Με έντονο ενδιαφέρον αναμένουν οι ασφαλιστικές εταιρείες τις εξελίξεις στον κλάδο οχημάτων μέσα στον Σεπτέμβριο, καθώς έχει προγραμματιστεί να γίνει η πρώτη ηλεκτρονική διασταύρωση προκειμένου να εντοπιστούν τα οχήματα που είναι ανασφάλιστα, δεν έχουν καταβάλει τέλη κυκλοφορίας και δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, παρατηρήθηκε τον φετινό Αύγουστο κάποια επιπλέον κινητικότητα στις ασφαλίσεις οχημάτων, η οποία όμως δεν είναι βέβαιο ότι συνδέεται με εκείνους που έσπευσαν να καλυφθούν προκειμένου να αποφύγουν τα πρόστιμα από τον έλεγχο του Σεπτεμβρίου.
«Δεν ήταν τίποτε το σπουδαίο. Πολύ πιθανόν να παρατηρηθεί πολλαπλάσια κινητικότητα σε περίπτωση που ανακοινωθεί ή διαρρεύσει η ημέρα της ηλεκτρονικής διασταύρωσης», αναφέρεται χαρακτηριστικά από κύκλους της αγοράς. Έτσι, αναμένεται με ενδιαφέρον η τυχόν αυξημένη ζήτηση που θα προκύψει μέσα στον τρέχοντα μήνα, καθώς πολλοί Έλληνες είναι «της τελευταίας στιγμής».
Σύμφωνα όμως με υψηλόβαθμο στέλεχος εταιρείας που διακρίνεται για τα χαμηλά της τιμολόγια, τα πράγματα βαίνουν αρκετά καλύτερα: «Πράγματι, το τελευταίο χρονικό διάστημα εμφανίζεται αξιοσημείωτη τόνωση της αγοράς, η οποία σχετίζεται με αυτοκίνητα που μέχρι πρότινος ήταν ανασφάλιστα. Το πιθανότερο είναι πως η συγκεκριμένη τάση θα ενισχυθεί μέσα στον Σεπτέμβριο».
Επίσης, μέσα από την ηλεκτρονική διασταύρωση θα αποκτήσει η αγορά μια καλύτερη εικόνα για τον πραγματικό αριθμό των ανασφάλιστων οχημάτων, καθώς τα όσα έχουν ακουστεί κατά καιρούς για έναν αριθμό που κυμαίνεται από 400.000 έως και 800.000 αποτελούν, απλά, εκτιμήσεις, οι οποίες διαφοροποιούνται με την πάροδο του χρόνου και τις εκάστοτε συγκυρίες.
Κατά πόσο όμως θα μπορέσει να ωφεληθεί η ασφαλιστική παραγωγή από τη νομοθέτηση της ηλεκτρονικής διασταύρωσης;
«Ακόμη και αν δεχτούμε ότι το σύνολο σχεδόν των ακάλυπτων οχημάτων θα αναγκαστεί να τηρήσει τον νόμο, δεν μπορούμε να μιλήσουμε με βεβαιότητα για ένα ποσό με το οποίο θα ενισχυθεί η εγχώρια ασφαλιστική παραγωγή. Και αυτό όχι μόνο γιατί δεν γνωρίζουμε τον αριθμό αυτών των παρανομούντων οδηγών, αλλά και γιατί δεν ξέρουμε τη γεωγραφική κατανομή των ακάλυπτων οχημάτων. Στην επαρχία, για παράδειγμα, τα ασφάλιστρα μπορεί να είναι 50% χαμηλότερα από αυτά των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης. Επίσης, είναι σχεδόν βέβαιο πως η πλειονότητα των οδηγών που θα προσαρμοστεί, θα κατευθυνθεί στα πλέον φτηνότερα συμβόλαια της αγοράς», υποστηρίζει γνωστός παράγοντας του ασφαλιστικού κλάδου.
Έτσι, πέρα από τις ΕΠΥ, πιθανόν να εξηγείται και το γεγονός ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα υπάρχουν λίγες ασφαλιστικές εταιρείες οι οποίες «παίζουν επιθετικά» και έχουν προχωρήσει σε κάποιες μειώσεις τιμολογίων στον κλάδο αυτοκινήτου. Γενικότερα, μετά από κάποιες περιορισμένες ανατιμολογήσεις που έλαβαν χώρα στην αρχή της χρονιάς (πέραν εκείνων του 2023), στη συνέχεια η αγορά χαρακτηρίζεται από μια σταθεροποίηση τιμολογίων, με εξαίρεση τις κινήσεις λίγων εταιρειών οι οποίες κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν προχωρήσει στις προαναφερθείσες μειώσεις.