Η πτήση 2441 της Wizz Air, η οποία προσγειώθηκε λίγα λεπτά πριν τη 1:00 το μεσημέρι στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας προερχόμενη από Βουδαπέστη, δεν σηματοδότησε μόνο την επιστροφή της αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους στην ελληνική αγορά. Εγκαινίασε, ταυτόχρονα, ένα νέο κύκλο ανταγωνισμού στην κορυφαία πεντάδα της εγχώριας αγοράς αερομεταφορών και την αναδιανομή των μεριδίων μεταξύ των βασικών της «παικτών».
Η υδάτινη αψίδα που σχημάτισαν οι «Πάνθηρες» (σ.σ. τα θηριώδη οχήματα του πυροσβεστικού σταθμού του αεροδρομίου) για να υποδεχθούν το Airbus της Wizz δεν ήταν παρά ένα στιγμιότυπο εθιμοτυπίας που επαναλαμβάνεται κάθε φορά που ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών θέλει να υπογραμμίσει το αυξημένο ειδικό βάρος που αντιπροσωπεύει η άφιξη μιας νέας εταιρείας ή η έναρξη ενός νέου δρομολογίου.
Το πανηγυρικό comeback της Wizz στην Αθήνα, ωστόσο, δεν αποτυπώθηκε στο… μπουγέλο του αεροπλάνου από τους «Πάνθηρες» αλλά από το γεγονός πως η εταιρεία ξεκινά, ταυτόχρονα, δρομολόγια προς επτά διαφορετικούς προορισμούς από την Αθήνα, τα οποία θα αυξηθούν σε εννέα από τον Μάιο.
Πιο συγκεκριμένα η εταιρεία θα συνδέει από τον Μάρτιο την Αθήνα με Βουδαπέστη (Ουγγαρία), Σόφια (Βουλγαρία), Κλουζ (Ρουμανία), Κατοβίτσε (Πολωνία), Βίλνιους (Λιθουανία) και Κισινάου (Μολδαβία). Τον Απρίλιο θα εγκαινιάσει πτήσεις προς το Λονδίνο (Λούτον) και τον Μάιο προς Κιουτάισι (Γεωργία).
Το γεγονός πως τα οκτώ από τα εννέα νέα δρομολόγια της Wizz από την Αθήνα αφορούν προορισμούς της ανατολικής Ευρώπης ενισχύει σημαντικά τις συνδέσεις του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην ανατολική «όχθη» της ευρωπαϊκής αγοράς. Ταυτόχρονα, όμως, εγκαινιάζει έναν κύκλο ανταγωνισμού της νεοσύλλεκτης στην ελληνική αγορά Wizz με την ελληνική Aegean Airlines, αλλά και την ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair. Κι αυτό καθώς αμφότερες έχουν ανακοινώσει ενισχυμένο πρόγραμμα δρομολογίων για τη συγκεκριμένη περιοχή.
Μια περιοχή την οποία γνωρίζει πολύ καλά η Wizz αποτελεί το «ορμητήριό» της και εφαλτήριο για την αλματώδη ανάπτυξή της τα τελευταία χρόνια.
Η «άφιξη» της Wizz και η εξέλιξη της επιβατικής κίνησης τη χρονιά που διανύουμε θα κρίνει πολλά, σύμφωνα με παράγοντες του χώρου των αερομεταφορών, στην αναδιανομή των μεριδίων της ελληνικής αγοράς που φαίνεται πως έχει ήδη δρομολογηθεί.
Η στόχευση της ουγγρικής εταιρείας (Wizz), η οποία θεωρείται από τις ισχυρότερες της ανατολικής Ευρώπης και αυτοπροσδιορίζεται ως «ultra low cost», είναι συγκριμένη για το 2018: η τέταρτη θέση μεταξύ των βασικών «παικτών» που δραστηριοποιούνται στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Προέκυψε, άλλωστε, ευδιάκριτα από τις τοποθετήσεις των στελεχών της, με την ευκαιρία της πρώτης πτήσης.
Η εταιρεία φέρεται να προσδοκά σημαντικά οφέλη από την ελληνική αγορά, διαπιστώνοντας τα σημαντικά κενά που υπήρχαν έως πέρυσι στις συνδέσεις με την ανατολική Ευρώπη. Η προαναγγελία, ωστόσο, της άφιξής της στην Ελλάδα το φετινό καλοκαίρι ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά των δύο πρώτων της αγοράς Aegean και Ryanair, οι οποίες «απάντησαν» με την αναβάθμιση της παρουσίας τους στην περιοχή.
Η Wizz, από την πλευρά της, θα διαθέσει περί τις 600.000 θέσεις σε δρομολόγια από εννέα χώρες προς ελληνικούς προορισμούς. Οι μεγαλύτερες προσδοκίες της, ωστόσο, αφορούν τα δρομολόγια από και προς την Αθήνα. Ενδεικτικό της σημασίας που αποδίδει στην Αθήνα είναι το γεγονός πως το 2018 θα διαθέσει στην αγορά περί τις 390.000 θέσεις σε πτήσεις από Αθήνα, από το σύνολο των 600.000 προς την Ελλάδα.
Ο στόχος της Wizz να αναρριχηθεί από την πρώτη κιόλας χρονιά στην τέταρτη θέση στο αεροδρόμιο της Αθήνας περνά, σύμφωνα με παράγοντες του χώρου, από την κατάκτηση μεριδίου της τάξης του 3%-4%. Κι αυτό καθώς το 2017 κονταροχτυπήθηκαν για την 3η και 4η θέση η εταιρεία χαμηλού κόστους EasyJet και η γερμανική Lufthansa, αποσπώντας μερίδια από 3,5% έως 4%. Σύμφωνα με επιβεβαιωμένα αλλά ανεπίσημα στοιχεία, στην κορυφή βρέθηκε η Aegean Airlines, με μερίδιο αγοράς 49%, ενώ στη δεύτερη θέση βρέθηκε η ιρλανδική Ryanair, με μερίδιο 13,5%. Πολύ πίσω από την πρώτη Aegean αλλά και πολύ μπροστά από τις EasyJet-Lufthansa, που μονομαχούν για την τρίτη θέση.
Αναπόφευκτα η επίτευξη του στόχου της Wizz για την τέταρτη θέση περνά από τις πληρότητες που θα επιτύχει η ίδια στις πτήσεις της, την πελατεία που θα προσελκύσουν οι Aegean και Ryanair στα «ανατολικά» τους δρομολόγια αλλά και την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης από τη Γερμανία προς την Ελλάδα φέτος.
EasyJet και Ryanair αλλά και Eurowings (του ομίλου Lufthansa) έχουν ενισχύσει, ούτως ή άλλως, τα δρομολόγιά τους από Γερμανία προς Αθήνα αλλά και την Ελλάδα συνολικά. Μένει να αποδειχθεί αν οι αυξημένες θέσεις που τοποθέτησαν οι «παίκτες» στις γραμμές Γερμανίας-Ελλάδας (+45% σε σχέση με το περυσινό καλοκαίρι), αλλά και τα δρομολόγια προς προορισμούς της ανατολικής Ευρώπης,
εμπεριέχουν μπόλικο «αέρα» υψηλών προσδοκιών ή θα καλυφθούν σε μεγάλο βαθμό, οδηγώντας στο ξαναμοίρασμα της «τράπουλας» στην ελληνική αγορά.
Η αερομαχία, πάντως, αναμένεται σκληρή καθώς όλοι οι παίκτες της πρώτης πεντάδας στην αγορά δρομολογίων εξωτερικού περιμένουν… ενισχύσεις. Η Wizz διαθέτει ήδη 91 Airbus και από τον Γενάρη του 2019 θα δρομολογήσει τα νέα, υπερσύγχρονα Airbus της κατηγορίας neo. Η Ryanair βρίσκεται εν αναμονή της παραλαβής των νέων Boeing της.
Όσο για την Aegean, ετοιμάζεται να ανακοινώσει λεπτομέρειες για την παραγγελία των νέων αεροσκαφών της αύριο Τετάρτη…