Τρικυμία στο λιμάνι με το master plan του ΟΛΠ

Από τον Αννα στον Καϊάφα πάει το στρατηγικό σχέδιο, με τους Κινέζους να βάζουν το χέρι τους στο τελευταίο επεισόδιο, ξεσηκώνοντας αντιδράσεις με δύο νέες επενδύσεις. Η στάση του υπ. Ναυτιλίας, η συμφωνία και τι μέλλει γενέσθαι.

Τρικυμία στο λιμάνι με το master plan του ΟΛΠ

Σχεδόν τριάμισι χρόνια μετά την ψήφιση από τη Βουλή της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ με το ελληνικό δημόσιο και αφού έχουν περάσει περίπου δύο χρόνια από την πρώτη παρουσίασή του, το Master Plan για την ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά από την Cosco πάει από τον Αννα στον Καϊάφα.

Μόλις υποτίθεται πως είναι έτοιμο ώστε να εγκριθεί από την αρμόδια Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), προκύπτουν νέα ζητήματα και το χρονοδιάγραμμα πάει προς τα πίσω. Βέβαια, στο τελευταίο επεισόδιο έβαλαν το χέρι τους και οι Κινέζοι της Cosco, οι οποίοι πρόσθεσαν στο Master Plan δύο νέες επενδύσεις, για επέκταση του τομέα εμπορευματοκιβωτίων (με τέταρτο προβλήτα) και την επέκταση του τερματικού διακίνησης αυτοκινήτων (car terminal), με αποτέλεσμα να ξεσηκώσουν τις τοπικές αρχές του Περάματος, της Δραπετσώνας, καθώς και ισχυρούς παράγοντες της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης.

Ετσι, αφού υπήρξε και εξώδικο προς το υπουργείο Ναυτιλίας από τους δημάρχους Περάματος, Κερατσινίου - Δραπετσώνας και τοπικούς φορείς, αναβλήθηκε η συνεδρίαση της Παρασκευής και η ΕΣΑΛ θα συνεδριάσει μεθαύριο Τετάρτη. Αλλά και πάλι ουδείς είναι σίγουρος πως το σχέδιο θα εγκριθεί ή θα αρχίσει ένας νέος γύρος διαβούλευσης, προκειμένου να καμφθούν οι αντιδράσεις.

Υπενθυμίζεται πως για να προχωρήσει η έγκριση του Master  Plan, πριν προστεθούν οι δύο νέες επενδύσεις στον μόλο της ΔEH και στον μόλο της Δραπετσώνας, οι Κινέζοι είχαν αναγκαστεί να πάρουν πίσω το σχέδιο για το εμπορικό κέντρο (θα λειτουργήσει πριν τον έλεγχο διαβατηρίων στο λιμάνι κρουαζιέρας).

Η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας φαίνεται πως είναι «και με τον χωροφύλακα και με τον αστυφύλακα». Από τη μία, επιδιώκει να τελειώσει το σίριαλ με το Master Plan γιατί οι Κινέζοι αντιδρούν. Από την άλλη, προσπαθεί να βρει συμβιβαστική λύση και με τους ισχυρούς παράγοντες του Πειραιά και της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης που δεν βλέπουν με καλό μάτι τις «επεκτατικές κινήσεις» των Κινέζων.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι το γεγονός πως δύο φορές κατατέθηκε τροπολογία, σε σχέδια νόμου του υπουργείου Οικονομικών, ώστε να καταστεί το ΤΑΙΠΕΔ η Αρχή Σχεδιασμού για την προώθηση σειράς μελετών για τις επενδύσεις στο λιμάνι, αλλά και τις δύο φορές η τροπολογία αποσύρθηκε. Χωρίς Αρχή Σχεδιασμού (στα άλλα περιφερειακά λιμάνια αυτό τον ρόλο τον έχουν οι τοπικοί οργανισμοί λιμένων), το επενδυτικό πρόγραμμα δεν μπορεί να προχωρήσει, ακόμα και εάν επιτέλους εγκριθεί το Master Plan.

Στην περίπτωση που την Τετάρτη υπάρξει νέα αναβολή, καθώς το εξώδικο των δημάρχων και των τοπικών αρχών της ναυπηγοεπισκευής είναι αρκετά σκληρό, τότε αναμένεται να ενταθούν και οι πιέσεις του Πεκίνου σε κυβερνητικό επίπεδο.

Το επενδυτικό πρόγραμμα της Cosco στον OΛΠ, με βάση το αρχικό master plan, έφτανε τα 612 εκατ. ευρώ, αλλά ο κινεζικός όμιλος ενέταξε την κατασκευή τέταρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά (και την επέκταση του car terminal), με πρόσθετες επενδύσεις περί τα 200 εκατ. ευρώ.

Με το νέο προβλήτα, ο κινεζικός όμιλος θα ενισχύσει τη δυναμικότητα του λιμανιού του Πειραιά σε επίπεδα άνω των 10 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων (TEU), μέγεθος αντίστοιχο με τη δυναμικότητα των ισχυρότερων λιμένων της βόρειας Ευρώπης. Ήδη ο Πειραιάς είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου στη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων, καθώς φέτος έχει ξεπεράσει τη Βαλένθια, με τη διαφορά να διευρύνεται. Πέρυσι διακινήθηκαν μέσω του Πειραιά 4,9 εκατ. TEU, ενώ σύμφωνα με τις προβλέψεις του OΛΠ φέτος θα διακινηθούν περί τα 5,6 εκατ. TEU.

Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης του OΛΠ, που εγκρίθηκε από την Βουλή το 2016, ο οργανισμός είναι υποχρεωμένος να επενδύσει 293,7 εκατ. ευρώ. Οι συγκεκριμένες υποχρεωτικές επενδύσεις πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2021, ώστε στη συνέχεια να αποκτήσει η Cosco και το υπόλοιπο 16% των μετοχών του OΛΠ, πέραν του 51% που απέκτησε τον Αύγουστο του 2016 έναντι 293,7 εκατ. ευρώ.

Για να αποκτήσουν το πρόσθετο 16% του OΛΠ, οι Κινέζοι έχουν από το 2016 καταθέσει σε λογαριασμό μεσεγγύησης (escrow account) 88 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν μπορεί να εισπράξει το δημόσιο πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία. Όμως η Cosco έχει ήδη στείλει εδώ και μήνες στο ΤΑΙΠΕΔ επιστολή στην οποία υποστηρίζει πως πρέπει να λάβει τώρα το 16% καθώς το επενδυτικό πρόγραμμα καθυστερεί όχι με δική της ευθύνη, αλλά επειδή οι κρατικές υπηρεσίες χρονοτριβούν με τις αδειοδοτήσεις κ.ά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v