Στο ψηφιακό κανάλι “σπρώχνει” και το χονδρεμπόριο η πανδημία, επιταχύνοντας αλλαγές που είχαν αρχίσει νωρίτερα από επιλεγμένους κλάδους και πλέον επεκτείνονται σε μεγάλο φάσμα της αγοράς, με το οργανωμένο λιανεμπόριο να ηγείται όπως δείχνουν οι επενδύσεις της ΜΕΤΡΟ, που λανσάρει e-shop για επαγγελματίες εντός του 2021, αλλά και οι κυοφορούμενες κινήσεις άλλων εταιρειών που βλέπουν το μέλλον τους μέσα από online συνέργειες B2Β.
Έχοντας κατά νου την ραγδαία ανάπτυξη πωλήσεων στα online supermarket (262% το 2020 και 282% στο α’ τρίμηνο του 2021 σύμφωνα με στοιχεία της Convert Group) καλλιεργούνται προσδοκίες για το νέο online κανάλι του cash & carry. Σημειώνεται ότι είτε κάνουν πωλήσεις στον τελικό καταναλωτή (Β2C) είτε σε επιχείρηση (Β2Β) όλοι οι παίκτες της αγοράς αναπροσαρμόζουν τις στρατηγικές τους στα νέα δεδομένα που δημιούργησε η πανδημία και επενδύουν πιο συστηματικά σε υποδομές και εργαλεία αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες.
Πρόκειται για μια διεθνή τάση που αναδεικνύει τα περιθώρια ανάπτυξης των πωλήσεων B2B που φτάνουν σε αξία το τριπλάσιο της αγοράς B2C. Ειδικά στην Ελλάδα το ψηφιακό κανάλι του χονδρικού εμπορίου έχει μικρό μερίδιο αλλά πλέον αναπτύσσεται γρήγορα.
Στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου ηγετική θέση στο online cash & carry έχει η The Mart, με e-shop από το 2019. Είναι μέλος του ομίλου Σκλαβενίτη, εταιρεία στην οποία συμμετέχει με 21% ο Λεωνίδας Θεόκλητος, που είναι εκτός από βασικός μέτοχος και διευθύνων σύμβουλος.
Η εταιρεία πραγματοποιούσε κύκλο εργασιών γύρω στα 330 εκατ. ευρώ, με βάση τα προ πανδημίας στοιχεία (2019). Δραστηριοποιείται στην αγορά από το 1992 ενώ από τον Ιανουάριο του 2015 αποτελεί μέλος του ομίλου Σκλαβενίτη. Διαθέτει νέο Delivery Center και απαριθμεί 13 καταστήματα ανά την Ελλάδα.
H ΜΕΤΡΟ το 2021 θα λανσάρει την πρώτη ολοκληρωμένη πλατφόρμα εξυπηρέτησης πελατών B2B. Θα αφορά μόνον τους επαγγελματίες πελάτες και δεν θα συνδέεται με το eshop των My market, όπως εξηγούν στελέχη της εταιρείας η οποία τα δύο τελευταία χρόνια 2019-2020 έχει επενδύσει στο cash & carry συνολικά 11 εκατ. ευρώ, με άξονες: νέα καταστήματα, ανακαινίσεις, προσθήκη τμημάτων σε υφιστάμενα καταστήματα, υπηρεσίες προς πελάτες και ανάπτυξη και εκπαίδευση του προσωπικού. Ειδικότερα, άνοιξε νέο κατάστημα ΜΕΤΡΟ Cash & Carry στη Ζάκυνθο, ανακαίνισε 6 καταστήματα και δημιούργησε 3 hub’s διανομής, 2 σε Θεσσαλονίκη και 1 στην Αθήνα. Πρόσθεσε επίσης τμήμα κρεοπωλείου σε 12 καταστήματα και το πρώτο ιχθυοπωλείο στο κατάστημα της Καλαμάτας.
Παράλληλα δημιούργησε μια δύναμη συμβούλων πωλήσεων πλέον των 70 στελεχών που της έδωσαν τη δυνατότητα να επικοινωνήσει καλύτερα με χιλιάδες παλιούς και νέους πελάτες. Στο πλαίσιο της υποστήριξης διανομής, ενίσχυσε σημαντικά το δίκτυο με φορτηγά και van ώστε να προσφέρει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της σε περισσότερους πελάτες και ειδικά σε αυτούς που δεν είχαν τη δυνατότητα να επισκεφθούν τα φυσικά καταστήματα της εταιρείας. Δημιούργησε επίσης πλατφόρμα ψηφιακής εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού της με μαθήματα ανάλογα με το αντικείμενο εργασίας τους αυξάνοντας ταυτόχρονα τις θέσεις εργασίας λόγω των νέων αναγκών που δημιούργησε η πανδημία.
Για το 2021, όπως αναφέρουν στο Εuro2day.gr στελέχη της εταιρείας, το ύψος των επενδύσεων θα κινηθεί περίπου στα 6 εκατ. ευρώ και στο πλαίσιο του στρατηγικού πλάνου ανάπτυξης των METRO Cash & Carry, θα συνεχιστούν οι επενδύσεις τόσο σε υποδομές, νέα καταστήματα, ανακαινίσεις, όσο και στη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη, με αύξηση της διανομής, στόχευση στο κωδικολόγιο και στις υπηρεσίες εξυπηρέτησης.
Όσο για το δίκτυο φυσικών καταστημάτων, τα METRO Cash & Carry αριθμούν σήμερα 49 καταστήματα και 1 Delivery Center στην Αθήνα που εξυπηρετεί τους πελάτες των Νησιών του Αιγαίου.
Οι τάσεις της πανδημίας
Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικά κατά την περίοδο της πανδημίας η ομάδα της METRO Cash & Carry κλήθηκε να αντιμετωπίσει νέες προκλήσεις. Όπως μας περιγράφει αρμόδιο στέλεχος: “Δουλέψαμε απομακρυσμένα με τηλεφωνικές παραγγελίες και με αύξηση της διανομής στους πελάτες στα καταστήματα τους. Παράλληλα δημιουργήσαμε ένα Mobile app ώστε οι πελάτες μας να μπορούν να βάλουν εύκολα και γρήγορα την παραγγελία τους από το κινητό τους προς το κατάστημα που τους εξυπηρετεί.
Το 2020 συνεχίσαμε το πρόγραμμα ΠΕΤΥΧΑΙΝΟΥΜΕ ΜΑΖΙ με τους επαγγελματίες της εστίασης μέσω ψηφιακής πλατφόρμας ώστε να παραμείνουμε σε σύνδεση μαζί τους. Επίσης, όσο διαρκούν τα περιοριστικά μέτρα εννοείται ότι η ζήτηση για διανομή και απομακρυσμένη εξυπηρέτηση παραμένει υψηλή”.
Το μέλλον του ψηφιακού cash & carry
Στελέχη της METRO Cash & Carry εξηγούν ότι το οργανωμένο χονδρεμπόριο θα ακολουθεί τις τάσεις της ψηφιακής εποχής στα επόμενα χρόνια, προβλέποντας ότι η επικοινωνία με τους πελάτες αλλά και οι αναζητήσεις τους και οι παραγγελίες τους, να γίνονται όλο και περισσότερο μέσα από ψηφιακά κανάλια. Σε ερώτημα σχετικά με την είσοδο νέων παικτών, έμπειρα στελέχη της METRO Cash & Carry σημειώνουν ότι ο ψηφιακός κόσμος προσφέρει αυτή την ευκαιρία με χαμηλό κόστος σε σχέση με τη φυσική αγορά.
Εξηγούν ότι η διαφορά με το e-grocery είναι ότι απευθύνεται σε διαφορετικό κοινό, με άλλες ανάγκες και απαιτήσεις. Οπότε, όπως σημειώνουν, όποιος επιλέξει να μπει στο χονδρεμπόριο μέσω του ψηφιακού κόσμου πρέπει να είναι καλά “διαβασμένος” για τους πελάτες που θα κληθεί να εξυπηρετήσει. Π.χ. όταν ο chef θέλει να βγάλει το menu για να δουλέψει το βράδυ δεν μπορείς να του πεις “…λυπάμαι η παραγγελία σας θα αποσταλεί τις επόμενες ημέρες!”. Επομένως χρειάζονται υποδομές, εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό και όλα αυτά απαιτούν επενδύσεις.
Το νέο τοπίο
Γι’ αυτές τις επενδύσεις μας μίλησαν και άλλοι παράγοντες της αγοράς cash & carry με λιγότερο ώριμα σχέδια για διείσδυση στο ψηφιακό κανάλι. Για παράδειγμα, η ΑΒ Βασιλόπουλος, με το δίκτυο των 14 καταστημάτων cash & carry ΕΝΑ, η οποία που δεν έχει επισημοποιήσει τα σχέδιά της για την ανάπτυξη ψηφιακού καναλιού, φέρεται να μελετά τις εξελίξεις στην αγορά και να προετοιμάζει πλάνο. Εξάλλου η πανδημία άλλαξε άρδην το τοπίο.
Επισήμως στελέχη της εταιρείας επιβεβαιώνουν στο Euro2day.gr ότι το Cash & Carry κατά τη διάρκεια της πανδημίας έχασε ένα μεγάλο μέρος του πελατολογίου του. Στο πελατολόγιο αυτό συγκαταλέγονται τα μικρομεσαίου μεγέθους αστικά ξενοδοχεία αλλά και τα ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια σε τουριστικές περιοχές. Από την άλλη, από το πελατολόγιο των Cash & Carry έχει εκλείψει και το πελατολόγιο της εστίασης που λειτουργεί αποκλειστικά ως Dine in.
Αντίθετα, όπως σημειώνουν στελέχη της εταιρείας, αύξηση πωλήσεων παρατηρείται στο πελατολόγιο των mini market και ψιλικών. Το φαινόμενο αυτό οφείλεται στην τόνωση των πωλήσεων αυτών των καναλιών, καθώς κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι καταναλωτές προτιμούν για τις μικρές καθημερινές τους αγορές να αποφύγουν τα μεγάλα supermarket, με στόχο την αποφυγή μετακινήσεων, την αποφυγή συνωστισμού και την ταχύτερη ολοκλήρωση των αγορών.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας, το 2020 για την ENA C&C κινήθηκε αρνητικά, κυρίως λόγω της μείωσης του τουρισμού στα τουριστικά κέντρα. Μέρος της μείωσης των καταναλώσεων στα τουριστικά κέντρα, καλύφθηκε από την αύξηση της κατηγορίας των retail καταστημάτων στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Περιγράφοντας τις εξελίξεις στην αγορά, στελέχη της ΕΝΑ σημειώνουν ότι στο πρώτο διάστημα της πανδημίας, παρατηρήθηκε μια αυξημένη ζήτηση σε καθαριστικά και απολυμαντικά προϊόντα καθώς και σε τυποποιημένα τρόφιμα πρώτης ανάγκης και μεγάλης διατηρησιμότητας (ρύζι, όσπρια, ζυμαρικά, άλευρα κλπ).
Στα επόμενα στάδια και καθώς το κανάλι της horeca υπολειτουργούσε, παρατηρήθηκε μεγάλη κάμψη ζήτησης σε αναλώσιμα μιας χρήσης και επαγγελματικά είδη που διατίθενται μεριδοποιημένα (ζάχαρη, χάρτινα και πλαστικά αναλώσιμα, μερίδες εβαπορέ κλπ). Επίσης, μεγαλύτερη ζήτηση παρατηρήθηκε από το κανάλι της μικρής λιανικής, με κυρίαρχο το mini market στα αστικά κέντρα και το μικρό super market στην περιφέρεια.