Το ψαλίδι στις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από την Κίνα, τον δεύτερο μεγαλύτερο εισαγωγέα στον κόσμο, εξαιτίας του κορωνοϊού, έχει ρίξει τις τιμές του καυσίμου δημιουργώντας σημαντικές προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες στην αγορά.
Σύμφωνα με ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία, ο φόβος ακόμη πιο ραγδαίας εξάπλωσης του ιού έχει προκαλέσει αναστάτωση στις αγορές, καθώς τα πρώτα σημάδια για περικοπές των εισαγωγών έχουν κάνει την εμφάνισή τους. Σύμφωνα με τηλεγράφημα του Reuters, την περασμένη εβδομάδα, η κρατική ενεργειακή εταιρεία της Κίνας CNOOC ανέστειλε τις συμβάσεις της με δύο προμηθευτές.
Ήδη η χώρα έχει μειώσει τις εισαγωγές της σε LNG από 7,1 εκατομμύρια μετρικούς τόνους τον Δεκέμβριο σε 6,1 εκατ. τον Ιανουάριο, ενώ οι παραγγελίες για τον Φεβρουάριο κινούνται κάτω από τα 4 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, όταν τον ίδιο μήνα του 2019, ήταν 4,3 εκατ. τόνους. Για τον Μάρτιο, παραγγελίες δεν υπάρχουν, όπως περιγράφουν τα ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία.
Το αποτέλεσμα αυτών των γεγονότων είναι οι τιμές του LNG στις διεθνείς αγορές να πέφτουν και η τιμή αναφοράς στην Ασία να είναι κάτω από τα 3 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμίδες.
Στην Ελλάδα, η φρενίτιδα των εισαγωγών LNG συνεχίζεται από τις ενεργειακές εταιρείες. Η Mytilineos αξιοποιεί τη συγκυρία της πτώσης των τιμών, λόγω κορωνοϊού και εισάγει φορτία τόσο για την κάλυψη αναγκών της Αλουμίνιον της Ελλάδας όσο και για τη χονδρεμπορική της δραστηριότητα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η εισηγμένη διατηρεί τις πρώτες εβδομάδες του χρόνου τα «σκήπτρα» των εισαγωγών, φέρνοντας στη χώρα το 55% των ποσοτήτων LNG και ταυτόχρονα χτίζει ένα ανταγωνιστικό χαρτοφυλάκιο. Εξακολουθεί να εισάγει τις περισσότερες ποσότητες αμερικανικού LNG και από τις αρχές του 2019 έως σήμερα, έχει φέρει έξι φορτία.
Η Mytilineos για το 2019, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, ήταν ο πρώτος εισαγωγέας LNG με μερίδιο 50,2%, φέρνοντας ποσότητες 15,52 TWh. Ακολούθησε η ΔΕΠΑ με μερίδιο 26,1% και εισαγωγές 8,06 TWh, η Elpedison με ποσοστό 12,4% εισάγοντας 3,84 TWh, η ΔΕΗ με 7,6% και ποσότητες ισοδύναμες με 2,35 TWh, η ΗΡΩΝ με μερίδιο 2,4% και ποσότητες 0,75 TWh και η Motor Oil με 0,40 TWh κατέχει το 1,3% των ποσοτήτων LNG που εισήγαγε πέρυσι.