Σε φάση διευθέτησης μέσω της εξωδικαστικής οδού της αποζημίωσης των 32 εκατ. δολαρίων που διεκδικούν τα ΕΛ.ΠΕ από την πΓΔΜ βρίσκονται οι δύο πλευρές.
Αυτό αναφέρουν πηγές με γνώση της υπόθεσης, που έχει να κάνει με σύμβαση του 1999 μεταξύ των δύο μερών για την υποχρεωτική αγορά από τη γειτονική χώρα μίνιμουμ ποσοτήτων 500.000 τόνων μαζούτ ετησίως. Η συμφωνία με 20ετή διάρκεια συνόδευσε την εξαγορά του διυλιστηρίου ΟΚΤΑ από τον ελληνικό πετρελαϊκό όμιλο.
Η σύμβαση αυτή είχε επικριθεί και καταγγελθεί το 2002 από την κυβέρνηση που ηγείτο το κόμμα των Σοσιαλδημοκρατών, με εμπειρογνώμονες να υποστηρίζουν πως το «κατώφλι» των 500.000 τόνων ήταν υπερβολικό.
Το 2004, τα ΕΛ.ΠΕ είχαν προσφύγει στη Δικαιοσύνη και το 2007 είχαν πετύχει απόφαση αποζημίωσης 52 εκατ. ευρώ από το Διαιτητικό Δικαστήριο του Παρισιού, για τη μη εκπλήρωση συμβατικών υποχρεώσεων από τη μεριά των Σκοπίων.
Η ελληνική εταιρία, όπως αναφέρουν πληροφορίες, και σύμφωνα με δημοσίευμα του BalkanInsight, προσέφυγε πριν το τέλος του 2018 ξανά στη Δικαιοσύνη καθώς το κράτος της πΓΔΜ δεν τήρησε τις συμβατικές υποχρεώσεις ούτε την περίοδο 2008-2011. Το ποσό που διεκδικούν ανέρχεται στα 32 εκατ. δολάρια. Πηγές θέλουν τα ΕΛ.ΠΕ να επέλεξαν τη δικαστική οδό καθώς θα έχαναν το σχετικό δικαίωμα από την 1η Ιανουαρίου του 2019.
Ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης της πΓΔΜ με πρόσφατες δηλώσεις του ανακίνησε το θέμα και μάλιστα στις παραμονές της κρίσιμης φάσης της ψηφοφορίας της Συμφωνίας των Πρεσπών. Όπως είπε: «Η κυβέρνηση εκκινεί διαδικασία διαπραγμάτευσης, με στόχο να βρεθεί λύση που θα μειώσει την πιθανή ζημία στον προϋπολογισμό της πΓΔΜ, για κάτι που έγινε από μία προηγούμενη κυβέρνηση.
Τον Μάιο λήγει η 20ετής σύμβαση και σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο πλευρές, ΕΛ.ΠΕ και κυβέρνηση, έχουν επιλέξει την εξωδικαστική οδό για τη διευθέτηση του ζητήματος.
Δεν αποκλείεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις, να τεθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων τόσο το ενδεχόμενο νέας σύμβασης όσο και το ανοικτό θέμα της επαναλειτουργίας του αγωγού πετρελαίου από τις εγκαταστάσεις των ΕΛ.ΠΕ στη Θεσσαλονίκη, μέχρι το διυλιστήριο ΟΚΤΑ των Σκοπίων. Το τελευταίο έχει εδώ και χρόνια παύσει από τη διοίκηση του ελληνικού ομίλου να λειτουργεί ως μονάδα διύλισης και χρησιμοποιείται ως αποθηκευτικός χώρος.
Τα ΕΛ.ΠΕ επιθυμούν την αξιοποίηση του αγωγού μεταφοράς και των εγκαταστάσεων της ΟΚΤΑ καθώς με τον τρόπο αυτό θα είναι πιο εύκολη η πρόσβασή τους σε άλλες χώρες των Βαλκανίων και λιγότερο δαπανηρός ο εφοδιασμός των κρατών όπου ήδη δραστηριοποιείται ο ελληνικός όμιλος.
Οι διαφορές EΛΠE - Σκοπίων αναμένεται να γεφυρωθούν πιο γρήγορα με την κύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών από τα κοινοβούλια της pΓΔΜ και της χώρας μας, όπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές.