ΑΕΓΕΚ: Πωλητήριο από τις πιστώτριες τράπεζες

Προσπάθεια για την πώληση της ΑΕΓΕΚ καταβάλλουν εκ νέου οι πιστώτριες τράπεζες καθώς ο όμιλος αντιμετωπίζει σοβαρά διοικητικά και οικονομικά προβλήματα, αλλά εξακολουθεί να διαθέτει αξιόλογη περιουσία.

ΑΕΓΕΚ: Πωλητήριο από τις πιστώτριες τράπεζες
Προσπάθεια για την πώληση της ΑΕΓΕΚ καταβάλλουν εκ νέου οι πιστώτριες τράπεζες καθώς ο όμιλος αντιμετωπίζει σοβαρά διοικητικά και οικονομικά προβλήματα, αλλά εξακολουθεί να διαθέτει αξιόλογη περιουσία (μικρό έστω τμήμα όσων κατείχε προ του 2008) και συμβάσεις.

Ο Γ. Μαρούλης, ο οποίος είχε αναλάβει τη διοίκηση - διάσωση της ΑΕΓΕΚ όταν το 2008 «έσκασε» στα χέρια των τραπεζών, φαίνεται πως αδυνατεί να διασώσει το βυθιζόμενο πλοίο, εξέλιξη που αποτυπώνεται σε όσα συμβαίνουν στο μετρό Θεσσαλονίκης, το σημαντικότερο από τα έργα της εταιρείας.

Εκτός από την εργολαβία του μετρό, η ΑΕΓΕΚ διαθέτει συμμετοχή (10%) στην κοινοπραξία που έχει αναλάβει την κατασκευή και την εκμετάλλευση του τμήματος Μαλιακός - Κλειδί καθώς και σε 5 κοινοπραξίες εκμετάλλευσης αντίστοιχων σταθμών αυτοκινήτων στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.
 
Στον έλεγχο της εταιρείας έχει παραμείνει και τμήμα της περιουσίας του ομίλου ΜΕΤΩΠ - ΕΤΕΠ, όπως ακίνητο στην Ελαφόνησο, μειοψηφικά ποσοστά σε βιομηχανικές εταιρείες κ.λπ.
Στο εννεάμηνο, η ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική, η μεγαλύτερη από τις θυγατρικές της εισηγμένης ΑΕΓΕΚ, παρουσίασε κύκλο εργασιών 67,7 εκατ. ευρώ, αλλά και ζημίες άνω των 15 εκατομμυρίων.

Ζημιογόνες ήταν και οι πέντε εταιρείες διαχείρισης σταθμών αυτοκινήτων όπου συμμετέχει η επιχείρηση με ποσοστό κοντά στο 20%.

Ακόμα και μέλη του Δ.Σ. διαμαρτύρονται για τις αμοιβές, ενώ είναι γνωστές οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στο εργοτάξιο του μετρό Θεσσαλονίκης. Οι πιστωτές (και κυρίως η Alpha Bank) βλέπουν τις ζημίες να διογκώνονται και γνωρίζουν πως, μολονότι στην προεδρία της ΑΕΓΕΚ βρίσκεται ένας πρώην αξιωματικός, η εταιρεία δύσκολα θα μπει σε τάξη.


Πώς σε τέσσερα χρόνια εξανέμισαν μισό δισ. ευρώ

Στις 31/12/2004 η ΑΕΓΕΚ είχε ίδια κεφάλαια ύψους 474 εκατ. ευρώ, τα 304.774.193 εκ των οποίων είχαν αντληθεί από το χρηματιστήριο.

Από την ίδια χρονιά η τεχνική εταιρεία είχε αρχίσει να απορροφά τις θυγατρικές της επιχειρήσεις καθώς τα σχέδια για αυτόνομη εισαγωγή ορισμένων εξ αυτών στο Χ.Α. είχαν προ πολλού ναυαγήσει.

Το ενδιαφέρον είναι πως μεταξύ Δεκεμβρίου 2004 και Δεκεμβρίου 2008 η ΑΕΓΕΚ αντλεί άλλα 140 εκατ. ευρώ από το χρηματιστήριο, οπότε το σύνολο των αντληθέντων κεφαλαίων προσεγγίζει τα 450 εκατ. ευρώ.
 
Την ίδια περίοδο, εκτελεί σημαντικά έργα συνολικής αξίας περί τα 850 εκατ. ευρώ. Έτσι στο τέλος του 2008 η εταιρεία, υπό κανονικές συνθήκες, έπρεπε να διαθέτει ίδια κεφάλαια περί τα 615 εκατ. ευρώ (τα αντληθέντα από το Χ.Α. συν τα κέρδη από τις μεγάλες εργολαβίες που είχε αναλάβει).

Όμως, όταν δημοσιεύθηκε ο ισολογισμός του 2008, οι μέτοχοι της εταιρείας είδαν από πρώτο χέρι αυτό που υποψιάζονταν αρκετά χρόνια. Τα ίδια κεφάλαια της ΑΕΓΕΚ ήταν μόλις 32.216.670 ευρώ, δηλαδή μέσα σε λίγα χρόνια είχαν εξαφανιστεί ίδια κεφάλαια περί τα 600 εκατ., εκ των οποίων τα 450 εκατ. είχαν αντληθεί από το χρηματιστήριο!

Μέσα στο 2008, οι οικογένειες Παπαγεωργίου και Τριανταφύλλου είχαν εγκαταλείψει την ΑΕΓΕΚ στα χέρια των τραπεζών, χωρίς να ανοίξει μύτη. Οι κ. Σπ. Παπαγεωργίου και Γ. Τριανταφύλλου κατείχαν το 1999 ποσοστό άνω του 50% της ΑΕΓΕΚ, αλλά τα επόμενα χρόνια (με τη βοήθεια της «φούσκας» και των αποτυχημένων συγχωνεύσεων - εξαγορών, όπως της Ευκλείδης) τα μερίδιά τους εξανεμίστηκαν.

Από την κατάρρευση της ΑΕΓΕΚ δεν επωφελήθηκαν μόνο οι οικογένειες των δύο πρώην μεγαλομετόχων, που σήμερα ιδιωτεύουν. Επωφελήθηκαν και οι πιστώτριες τράπεζες, στις οποίες πέρασε έναντι χρεών και χαμηλού τιμήματος σημαντικό τμήμα της περιουσίας του πάλαι ποτέ κραταιού κατασκευαστικού ομίλου ΜΕΤΩΠ - ΕΤΕΠ (που είχε ιδρυθεί από τους Χρ. Αρφάνη και Ν. Χιώνη) όπως το Κτήμα Μέρλιν στην Κέρκυρα κλπ.

Ούτε η πώληση της σημαντικής περιουσίας του ομίλου ΜΕΤΩΠ - ΕΤΕΠ ήταν αρκετή.

Η μαύρη τρύπα της ΑΕΓΕΚ κατάπιε μέσα σε λίγα χρόνια ιστορικές κατασκευαστικές εταιρείες (όπως η ΜΕΤΩΝ και η ΕΤΕΠ), αλλά και τεχνογνωσία (σε έργα ΔΕΗ, φράγματα κλπ) που είχε συγκεντρωθεί επί δεκαετίες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v