Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ενδιαφέρον της Edison για μερίδιο σε ΔΕΠΑ

Παρούσα σε ενδεχόμενες ιδιωτικοποιήσεις στον ενεργειακό τομέα δηλώνει η Edison. Τούτο σημαίνει ότι σε ενδεχόμενο μερικής ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ η Edison θα ενδιαφερόταν να αποκτήσει στρατηγικό μερίδιο.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Ενδιαφέρον της Edison για μερίδιο σε ΔΕΠΑ
Παρούσα σε ενδεχόμενες ιδιωτικοποιήσεις στον ενεργειακό τομέα δηλώνει η Edison, είτε αυτόνομα, είτε μέσω της Elpedison.

Τούτο σημαίνει ότι σε ενδεχόμενο μερικής ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ η Edison θα ενδιαφερόταν να αποκτήσει στρατηγικό μερίδιο, ενώ, στην περίπτωση που η κυβέρνηση αποφάσιζε να πουλήσει μονάδες της ΔΕΗ τότε ενδιαφερόμενος αγοραστής θα ήταν η Elpedison.

Αντίθετα, η Edison δεν δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το project της ΝΑΒΙΠΕ Αστακού, στο οποίο μία ενδεχόμενη συμμετοχή της θα τελούσε υπό πολλές προϋποθέσεις.

Τις προθέσεις αυτές κατέστησε γνωστές ο διευθύνων σύμβουλος της Edison Umberto Quadrino κατά τις συναντήσεις που είχε σήμερα το απόγευμα με τον υπουργό Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, την υπουργό και τον υφυπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τίνα Μπιρμπίλη και Γιάννη Μανιάτη, καθώς και τον υπουργό Επικρατείας Χάρη Παμπούκη.

Ένα ακόμη σοβαρό θέμα το οποίο συζήτησε ο κ. Quadrino με τους κυβερνητικούς αξιωματούχους ήταν και οι υφιστάμενες, κατά την άποψη του, στρεβλώσεις στην αγορά ενέργειας και οι καθυστερήσεις στην πλήρη απελευθέρωση της.

Το πιο χαρακτηριστικό πρόβλημα, κατά τον μάνατζερ της Edison, είναι η τιμή της χονδρεμπορικής τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, η ΟΤΣ, η οποία, όπως είπε σε συνάντηση του με δημοσιογράφους, είναι πάρα πολύ χαμηλή. «Ζητήσαμε από την κυβέρνηση να βρεθεί τρόπος για να επιλυθεί αυτό το πρόβλημα», είπε.

Σε ό,τι έχει να κάνει με την αγορά ενέργειας, απέχει πολύ ακόμη από το να λειτουργεί όπως η ευρωπαϊκή, όπως υποστήριξε ο κ. Quadrino. «Πρέπει να γίνουν πολλά πράγματα ακόμη για να καταστεί πλήρης», τόνισε.

Εξάλλου, για το ενδεχόμενο ιδιωτικοποιήσεων στον ενεργειακό τομέα ο κ. Quadrino δήλωσε ότι «είμαστε έτοιμοι να αξιολογήσουμε νέες επενδυτικές ευκαιρίες, που ενδεχομένως θα προκύψουν, στο πλαίσιο της προσδοκώμενης επιτάχυνσης της διαδικασίας απελευθέρωσης του τομέα της ενέργειας».

Κατά τον ίδιο, «η ΔΕΠΑ δεν είναι η μόνη ενεργειακή εταιρία στην Ελλάδα» για την οποία θα ενδιαφερόταν η Edison. «Αν η κυβέρνηση αποφάσιζε να πουλήσει μονάδες της ΔΕΗ, ακόμη και παλαιές, θα ενδιαφερόμασταν μέσω της Elpedison». Ωστόσο, κατά τον ίδιο, «δεν έχουμε ακόμη σήμα ότι η κυβέρνηση θέλει να κάνει κάτι τέτοιο».
 
Πάντως, οι συναντήσεις του κ. Quadrino με τους υπουργούς της κυβέρνησης είχε ως στόχο να διερευνηθεί η πολιτική της κυβέρνησης στον τομέα αυτό, ώστε να προσδιορισθούν και οι αντίστοιχες προτεραιότητες τόσο της Edison, όσο και της Elpedison.
 
Με δεδομένο, μάλιστα, το γεγονός ότι η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας παρουσιάζει πτωτικές τάσεις στη χώρα μας, νέες επενδύσεις για θερμικές μονάδες δεν ευνοούνται, κατά τον κ. Quadrino, αντίθετα, πιο συμφέρουσα επενδυτική κίνηση θα ήταν η εξαγορά υφιστάμενων. Το ίδιο, άλλωστε, επιδιώκει η ιταλική εταιρία για την επέκταση της και σε έργα ΑΠΕ, για τα οποία, από κοινού με τα ΕΛ.ΠΕ. αναζητεί και νέους εταίρους που θα είχαν ώριμα έργα προς διάθεση.

Ένα ακόμη ζήτημα που συζητήθηκε στις συναντήσεις του μάνατζερ της Edison με την κυβέρνηση ήταν και η πρόοδος του ελληνο-ιταλικο-τουρκικού αγωγού φυσικού αερίου ITGI. Η τουρκική κυβέρνηση έχει υπογράψει τη συμφωνία διέλευσης τράνζιτ των ποσοτήτων που θα έρχονται από το Αζερμπαϊτζάν, η οποία όμως δεν έχει επικυρωθεί ακόμη από την τουρκική Βουλή.

Επί της ουσίας η συμφωνία αυτή δεν έχει καταστεί λειτουργική, όπως είπε ο κ. Quadrino, κάτι που θα επέτρεπε να ξεκινήσουν οι συνομιλίες με το Αζερμπαϊτζάν, τόσο για τις τελικές ποσότητες όσο και για την τιμή. Προς τούτο αποδίδεται ιδιαίτερη σημασία στη συνάντηση που θα έχουν την επόμενη εβδομάδα στην Ιταλία οι πρωθυπουργοί Μπερλουσκόνι και Ερντογάν, όπως και στην αντίστοιχη που θα γίνει τον ερχόμενο μήνα στην Αθήνα μεταξύ Παπανδρέου και Ερντογάν. Πάντως, φαίνεται ότι τελικά ο ITGI «παίρνει κεφάλι» από τον ανταγωνιστικό Nabucco. «Τώρα είναι η ώρα για τον ITGI», είπε ο κ. Quadrino. «Ο Nabucco θέλει μια δεκαετία ακόμη».

Σήμερα, εξάλλου, η IGI Ποσειδών, η εταιρία στην οποία συμμετέχουν ΔΕΠΑ και Edison (50-50), προκήρυξε διαγωνισμό για την προεπιλογή προμήθειας σωλήνων 26 έως 34 ιντσών για τον ελληνο-ιταλικό υποθαλάσσιο αγωγό IGI, μήκους 203 χλμ., που θα τοποθετηθεί σε βάθος έως 1370 μ. Η αξία της παραγγελίας ανέρχεται σε 172 εκατ. ευρώ και θα πρέπει να εκτελεσθεί μέσα σε ένα χρόνο.

Οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος θα πρέπει να υποβληθούν ως τις 10 Μαΐου. Επίσης, Edison, ΔΕΠΑ και Bulgarian Energy Holding, συμφώνησαν για την κατασκευή του αγωγού IGB, μήκους 170 χλμ και μεταφορικής ικανότητας 3-5 δισ. κ.μ. που θα προμηθεύει τη Βουλγαρία με φυσικό αέριο, και με δυνατότητα επέκτασης για την εξυπηρέτηση και άλλων βαλκανικών χωρών.

Τέλος, ο κ. Quadrino απομυθοποίησε το project του Αστακού, καθώς, όπως υποστήριξε, η λειτουργία του σταθμού LPG (μίγμα προπανίου με βουτάνιο) προαπαιτεί τεχνολογία που δεν είναι ευρέως γνωστή.

Για το λόγο αυτό η Edison πρόκειται να υπογράψει συμφωνία εμπιστευτικότητας με το εμιράτο του Κατάρ που ενδιαφέρεται να προωθήσει το όλο σχέδιο στην περιοχή, προκειμένου να ενημερωθεί για τη συγκεκριμένη τεχνολογία. Ο ίδιος, πάντως, εξέφρασε διαφωνία για τη διοχέτευση στην Ιταλία ηλεκτρικής ενέργειας που θα παράγει η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής, η οποία θα χρησιμοποιεί το LPG.

«Γιατί να διοχετεύεται στην Ιταλία και όχι στην Ελλάδα», είπε. Επίσης, εξέφρασε τη διαφωνία του και για την κατασκευή του δεύτερου τέρμιναλ LNG στον Αστακό, το οποίο θα το έβλεπε, για παράδειγμα, στη Καβάλα, ώστε η παραγόμενη ενέργεια να διοχετεύεται στα Βαλκάνια.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v