Η βουτιά των τιμών του πετρελαίου δεν έχει προκαλέσει μόνο τα γνωστά προβλήματα με τους εργολάβους της Σαουδικής Αραβίας και τους απλήρωτους για μήνες εργαζόμενους. Εχει περιορίσει τον αριθμό των νέων έργων στα γειτονικά εμιράτα, στα οποία δραστηριοποιούνται τα τελευταία χρόνια και οι Ελληνες εργολάβοι. Ωστόσο η πίτα των υπό σχεδιασμό έργων στην περιοχή προσεγγίζει τα δύο τρισ. δολάρια, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων/ελεγκτών Deloitte.
Για αυτό οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες παραμένουν στην περιοχή ενώ ορισμένοι εξ αυτών κινούνται ακόμα πιο ανατολικά, όπως η J&P ΑΒΑΞ που υπέγραψε πρόσφατα σύμβαση, περί το μισό δισ. ευρώ, για σταθμό ηλεκτροπαραγωγής στη Βαγδάτη.
Κάποιοι άλλοι κοιτάζουν προς άλλες ηπείρους, όπως ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ που διεκδικεί έργα στη Νότια Αμερική.
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπέγραψε τον περασμένο Οκτώβριο τέσσερις συμβάσεις στη Μέση Ανατολή (Μπαχρέιν και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) και παραμένει στην περιοχή, όπως και οι άλλοι δύο ανταγωνιστές του.
Οι διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών επιμένουν αναγκαστικά στις αγορές του εξωτερικού καθώς στην Ελλάδα, ούτε πέρυσι ούτε και φέτος αναμένεται να προκηρυχθεί κάποιο μεγάλο έργο. Ακόμα και αν κατατεθούν προσφορές για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι το φθινόπωρο, όπως έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση, δεν πρόκειται να υπογραφεί σύντομα η σύμβαση παραχώρησης. Το ίδιο ισχύει και για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος, ο διαγωνισμός για την οποία βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο με τρεις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες.
Εργα, πάντως, εξακολουθούν να δημοπρατούνται στη Μέση Ανατολή, αλλά ο ήδη σκληρός ανταγωνισμός εντείνεται. Το υπουργείο Δημοσίων Εργων του Κουβέιτ, για παράδειγμα, έχει προκηρύξει διαγωνισμό στις 18 Σεπτεμβρίου για την κατασκευή και συντήρηση οδικού δακτυλίου. Μεταξύ των εργολάβων που έχει προεπιλέξει και καλούνται να καταθέσουν προσφορές είναι η ΑΚΤΩΡ, η Αρχιρόδον και η CCC (παλαιστινιακών συμφερόντων που εδρεύει στην Αθήνα). Το πρόβλημα είναι πως συνολικά έχουν προεπιλεγεί 50 τεχνικές εταιρείες, μεταξύ των οποίων περί τις 10 κινέζικες, τουλάχιστον πέντε τουρκικοί όμιλοι κ.λπ.
Το Κουβέιτ είναι από τις λίγες αγορές του Κόλπου που προχώρησαν φέτος σε σοβαρές προκηρύξεις στον τομέα των οδικών έργων, με το συνολικό ύψος των υπογεγραμμένων συμβάσεων από την αρχή του χρόνου να αγγίζει τα δύο δισ. δολάρια. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται και το πακέτο έργων, ύψους 956 εκατ. δολαρίων, «South Al-Mutlaa City».
Στην πρόσφατη τακτική γενική συνέλευση, η διοίκηση του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ είχε επισημάνει πως «βιτρίνα» των διεθνών δραστηριοτήτων είναι η κατασκευή της «Χρυσής Γραμμής» του μετρό της Ντόχα στο Κατάρ. Εκτός από τα έργα πολιτικού μηχανικού, όπου ο όμιλος είναι επικεφαλής διεθνούς κοινοπραξίας, η ΑΚΤΩΡ έχει αναλάβει και τα ηλεκτρομηχανολογικά έργα στη "Χρυσή Γραμμή", με τη διοίκηση να εμφανίζεται (τότε) αισιόδοξη πως θα αναλάβει και τα αρχιτεκτονικά.
Η παρουσία των ελληνικών ομίλων στη Μέση Ανατολή συνοδεύεται, πάντως, και από πονοκεφάλους. Στη γενική συνέλευση της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο αντιπρόεδρος του ομίλου Δημήτρης Καλλιτσάντσης υποστήριξε πως στο Ντουμπάι η εταιρεία διεκδικεί 90 εκατ. ευρώ μέσω διαιτησίας για έργο βιολογικού καθαρισμού, ενώ σοβαρή αντιδικία υπάρχει και για δημόσια έργα στο Κουβέιτ. Γνωστή είναι και η πολυετής ταλαιπωρία της ΑΘΗΝΑ, θυγατρικής της J&P ΑΒΑΞ, με τα έργα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τα οποία στοίχισαν δεκάδες εκατομμύρια σε ζημιές για τον κατασκευαστικό όμιλο.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της εταιρείας συμβούλων/ελεγκτών Deloitte, για τους ισχυρούς κατασκευαστικούς ομίλους της Ευρώπης (European Powers of Construction 2015) τα έργα που σχεδιάζονται στη Μέση Ανατολή έχουν συνολικό προϋπολογισμό άνω των δύο τρισ. δολαρίων, με τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα να έχουν τη μερίδα του λέοντος. Τα κτιριακά έργα και οι υποδομές μεταφορών είναι οι δύο κατηγορίες που κυριαρχούν στην «πίτα» των δύο τρισ. δολαρίων, με μερίδιο 52% και 19% αντίστοιχα, ενώ ακολουθούν τα ενεργειακά έργα με 11%.