Από την 1η Ιανουαρίου του 2020 τίθενται σε ισχύ οι νέες προδιαγραφές για τα ναυτιλιακά καύσιμα, με χαμηλότερο θείο, βάσει του ΙΜΟ, γεγονός που σηματοδοτεί ραγδαίες αλλαγές όχι μόνο στον εφοπλιστικό κλάδο αλλά και σε αυτόν της διύλισης.
Για τα Ελληνικά Πετρέλαια, όπως σημείωσε χθες στους αναλυτές κατά τη διάρκεια της conference call ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ανδρέας Σιάμισιης, το τοπίο αυτό αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση για το 2020. Και εξέφρασε την εκτίμηση πως το νέο έτος θα είναι θετικότερο για την ελληνική εταιρεία, αφού ήδη τα διυλιστήρια του Ασπροπύργου έχουν προετοιμαστεί για την παραγωγή και διάθεση των νέων καυσίμων ναυτιλίας. Ο ίδιος έκανε λόγο επίσης και για ισχυρότερο τέταρτο τρίμηνο.
Σύμφωνα με όσα είπαν στους αναλυτές ο κ. Σιάμισιης και τα υπόλοιπα στελέχη της διοίκησης, στο τέλος του Νοεμβρίου ο Ασπρόπυργος θα μεταβεί στο νέο μοντέλο λειτουργίας και για τον σκοπό αυτό έχουν γίνει οι αναγκαίες προμήθειες πρώτων υλών από το Αζερμπαϊτζάν και τη Βόρεια Αφρική.
Πέραν αυτού, ήδη για το τέταρτο τρίμηνο του έτους ενισχύεται η ανοδική τάση των περιθωρίων διύλισης για το ντίζελ, ενόψει της εφαρμογής του νέου κανονισμού ναυτιλιακών καυσίμων. Μάλιστα η διοίκηση των ΕΛ.ΠΕ δήλωσε δικαιωμένη από την επιλογή της να ελαχιστοποιήσει την παραγωγή μαζούτ και να ανεβάσει εκείνη για τα προϊόντα προστιθέμενης αξίας.
Τα οικονομικά αποτελέσματα των ΕΛ.ΠΕ μπορεί να ήταν τα καλύτερα των τελευταίων τεσσάρων τριμήνων, ωστόσο σε ετήσια βάση επηρεάστηκαν αρνητικά κι αυτό εξαιτίας του δυσμενέστερου διεθνούς περιβάλλοντος διύλισης που αντιμετώπισε φέτος ο όμιλος. Επιπλέον, φρένο στην ακόμη μεγαλύτερη βελτίωση αποτέλεσε και η προγραμματισμένη συντήρηση του διυλιστηρίου της Ελευσίνας, με αποτέλεσμα να είναι κλειστό για αρκετές εβδομάδες. Πάντως, οι μονάδες του θα τεθούν ξανά σε λειτουργία τις προσεχείς μέρες.
Στα αισιόδοξα μηνύματα που εξέπεμψε η διοίκηση της πετρελαϊκής εταιρείας είναι η αύξηση στο τρίτο τρίμηνο κατά 3% της ζήτησης της εγχώριας αγοράς καυσίμων αφού αυτή ανέβηκε στο 1,6 εκατ. τόνους, ενώ για το ίδιο διάστημα κατά 14% αυξήθηκε η κατανάλωση των αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων, λόγω της ανόδου του τουρισμού.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε από τον Ανδρέα Σιάμισιη και για τα αποτελέσματα των προσπαθειών της μείωσης του δανεισμού. Αφορμή ήταν η τελευταία επιτυχημένη έκδοση του ομολόγου ύψους 500 εκατ. ευρώ με επιτόκιο 2%.
Το καθαρό χρέος της εισηγμένης μειώθηκε κατά 15% στο τρίτο τρίμηνο του έτους σε σχέση με πέρυσι υποχωρώντας στο 1,5 δισ. ευρώ, ενώ το κόστος δανεισμού από το πρώτο τρίμηνο του 2018 έως και το τρίτο τρίμηνο του 2019 έπεσε κατά 30%. Με τη νέα έκδοση του ομολόγου που έγινε με ευνοϊκότερους όρους, η διοίκηση αναμένει μείωση κατά 50% του χρηματοοικονομικού κόστους στην τελευταία τριετία, απελευθερώνοντας σημαντικές ταμειακές ροές και τη δυνατότητα διανομής μερισμάτων.