποδομών είπε πως δεν υπάρχει πρόβλημα για το οδικό δίκτυο και εμφανίστηκε καθησυχαστικός, αλλά φρόντισε να επισημάνει πως αυτή τη στιγμή δεν είναι γνωστό ούτε το εύρος των έργων συντήρησης, ούτε της επικινδυνότητας καθώς επί 60 χρόνια ουδείς ασχολήθηκε με εργασίες συντήρησης.
Με τη διακοπή λειτουργίας του τραμ δεν θα λειτουργούν οι σταθμοί ΦΙΞ, Λεωφ. Βουλιαγμένης, Ζάππειο και Σύνταγμα. Η κυκλοφορία στη γραμμή 4 θα διεξάγεται στο τμήμα ΣΕΦ - Κασομούλη - ΣΕΦ, στη γραμμή 5 στο τμήμα Ασκλ. Βούλας - Κασομούλη - Ασκλ. Βούλας. Κατά τον κ. Σπίρτζη, το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου θα ξεκινήσει η λειτουργία του τραμ στον Πειραιά, ώστε να αξιοποιηθεί και τμήμα του τροχαίου υλικού της ΣΤΑΣΥ ΑΕ.
Η αρμοδιότητα για την υπόγεια κοίτη του Ιλισού ήταν στο παρελθόν στο υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, στη συνέχεια μεταφέρθηκε στην EΥΔAΠ και από το 2010 με τον νόμο για τον «Κλεισθένη» ανήκει στην Περιφέρεια Αττικής. Μάλιστα από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων έχει τεθεί το θέμα συντήρησης του υπόγειου αγωγού, με επίκεντρο την περιοχή Καλλιρόης - Συγγρού. Υπήρχε και τεχνική έκθεση ιδιωτικής εταιρείας μετά από αυτοψία στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού, όπου καταγράφονταν η διάβρωση και τα προβλήματα στους τοίχους αντιστήριξης. Υπήρχαν, επίσης, και οι τεχνικές εκθέσεις του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) μετά από έλεγχο της πλάκας επικάλυψης της κοίτης, στο πλαίσιο πάλι του έργου του τραμ.
Γι’ αυτό τον λόγο υπογράφεται προγραμματική συμφωνία μεταξύ περιφέρειας Αττικής και Υποδομών για την εκπόνηση μελέτης για τη συντήρηση και αποκατάσταση των φθορών στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού. Προτεραιότητα θα δοθεί στα τμήματα άνωθεν των οποίων διέρχεται δίκτυο οδικής κυκλοφορίας και η γραμμή του τραμ. Θα συμμετέχουν η ΣΤΑΣΥ και η Περιφέρεια, που έχουν τυπικά την αρμοδιότητα, η ΕYΔAΠ που θα υλοποιήσει τις μελέτες και θα εκτελέσει το έργο και το υπουργείο που θα χρηματοδοτήσει το έργο.
Σε «κρίσιμα έργα υποδομών όπως οι γέφυρες, οι κλειστοί αγωγοί και τα ρέματα, σοβαρά έργα που δυστυχώς από χρόνια, πριν από τη δική μου ληξιαρχική πράξη γέννησης, δεν έχουν τύχει της απαραίτητης συντήρησης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται» αναφέρθηκε η κα Δούρου.
Έρχεται σχέδιο νόμου για τη συντήρηση δημόσιων και ιδιωτικών υποδομών
Μέσα στις επόμενες ημέρες, όπως είπε ο κ. Σπίρτζης, θα κατατεθούν ρυθμίσεις για το ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής λειτουργίας και συντήρησης δημόσιων και ιδιωτικών έργων καθώς και για το παρατηρητήριο τιμών. Στο πρώτο σύστημα θα καταγραφούν όλα τα δημόσια και ιδιωτικά έργα, ενώ το δεύτερο «θα συνδέεται με το κεντρικό σύστημα παρακολούθησης έργων, ώστε να έχουμε το Εθνικό Μητρώο Εργων για όλες τις υποδομές που υπάρχουν στη χώρα, για να ξέρουμε κάθε πότε πρέπει να γίνει η συντήρηση και ποιο είναι το προσωπικό που πρέπει να συντηρήσει αυτά τα έργα».
Οπως είπε ο υπουργός Υποδομών, «μέχρι τώρα φτιάχναμε μια υποδομή που δεν τη συντηρούσε κανένας και έτσι δεν μπορούσαμε να κάνουμε προγραμματισμό για το κόστος και το προσωπικό που χρειάζεται η λειτουργία της. Με εξαίρεση τις παραχωρήσεις, δεν υπάρχει πουθενά αλλού ένα σύστημα που να ελέγχει πότε και πώς γίνεται η συντήρηση. Κοστίζει στους πολίτες σε θέματα ασφάλειας και ποιότητας ζωής όπως π.χ. με τους βιολογικούς καθαρισμούς. Το συνολικό θέμα παραγωγής, λειτουργίας και συντήρησης υποδομών είναι εθνικό θέμα. Δεν κάνουμε ένα τεχνικό έργο και το εγκαταλείπουμε, αλλά το συντηρούμε και το λειτουργούν αυτοί που πρέπει να το λειτουργήσουν». Θα δοθεί προτεραιότητα στον φάκελο λειτουργίας και συντήρησης σε γέφυρες, κλειστούς αγωγούς και σε ρέματα.