Mous-Scoot-ka! Θα μπορούσε να είναι η μετάφραση του…μουσακά (moussaka) στα Σιγκαπουριανά. Είναι, όμως, η παράφραση του διάσημου ελληνικού πιάτου που επέλεξαν οι υπεύθυνοι της αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους μακρινών αποστάσεων Scoot, θυγατρικής της Singapore Airlines, για να αποτελέσει το όνομα του αεροπλάνου με το οποίο θα άρχιζε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία των ελληνικών αερομεταφορών.
Ήταν λίγα λεπτά μετά τις 8:30 το πρωί της Τρίτης 20 Ιουνίου 2017 (χθες), όταν οι τροχοί ενός ολοκαίνουργιου, λευκοκίτρινου Boeing 787-8 Dreamliner που έφερε το όνομα «Mous-Scoot-ka» άγγιζαν τον διάδρομο προσγείωσης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας.
Ήταν η πτήση με κωδικό ΤΖ702 της εταιρείας Scoot, η οποία είχε αναχωρήσει 11 ώρες νωρίτερα από το αεροδρόμιο Changi της Σιγκαπούρης με προορισμό την Αθήνα, εγκαινιάζοντας την απευθείας σύνδεση των δύο πρωτευουσών με το μακρινότερο δρομολόγιο του κόσμου που πραγματοποιείται αυτή τη στιγμή από μια αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους (low cost carrier).
Στο «ράλι» των εταιρειών χαμηλού κόστους μακρινών διαδρομών που μόλις άρχισε, η Σιγκαπούρη φαίνεται πως έχει αποφασίσει να αναθέσει ρόλο «εκπορθητή» των μεγάλων αγορών του βόρειου ημισφαίριου στη Scoot.
Η σημασία του νέου δρομολογίου, ωστόσο, δεν εξαντλείται στους συμβολισμούς και τις πρωτιές. Σηματοδοτεί ένα πολλαπλό στοίχημα στο οποίο εμπλέκονται άμεσα οι δύο χώρες (Ελλάδα-Σιγκαπούρη), τα δύο «αδελφοποιημένα» αεροδρόμια (Ελευθέριος Βενιζέλος και Changi), ο ελληνικός τουρισμός και βέβαια οι αεροπορικές εταιρείες, καθώς οι υπερατλαντικές πτήσεις χαμηλού κόστους αλλάζουν τον χάρτη και αναδιανέμουν τα μερίδια στην πίτα αερομεταφορών του πλανήτη.
Με το νέο δρομολόγιο της Scoot δημιουργείται ντε φάκτο μια άτυπη «αερογέφυρα» που συνδέει τα νοτιοανατολικά άκρα της Ευρώπης (Ελλάδα) και της Ασίας (Σιγκαπούρη). Με αυτό τον τρόπο διαμορφώνεται ένας αεροδιάδρομος-άξονας που συνδέει την ώριμη και σε αναζήτηση «οξυγόνου» αγορά της Ευρώπης με την υπερχειλίζουσα από δυναμισμό και εξωστρέφεια αγορά της Ασίας-Ειρηνικού.
Την ίδια στιγμή, το αεροδρόμιο της Αθήνας «δοκιμάζει» ένα νέο ρόλο σε μια προσπάθεια να απεγκλωβιστεί από τα περιορισμένα όρια που του επιβάλλει η κεντρική στρατηγική της Ε.Ε για την ύπαρξη μόλις τριών αεροπορικών σχημάτων (Lufthansa, British Airways, AirFrance-KLM) και ανάλογα ισχυρών αεροδρομίων στις αντίστοιχες χώρες (Γερμανία, Γαλλία, Ην. Βασίλειο, Ολλανδία).
Έτσι, αεροδρόμια όπως της Αθήνας, υποχρεώθηκαν να αυτοπεριοριστούν στα στενά όρια ενός ιδιότυπου «κορσέ» που τους επιβάλλει στα αεροδρόμια της ευρωπαϊκής περιφέρειας να αποτελούν μόνο την αφετηρία για αεροπορικές εταιρείες μεσαίων αποστάσεων που θα «ταΐζουν» με επιβάτες τα χρυσοφόρα, μακρινά δρομολόγια των αεροπορικών «δεινόσαυρων» της Ε.Ε.
Με τη νέα απευθείας σύνδεση Αθήνα-Σιγκαπούρη, ωστόσο, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» θέτει υποψηφιότητα να αποτελέσει πύλη εισόδου/εξόδου προς τη νοτιοανατολική Ασία για ολόκληρη τη βαλκανική ενδοχώρα. Αντίστοιχο ρόλο επιδιώκει να κατοχυρώσει και το αεροδρόμιο Changi της Σιγκαπούρης στην περιοχή της νοτιοανατολικής Ασίας.
Η Singapore Airlines, από την πλευρά της, μέσω της Scoot, επιδιώκει να προλάβει τους ανταγωνιστές της από την ευρύτερη περιοχή του Ειρηνικού, κατοχυρώνοντας ρόλο βασικού συνδετικού «οχήματος» των δύο αγορών. Αποσπώντας μεγάλο μερίδιο της επιβατικής κίνησης μεταξύ Ευρώπης-Ασίας/Ειρηνικού, που αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά τα χρόνια που έρχονται.
Η νέα γραμμή συνιστά, ταυτόχρονα, ένα νέο μεγάλο κεφάλαιο για τον ελληνικό τουρισμό, για τον οποίο ανοίγει, ουσιαστικά μια νέα, πολύ μεγάλη και δυναμική «δεξαμενή» άντλησης νέας πελατείας. Ένα νέο κεφάλαιο, η πρώτη σελίδα του οποίου θα ολοκληρωθεί το φθινόπωρο με την απευθείας αεροπορική σύνδεση της Αθήνας με το Πεκίνο.
Για τη δυναμική του τουριστικού ρεύματος που αναπτύσσεται ήδη από την νοτιοανατολική Ασία προϊδέασε ο Γ. Δ/ντής του αεροδρομίου της Αθήνας (ΔΑΑ) Γ. Παράσχης. Αναφέροντας χαρακτηριστικά πως η επιβατική κίνησης μεταξύ Σιγκαπούρης-Ελλάδας έχει διπλασιαστεί την τελευταία τριετία (χωρίς καν να υπάρχει απευθείας σύνδεση) ενώ από μόνο του το «Ελευθέριος Βενιζέλος καταγράφει αύξηση 60%.
Σε επίπεδο συμβολισμών, τα αεροπλάνα της Scoot εισάγουν την Ελλάδα στην εποχή των αεροπλάνων νέας γενιάς, που αλλάζουν τα δεδομένα των αεροπορικών μετακινήσεων σε όλο τον πλανήτη.
Το δρομολόγιο Αθήνα-Σιγκαπούρη θα πραγματοποιείται από δύο εντελώς νέα αεροπλάνα Boeing 787-8, τα οποία από μόνα τους συνιστούν κεφάλαιο της αεροπορικής ιστορίας. Αποτελούν την αιχμή του δόρατος της αεροναυπηγικής βιομηχανίας των ΗΠΑ, διαθέτουν 329 καθίσματα, μεταξύ των οποίων 18 διακεκριμένης θέσης ScootBiz, 8 κουκέτες (κρεβάτια) για τα μέλη πληρώματος, ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη σκίαση στα παράθυρα που είναι 30% μεγαλύτερα από τα σημερινά αεροπλάνα, πετάνε σε μεγαλύτερες αποστάσεις, όπου έφθαναν, παλαιότερα, μόνο τα γιγαντιαία «τζάμπο» ή τα Airbus A340 (και τώρα τα Airbus A380). Ταυτόχρονα, όμως, καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα (διαθέτουν δύο αντί για τέσσερις κινητήρες) και εκπέμπουν λιγότερους ρύπους.
Η Scoot διαθέτει 14 τέτοια αεροπλάνα και αναμένει να παραλάβει επιπλέον 20, δημιουργώντας ένα στόλο με τον οποίο μπορεί να πετά σε όλες τις δυναμικές αγορές του πλανήτη.