Το 94,9% των μετοχών της Wind Hellas ελέγχουν πλέον οι επενδυτικές εταιρείες Golden Tree Asset Management (GTAM) και Cyrus Capital Partners, σύμφωνα με το ενημερωτικό δελτίο για το πρόσφατο ομολογιακό δάνειο της εταιρείας τηλεπικοινωνιών, ύψους 525 εκατ. ευρώ.
Η GTAM έχει αυξήσει το ποσοστό της στο 59,3% ενώ η Cyrus κατέχει πλέον το 35,6% των μετοχών της απώτερης μητρικής της Wind Hellas, της Crystal Almond Holdings Limited (“Holdco”) με έδρα τις νήσους Guernsey. Μάλιστα, όπως επισημαίνεται στο ενημερωτικό, «σ’ αυτή τη φάση, οι μέτοχοί μας προτίθενται, μετά την ολοκλήρωση της έκδοσης (σ.σ. του ομολογιακού) και εάν το επιτρέψουν οι συνθήκες της αγοράς, να διερευνήσουν τις στρατηγικές επιλογές ως μέτοχοι, συμπεριλαμβανομένης και της πιθανής πώλησης του ομίλου».
Στο ενημερωτικό δελτίο περιέχονται αρκετές πληροφορίες για την πορεία της αγοράς τηλεπικοινωνιών, η οποία σύμφωνα με τη διοίκηση της Wind Hellas θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,7% για την περίοδο 2019-2024, ενώ στο πρώτο εξάμηνο της φετινής χρονιάς κινήθηκε ανοδικά κατά 1,8%.
Τα σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης της εγχώριας αγοράς τηλεπικοινωνιών αποδίδονται στη σημαντική υστέρηση σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη σε σχεδόν όλους τους δείκτες (μέσω έσοδα ανά συνδρομητή, χρήση δεδομένων, υιοθέτηση 4G και 5G, διείσδυση δικτύων νέας γενιάς, κ.α.).
Το 2018, η ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών διαμορφώθηκε σε 4,1 δισ. ευρώ κατά τη διοίκηση της Wind, με το 49% των εσόδων να προέρχεται από τη σταθερή τηλεφωνία και τις ευρυζωνικές συνδέσεις, την κινητή τηλεφωνία στο 45% και τη συνδρομητική τηλεόραση να συνεισφέρει το υπόλοιπο 6%.
Στα τέλη Ιουνίου, η Wind Hellas είχε μερίδιο 21,5% στην αγορά κινητής τηλεφωνίας με βάση τους συνδρομητές, με αύξηση 2,5% σε σύγκριση με το 2015. Ο συνολικός αριθμός συνδρομητών κινητής είχε φτάσει τα 16,4 εκατομμύρια στο τέλος του 2018.
Στο ενημερωτικό δελτίο επισημαίνεται και το σχέδιο για είσοδο της Forthnet στην αγορά κινητής τηλεφωνίας ως εικονικός πάροχος (MVNO) από το πρώτο τρίμηνο του 2020.
Για την πορεία της αγοράς τονίζεται πως παρά τη μεγάλη κάμψη του μέσου μηνιαίου εσόδου ανά συνδρομητή (ARPU) μετά το 2008, εξαιτίας της κρίσης, τα τελευταία χρόνια κινείται ανοδικά. Για παράδειγμα, η διείσδυση των smartphones έφτασε από το 76% στο 100%, με αποτέλεσμα η κατανάλωση δεδομένων (data) ανά χρήστη σε μηνιαία βάση να φτάσει το 1,5 Gb το 2018, αν και βρίσκεται πολύ μακριά από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο των 6,7 Gb ανά χρήστη το μήνα.
Το ARPU κινητής τηλεφωνίας της Wind που ήταν κοντά στα 10,9 ευρώ το 2018, αυξήθηκε στα 11,2 ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2019. Επίσης, στα τέλη Ιουνίου το 30% των συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας είχαν συμβόλαιο, ποσοστό που είναι αυξημένο κατά 2,6 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2018 (28%).
Για τα δίκτυα πέμπτης γενιάς (5G) επισημαίνεται πως η νέα κυβέρνηση έχει ανακοινώσει πως θα κινηθεί γρήγορα για τις ρυθμίσεις και τους διαγωνισμούς παραχώρησης φάσματος με την πρώτη δημοπρασία να προβλέπεται για το 2021.
Στη σταθερή τηλεφωνία εκτιμάται από τη διοίκηση της Wind Hellas πως τα έσοδα λιανικής παρέμειναν σταθερά την περίοδο 2016-2018 κοντά στα δύο δισ. ευρώ ετησίως. Υποστηρίζει, μάλιστα, πως «η αγορά σταθερής τηλεφωνίας είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική», με 4,8 εκατομμύρια συνδέσεις σε λειτουργία αλλά και με σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, ώστε να προσεγγίσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με επίκεντρο τις πολύ γρήγορες ευρυζωνικές υπηρεσίες. Για παράδειγμα, στη χώρα μας μόλις το 11% των συνδέσεων σταθερής τηλεφωνίας θεωρούνται ευρυζωνικές με υψηλή ταχύτητα (fast broadband) σε σχέση με το 41% που ήταν ο μέσος όρος της Ε.Ε. στα τέλη Δεκεμβρίου 2018. Η αγορά λιανικής στη σταθερή τηλεφωνία εκτιμάται πως θα κινηθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό 3% την περίοδο 2019-2024.
Για την αγορά συνδρομητικής τηλεόρασης στο ενημερωτικό δελτίο αναφέρεται πως δεν έχει αναπτυχθεί όπως στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η διείσδυση φτάνει το 27% των νοικοκυριών, όταν ο μέσος όρος της Ευρώπης στο τέλος του 2018 ήταν στο 58%. Όμως η επιβολή, το 2016, του περίφημου «τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης» του 10% οδήγησε σε επιβράδυνση της αγοράς, κατά τη διοίκηση της Wind Hellas. Η αγορά Pay TV αναμένεται ωστόσο να κινηθεί με υψηλότερους ρυθμούς σε σχέση με τους άλλους τομείς των υπηρεσιών που παρέχουν οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών. Συγκεκριμένα, ο μέσος ετήσιος ρυθμός θα φτάσει το 4,6% για την περίοδο 2019-2024, με βάση τον προβλεπόμενο αριθμό συνδρομητών. Στο τέλος του 2018, σύμφωνα με εκτιμήσεις, υπήρχαν 1.000.000 συνδρομητές Pay TV.