Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Σήμα ανακωχής από τη Γενική Συνέλευση

Τα δύο «στρατόπεδα» των βασικών μετόχων της εταιρείας υποσχέθηκαν μεγάλες αλλαγές για να ανατραπεί η αρνητική πορεία. Σκληρή κριτική από μετόχους. Στα 2,4 δισ. ευρώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου.

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Σήμα ανακωχής από τη Γενική Συνέλευση

Να θάψουν το τσεκούρι του πολέμου υποσχέθηκαν την Παρασκευή, κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης, τα δύο στρατόπεδα των βασικών μετόχων της ΕΛΛΑΚΤΩΡ.

Η συνέλευση πραγματοποιήθηκε σε βαρύ κλίμα και με απανωτές ερωτήσεις μικρομετόχων για την κόντρα κορυφής στη διοίκηση του κατασκευαστικού ομίλου. Από όσα ειπώθηκαν και κυρίως από όσα δεν αναφέρθηκαν από τους κ.κ. Αναστάσιο Καλλιτσάντση (μαζί με τον αδερφό του Δημήτρη είναι η μία πλευρά), Λεωνίδα Μπόμπολα και Δημήτρη Κούτρα (εμφανίζονταν ως το αντίπαλο στρατόπεδο), προκύπτει προσπάθεια για να κατέβουν οι τόνοι.

Η πολύμηνη διαμάχη, που αποτελεί παρελθόν, αποδίδεται στις διαφορετικές απόψεις για «τον καλύτερο δυνατό τρόπο διοίκησης του ομίλου και τη δημιουργία αξίας για τους μετόχους». Εντύπωση προκάλεσε, πάντως, το γεγονός πως ο αντιπρόεδρος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ Δημήτρης Καλλιτσάντσης επέλεξε να παρακολουθήσει τη συνέλευση από τις θέσεις των μετόχων και όχι από τα έδρανα της διοίκησης.

Ενδιαφέρουσα ήταν και η τοποθέτηση του διευθύνοντος συμβούλου Λεωνίδα Μπόμπολα, ο οποίος διέψευσε τις φήμες περί δικής του σύγκρουσης με κάποιον από τους συνεταίρους του. Υπενθυμίζεται πως ο κ. Μπόμπολας δεν συμμετείχε στην πρόσφατη διαδικασία απόκτησης του 10% της ΕΛΛΑΚΤΩΡ που πώλησε η Alpha Bank. Αντίθετα, απέκτησαν μετοχές, αυξάνοντας τα ποσοστά τους, οι πλευρές Καλιτσάντση και Κούτρα.

Εκτός από τα θέματα που αφορούσαν τον «εμφύλιο» στη διοίκηση της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, οι βασικοί μέτοχοι κλήθηκαν να απαντήσουν και σε ερωτήσεις μικρομετόχων σε σχέση με τα συνεχή ζημιογόνα αποτελέσματα των τελευταίων ετών. Ορισμένοι μέτοχοι συνέδεσαν, μάλιστα, τις ζημίες με την απουσία ενιαίας διοικητικής προσέγγισης στην κορυφή του κατασκευαστικού ομίλου.

Η διοίκηση απάντησε πως η επιβάρυνση στη λειτουργική κερδοφορία του ομίλου είναι μικρή και πως κατόρθωσε, παρά το εξαιρετικά δυσμενές οικονομικό περιβάλλον των τελευταίων δύο ετών, «να βγει όρθιος και ακέραιος». Ο αντιπρόεδρος του ομίλου Δημήτρης Κούτρας, ο οποίος είναι και επικεφαλής του κατασκευαστικού βραχίονα (ΑΚΤΩΡ), υποστήριξε πως έχουν περάσει «τα πολύ δύσκολα» για την κατασκευή. Κληθείς να απαντήσει αν θα συνεχιστούν οι ζημίες για τον κατασκευαστικό κλάδο, απάντησε: «Οχι, κατηγορηματικά όχι».

Πέρυσι ο κλάδος των κατασκευών παρουσίασε ζημίες 77.000.000 ευρώ, κυρίως εξαιτίας των προβλέψεων μετά την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και αρνητικών αποτελεσμάτων στις αγορές της Μέσης Ανατολής και των Βαλκανίων. Γι' αυτό και ο κ. Κούτρας μίλησε «για επανίδρυση της εταιρείας» και πρόσθεσε πως η εξαγορά του ποσοστού 10% που κατείχε στην εταιρεία ο κ. Γ. Τσιβέλης από τον ίδιο και την οικογένεια Καλλιτσάντση (ελέγχουν περίπου το 14%) αναδεικνύει την εμπιστοσύνη τους στην πορεία του ομίλου.

Ο πρόεδρος του ομίλου Αναστάσιος Καλιτσάντσης υποστήριξε πως απαιτείται μετεξέλιξη του ομίλου «με ένα διαφορετικό μοντέλο διοίκησης». Πρόσθεσε πως «το νέο επίπεδο οργάνωσης δεν θα είναι ελληνικής εταιρείας αλλά δυτικοευρωπαϊκής και είναι απόφαση όλων. Διαφωνίες ναι, υπάρχουν για την καθημερινή λειτουργία, για τις αποφάσεις, για το πώς επενδύουμε  και πώς λειτουργούμε. Σήμερα, αυτά έχουν μηδενιστεί. Δεν μπορούμε να συνεχίζουμε business as usual. Σε αυτό έχουμε συμφωνήσει όλοι».

Η διοίκηση του ομίλου, απαντώντας σε σκληρές ερωτήσεις για την αναδιοργάνωση, το δαιδαλώδες δίκτυο θυγατρικών κ.λπ., αναγνώρισε πως απαιτείται αλλαγή δομής και αναδιάταξη των θυγατρικών, αλλά και του τρόπου λειτουργίας της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, με ενισχυμένο το κομμάτι της κανονιστικής συμμόρφωσης, της τεχνολογίας, αλλά και του ανθρώπινου δυναμικού. Παραδέχτηκε πως τα τελευταία δύο χρόνια δεν δόθηκε επαρκής έμφαση σε αυτούς τους τομείς, αλλά απέδωσε τις καθυστερήσεις στο γεγονός ότι προτεραιότητα ήταν η επιβίωση.  

Η αγορά

O διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Λεωνίδας Μπόμπολας επισήμανε τη συνεχή συρρίκνωση της κατασκευαστικής αγοράς αλλά και την πορεία των παραχωρήσεων. Όπως ανέφερε, η πίτα του κλάδου των κατασκευών από τα 6 έως 8 δισ. έργα τα προηγούμενα χρόνια, σήμερα είναι λιγότερα από 2 δισ. ευρώ. Για την κυκλοφορία στους οδικούς άξονες, είπε πως υπάρχουν σημάδια ανάκαμψης. Πέρυσι, η αύξηση στην Αττική Οδό ήταν στο 5% ενώ για πρώτη φορά στο πεντάμηνο, η αύξηση στις μετακινήσεις στους αυτοκινητόδρομους κυμαίνεται  από 8% έως 16% στον άξονα Μαλιακός - Κλειδί.  

Ο κ. Δημήτρης Κούτρας επικεντρώθηκε στο μέλλον των κατασκευών και προέβλεψε λιγότερα δημόσια έργα, εντατικοποίηση στον τομέα των επενδύσεων, έμφαση στα συγχρηματοδοτούμενα και αναδιοργάνωση της παρουσίας του ομίλου στο εξωτερικό.

Σήμερα το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου ανέρχεται σε 2,7 δισ. ευρώ, με το 60% να προέρχεται από τη διεθνή αγορά. Οπως είπε ο αντιπρόεδρος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο όμιλος πλήρωσε βαρύ τίμημα για «την παγκοσμιοποίηση». Πρόσθεσε πως «στο Κατάρ, που κατασκευάζουμε το μετρό της Ντόχα, ανταποκριθήκαμε πλήρως  στις απαιτήσεις, παρά το γεγονός ότι άλλες διεθνείς εταιρείες όπως η Samsung, η  Impregilo κ.α. έχουν τιμωρηθεί με πέναλτι». Ο ίδιος ανέφερε πως η κοινοπραξία υπό την ΕΛΛΑΚΤΩΡ ανέλαβε και τα ηλεκτρομηχανολογικά της «Χρυσής Γραμμής» του μετρό της Ντόχα και κατέληξε πως η στρατηγική στο εξωτερικό θα επικεντρωθεί στα Βαλκάνια και στο Κατάρ.

Στον τομέα των έργων περιβάλλοντος, ο κ. Μπόμπολας υποστήριξε πως σχεδιάζονται 50 καινούριες μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων, συνολικής δυναμικότητας 2.500.000 τόνων ετησίως και πως επανέρχεται το μοντέλο των συμπράξεων (ΣΔΙΤ), όπου ο όμιλος κατέχει δεσπόζουσα θέση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v