Μόλις ένα γράμμα της αλφαβήτου… δρόμο θα πρέπει να διανύσει η διοίκηση της Aegean Airlines προκειμένου να αποφασίσει αν το νέο αεροπλάνο πάνω στο οποίο θα βασίσει την ανάπτυξή της τα επόμενα χρόνια θα αρχίζει από Α (το ευρωπαϊκό Airbus A320neo) ή Β (το αμερικανικό Boeing B737max). Η τελική απόφαση θα ληφθεί οπωσδήποτε εντός του έτους, όπως προανήγγειλε χθες ο αντιπρόεδρος της εταιρείας Ευτύχιος Βασιλάκης, κατά πάσα πιθανότητα στο τέλος του χρόνου.
Η απόφαση για την «παραγγελία του αιώνα», ωστόσο, δεν θα είναι η μόνη κρίσιμη που καλείται να λάβει η διοίκηση της εταιρείας εντός του 2017. Ακόμα κρισιμότερη είναι η επιχείρηση ανασύνταξης της Aegean, που βρίσκεται σε εξέλιξη μετά τα οικονομικά αποτελέσματα του 2016.
Τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όπως ανέμενε η διοίκηση της Aegean το 2016, με αποτέλεσμα το «νοικοκύρεμα», η «εκλογίκευση», ο «εξορθολογισμός» να αποτελεί προτεραιότητα. Όχι, όμως, μόνο για την Aegean αλλά και για τον βασικό ανταγωνιστή της, την ιρλανδική Ryanair, η οποία επίσης αναδιατάσσει τον στόλο της και τροποποιεί τα δίκτυο δρομολογίων της.
Η αύξηση της επιβατικής κίνησης το 2016 δεν ήταν η αναμενόμενη και σε συνδυασμό με το κακό β’ τρίμηνο της χρονιάς και την έντονη εποχικότητα της τουριστικής κίνησης προς τη χώρα μας, οδήγησε τη διοίκηση της Aegean να προχωρήσει σε διορθωτικές κινήσεις ήδη από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς. Κινήσεις οι οποίες αποτέλεσαν την «πυξίδα» για την αναδιάταξη του στόλο της για το 2017.
Όπως αποδείχθηκε εκ του αποτελέσματος, ο ανταγωνισμός Aegean-Ryanair «πλήγωσε» και τις δύο εταιρείες καθώς υπερέβαλαν εαυτούς. Εκ του αποτελέσματος, μάλιστα, αποδείχθηκε πως υπερεκτίμησαν αμφότερες τη δυναμική της ζήτησης που υπήρχε για αεροπορικές μετακινήσεις στην ελληνική αγορά. Ιδιαίτερα στα δρομολόγια εσωτερικού καθώς η οικονομική κρίση έχει συνθλίψει τον εσωτερικό τουρισμό.
Το τι συνέβη το 2016 αποτυπώνεται στα μεγέθη που παρουσίασε η εταιρεία με αφορμή τη δημοσιοποίηση των οικονομικών της αποτελεσμάτων για τη χρονιά που έφυγε.
Το 2016 η Aegean «έριξε» στην αγορά 7% περισσότερες θέσεις σε σύγκριση με το 2015, οι οποίες μεταφράστηκαν σε 12% περισσότερα διαθέσιμα επιβατο-χιλιόμετρα (ASK), τα οποία ανήλθαν σε 16,364 εκατ. έναντι 14,668 εκατ. (ASK) το 2015.
Η συνολική αύξηση της επιβατικής κίνησης, ωστόσο, ήταν κατώτερη του αναμενόμενου (+5,3%) καθώς οι ταξιδιώτες έφθασαν τα 12,27 εκατ. έναντι 11,65 εκατ. το 2015. Κι αν στα διεθνή δρομολόγια η αύξηση επιβατών διαμορφώθηκε σε υψηλά επίπεδα (+9%) φθάνοντας τα 6,58 εκατ. επιβάτες έναντι 6,03 εκατ. το 2015, δεν συνέβη το ίδιο στα δρομολόγια εσωτερικού.
Εκεί όπου οι επιβάτες αυξήθηκαν μόλις κατά 7.000 (+1%) φθάνοντας τα 5,69 εκατ. έναντι 5,62 εκατ. το 2015.
Η υπερπροσφορά θέσεων σε σύγκριση με τα επίπεδα ζήτησης που διαμορφώθηκαν, τελικά, πέρυσι αποτυπώθηκε στα άδεια καθίσματα των πτήσεων. Έτσι, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Ευτ. Βασιλάκης, ο συντελεστής πληρότητας των δρομολογίων διαμορφώθηκε σε 69% στο α’ τρίμηνο (-1,2%) και 72% στο β’ τρίμηνο, καταγράφοντας οδυνηρή πτώση 3,4%. Στο τρίτο και τέταρτο τρίμηνο, ωστόσο, οι πληρότητες ανέκαμψαν ακολουθώντας την πορεία της τουριστικής κίνησης προς την Ελλάδα πέρυσι, και διαμορφώθηκαν στα επίπεδα του 84% και 80% αντίστοιχα.
Το αποτέλεσμα ήταν να μειωθούν κατά 8,4% τα έσοδα ανά διαθέσιμο επιβατο-χιλιόμετρο (RASK).
Αλλαγή πλεύσης το 2017
Ο Ευτ. Βασιλάκης προανήγγειλε την αναδιάρθρωση του δικτύου δρομολογίων και την αναδιάταξη του στόλου της Aegean φέτος, χαρακτηρίζοντας το 2017 ως «consolidation year».
Στην κατεύθυνση αυτή, ο στόλος της Aegean θα αποτελείται από τρία αεροπλάνα λιγότερα σε σύγκριση με το 2016 (2 ελικοφόρα κι ένα τζετ).
Ο αντιπρόεδρος της Aegean εμφανίστηκε αισιόδοξος για βελτίωση των μεγεθών της το 2017 και τη βεβαιότητα για αύξηση της κερδοφορίας της. Αναφερόμενος στις επιπτώσεις από την υπερφορολόγηση, σημείωσε πως η εταιρεία είναι υποχρεωμένη να δραστηριοποιείται με φορολογικούς συντελεστές τριπλάσιους από τους ανταγωνιστές της. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, η εταιρεία πλήρωσε 4 εκατ. ευρώ περισσότερους φόρους πέρυσι σε σύγκριση με το 2015.
Μιλώντας για τη χωρητικότητα που θα διαθέτει φέτος η Aegean, ο Ευτ. Βασιλάκης επανέλαβε πως αλλάζει το μείγμα μεταξύ δρομολογίων εσωτερικού - εξωτερικού, με έμφαση στις διεθνείς συνδέσεις. Σε ό,τι αφορά στην Αθήνα, εκτίμησε πως οι διαθέσιμες θέσεις θα είναι 5% λιγότερες αλλά τα διαθέσιμα επιβατο-χιλιόμετρα (ASK) θα κινηθούν στα περυσινά επίπεδα. Προφανώς εξαιτίας των περισσότερων πτήσεων εξωτερικού που προγραμματίζονται για φέτος.
Για το σύνολο των διαθέσιμων θέσεων σε γραμμές από και προς την Αθήνα εκτίμησε πως θα παραμείνουν στα περυσινά επίπεδα από δρομολόγια μέσων αποστάσεων (Aegean, Ryanair) ενώ οι όποιες πρόσθετες θέσεις θα αφορούν στα νέα μακρινά δρομολόγια προς Αμερική και Ασία.
Σχετικά με την επικείμενη επέκταση κατά 20 χρόνια της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου της Αθήνας, εκτίμησε πως οι μειώσεις των χρεώσεων στις αεροπορικές εταιρείες θα είναι μικρές έως αμελητέες στην τρέχουσα και την επόμενη χρονιά. Εξέφρασε, μάλιστα, την άποψη πως ουσιαστική αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής του αεροδρομίου θα προκύψει μόνο εφόσον ολοκληρωθεί η πώληση από την κυβέρνηση πρόσθετου ποσοστού από το 55% που κατέχει σήμερα (σ.σ. αποτελεί μνημονιακή δέσμευση).