Συνολικό πρόστιμο που αγγίζει τα 130.000.000 ευρώ, σε πολλές δόσεις, αναμένεται να επιβάλει, σύμφωνα με πληροφορίες, η Επιτροπή Ανταγωνισμού στις τεχνικές εταιρείες που εμπλέκονται στην υπόθεση με τις συνεννοήσεις για τους διαγωνισμούς δημόσιων έργων. Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχει προγραμματιστεί για τις 20 Φεβρουαρίου καθώς ολοκληρώνονται και οι συζητήσεις με τους ισχυρούς εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους που είχαν ενταχθεί στη διαδικασία διευθέτησης, ώστε να περιορίσουν το ύψος των προστίμων.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, σχεδόν το ένα τρίτο του προστίμου, ποσό περί τα 45.000.000 ευρώ, επιβάλλεται στον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ, επιτελικό στέλεχος του οποίου εμφανίζεται να έχει ηγετικό ρόλο στις συνεννοήσεις των τελευταίων δεκαετιών. Μικρότερα αλλά σοβαρού ύψους πρόστιμα αναμένεται να επιβληθούν και στους άλλους ισχυρούς ομίλους που -σύμφωνα με το σχετικό πόρισμα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού- εμπλέκονται στην υπόθεση. Οι συζητήσεις των τελευταίων μηνών, στο πλαίσιο της διαδικασίας διευθέτησης, οδηγούν πάντως στην καταβολή του προστίμου σε αρκετές δόσεις, για λόγους βιωσιμότητας των κατασκευαστικών εταιρειών που εμπλέκονται.
Σημειώνεται πως στη διαδικασία διευθέτησης είχαν ενταχθεί οι ισχυροί ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι και κάποιοι μικρότεροι. Αντίθετα, οι διοικήσεις των διεθνών ομίλων που εμπλέκονται, με βάση το πόρισμα, όπως της γαλλικής Vinci, της γερμανικής Hochtief, της Siemens κ.λπ., αποφάσισαν να περιμένουν την απόφαση και στη συνέχεια να επιχειρήσουν να την ανατρέψουν δια της δικαστικής οδού. Πρόσωπα που παρακολουθούν την υπόθεση υποστηρίζουν πως η κίνηση αυτή συνδέεται με τον φόβο πως αν έμπαιναν στη διαδικασία διευθέτησης (παραδέχονται δηλαδή πως συμμετείχαν στις συνεννοήσεις με στόχο τα μικρότερα πρόστιμα), μπορεί να αντιμετώπιζαν ποινικές ευθύνες στις χώρες από τις οποίες προέρχονται οι όμιλοι.
Όπως είχε ανακοινώσει το περασμένο καλοκαίρι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η αυτεπάγγελτη έρευνα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού αφορά σε διαγωνισμούς δημοσίων έργων, στα οποία συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων έργα κατασκευής μεγάλων οδικών αξόνων, έργα μετρό, προαστιακού και σιδηροδρομικών γραμμών/σταθμών, έργα που δημοπρατήθηκαν με το σύστημα της παραχώρησης και έργα μέσω συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Από το πλήθος των αποδεικτικών στοιχείων που εντοπίσθηκαν στη διάρκεια της αυτεπάγγελτης έρευνας της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού προκύπτει, μεταξύ άλλων, ότι οι περίπου 45 εμπλεκόμενες επιχειρήσεις «προέβαιναν σε συνεννοήσεις αναφορικά με:
α) τον προσδιορισμό, εκ των προτέρων, του αναδόχου ανά διαγωνισμό,
β) τον καθορισμό του ύψους των προσφερόμενων εκπτώσεων,
γ) τη μη υποβολή οικονομικών προσφορών σε διαγωνισμούς, έναντι οικονομικών ανταλλαγμάτων,
δ) την από κοινού εκτέλεση των έργων, παρά τη συμμετοχή τους σε φαινομενικά ανταγωνιστικά σχήματα, μέσω επαφών σε χρόνο πριν από την υποβολή οικονομικών προσφορών, ή/και
ε) την παραίτηση από τη διεκδίκηση διαγωνισμών με αντάλλαγμα την από κοινού συμμετοχή στην εκτέλεση των έργων».
«Η εν λόγω καρτελική σύμπραξη υλοποιήθηκε κυρίως μέσω τακτικών συναντήσεων εκπροσώπων των εμπλεκόμενων ανταγωνιστών ή και με τη σύναψη διασφαλιστικών/αποζημιωτικών συμφωνητικών», σύμφωνα με το ίδιο πόρισμα.