Από τις αποφάσεις της κυβέρνησης το επόμενο δωδεκάμηνο, με στόχο την αναβάθμιση των αεροδρομίων της χώρας αλλά και τη σταθεροποίηση της ελληνικής οικονομίας, θα εξαρτηθεί η επόμενη φάση ανάπτυξης της Aegean Airlines, μετά το 2022, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της αεροπορικής εταιρείας Ευτύχιο Βασιλάκη.
Η Aegean διέγραψε ήδη μια εντυπωσιακή ανοδική τροχιά την τελευταία τριετία, η οποία σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στη συγχώνευσή της με την Olympic Air.
Παρά τις αναταράξεις, μάλιστα, που καταγράφηκαν φέτος στον τουρισμό με αφορμή τις πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις στη χώρα, η διοίκηση της Aegean επιχειρεί να αξιοποιήσει το θετικό momentum για την εταιρεία ανεβάζοντας ακόμα πιο ψηλά τον πήχη για την επόμενη χρονιά.
Έτσι, το 2016 η Aegean θα αυξήσει τις διαθέσιμες θέσεις της σε 16,2 εκατ. (+1,1 εκατ. σε σχέση με το 2015), θα πετά συνολικά σε 145 προορισμούς (14 περισσότερους από πέρυσι), από τους οποίους 34 εσωτερικού και 111 εξωτερικού.
Για να συμβεί αυτό η εταιρεία αποφάσισε να ολοκληρώσει επένδυση ύψους 300 εκατ. δολαρίων που αφορά στην προσθήκη επτά νέων αεροσκαφών στη διετία 2015-2016. Εν μέσω capital controls, μάλιστα, η Aegean παρέλαβε ήδη τρία αεροπλάνα (κόστους 40 εκατ. δολαρίων το καθένα). Το πρόγραμμα παραλαβής προβλέπει την προσθήκη ενός αεροπλάνου εντός του Νοεμβρίου και άλλων τριών τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο. Με αυτά τα δεδομένα, ο στόλος της Aegean θα αποτελείται από 61 αεροσκάφη.
Ο Ε. Βασιλάκης συνέδεσε τις αποφάσεις της διοίκησης της Aegean για το σχεδιαζόμενο πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου της (θα αφορά την απόκτηση άνω των 50 αεροσκαφών νέας γενιάς) από την πορεία της ελληνικής οικονομίας τους επόμενους μήνες αλλά και τις αποφάσεις της κυβέρνησης σε κρίσιμα θέματα του τομέα αερομεταφορών:
- Την άμεση ολοκλήρωση της παραχώρησης στη Fraport των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και την άμεση έναρξη των έργων αναβάθμισής τους.
- Την επιτάχυνση των διαδικασιών για επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου της Αθήνας ώστε να μειωθεί το κόστος του.
- Την ενίσχυση του συστήματος εναέριας κυκλοφορίας (αεροναυτιλία) με τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού και την πρόσληψη προσωπικού ώστε να αυξηθεί η χωρητικότητα στον ελληνικό εναέριο χώρο και να μειωθούν οι καθυστερήσεις.
Η διοίκηση της Aegean επείγεται να ολοκληρωθούν οι κινήσεις της κυβέρνησης άμεσα καθώς αν δεν σταθεροποιηθεί η ελληνική οικονομία και το επενδυτικό περιβάλλον, δεν θα είναι σε θέση να αναλάβει το ρίσκο της ανανέωσης του στόλου βάσει των σχεδιασμών της. Ο αντιπρόεδρος της Aegean, μάλιστα, επεσήμανε πως η εταιρεία θα πρέπει να λάβει τις σχετικές αποφάσεις σε ένα χρόνο, προκειμένου να παραλάβει έγκαιρα τα αεροπλάνα.
Η Aegean διέγραψε εντυπωσιακή πορεία ανόδου την τελευταία τριετία φθάνοντας από τα 11,9 εκατ. διαθέσιμες θέσεις και τα 8,8 εκατ. επιβάτες το 2013, στα 15,1 εκατ. διαθέσιμες θέσεις και τα 11,6 εκατ. επιβάτες το 2015.
Φέτος τα 6 εκατ. ήταν ταξιδιώτες εξωτερικού και τα 5,6 εκατ. επιβάτες εσωτερικού.
Η επιβατική κίνηση εξωτερικού κατέγραψε άνοδο 24%, με την κύρια βάση της εταιρείας στην Αθήνα να εμφανίζει άνοδο 29%.
Ενδεικτικό της αυτόνομης δυναμικής που έχει αποκτήσει η εταιρεία είναι το γεγονός πως κατέγραψε σημαντική άνοδο σε δύο βασικούς προορισμούς-βάσεις της (Ηράκλειο, Ρόδο), αν και την ίδια περίοδο η συνολική κίνηση σε αυτούς κινήθηκε με αρνητικό πρόσημο.
Έτσι, η Aegean εμφάνισε αύξηση επιβατικής κίνησης εξωτερικού 16% στη Ρόδο (έναντι -3% της κίνησης εξωτερικού του νησιού) και 21% στο Ηράκλειο (έναντι -2% στη συνολική κίνηση εξωτερικού του αεροδρομίου).
Τα αποτελέσματα της συγχώνευσης Aegean-Olympic Air αποτυπώθηκαν ανάγλυφα στην παρουσία της εταιρείας στον κύριο κόμβο της στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Εκεί, όπου από τους 35 προορισμούς και τα 4,3 εκατ. επιβάτες του 2011, η Aegean εκτινάχθηκε το 2015 στους 89 προορισμούς και τα 8,9 εκατ. επιβάτες και θα φθάσει τους 101 προορισμούς το 2016. Επιδόσεις που η εταιρεία κατάφερε να πετύχει στην τριετία, ενώ το αρχικό πλάνο προέβλεπε την επίτευξή τους δύο χρόνια αργότερα...
Σύμφωνα με τον Ε. Βασιλάκη, η Aegean κέρδισε το στοίχημα που είχε τεθεί μετά τη συγχώνευσή της με την Olympic Air: να μην εκμεταλλευτεί την ισχυρή θέση της στην αγορά για να αυξήσει τις τιμές των εισιτηρίων.
Ο αντιπρόεδρος της Aegean ανέφερε χαρακτηριστικά τις περιπτώσεις δρομολογίων όπου η Aegean εξακολουθεί να πετά μόνη της, παρότι στην ευρύτερη αγορά έχουν εισέλθει κι άλλοι ανταγωνιστές. Έτσι, την περίοδο 2013-2015 αυξήθηκε σημαντικά η επιβατική κίνηση, αλλά την ίδια στιγμή μειώθηκαν οι ναύλοι.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της γραμμής Αθήνα-Κεφαλονιά, όπου η επιβατική κίνηση αυξήθηκε 84% αλλά την ίδια στιγμή μειώθηκε 38% η τιμή ναύλου. Σημαντική μείωση ναύλων καταγράφηκε αντίστοιχα σε γραμμές όπως Αθήνα-Λήμνος (-28%), Αθήνα-Κάρπαθος (-25%), Αθήνα-Σκιάθος (-22%), Αθήνα-Ζάκυνθος (-17%) και Αθήνα-Μήλος (-8%).
Ανοιχτή σε συνεργασίες
Ο αντιπρόεδρος της Aegean σημείωσε με έμφαση πως με τα υπάρχοντα δεδομένα, η εταιρεία είναι δύσκολο να αποφασίσει να επεκταθεί στην αγορά των μακρινών δρομολογίων, τουλάχιστον για τα επόμενα 3-4 χρόνια. Άφησε, ωστόσο, ανοιχτό το ενδεχόμενο για joint venture με ισχυρούς αερομεταφορείς μακρινών πτήσεων, εάν εκδηλωθεί τέτοιο ενδιαφέρον.
Εξίσου ανοιχτό άφησε ο αντιπρόεδρος της Aegean το ενδεχόμενο εισόδου άλλου αερομεταφορέα στη μετοχική σύνθεση της Aegean, ή την εξαγορά άλλων εταιρειών από την Aegean.
Ο κ. Βασιλάκης διευκρίνισε, ωστόσο, πως μια συνεργασία με άλλον αερομεταφορέα θα είχε νόημα μόνο αν εκείνος πρόσφερε στην Aegean δυνατότητες ανάπτυξης που η ίδια δεν έχει. Αλλιώς, είπε, θα υλοποιηθεί το υπάρχον πρόγραμμα ανάπτυξης της εταιρείας.
Επιπλέον, ξεκαθάρισε πως η Aegean δεν έχει τη δυνατότητα να εξαγοράσει παρά μόνο μικρούς παίκτες στην ευρύτερη περιοχή και αυτό υπό προϋποθέσεις που σχετίζονται με το αναπτυξιακό της πλάνο.
Για την αγορά της Ρωσίας, ο κ. Βασιλάκης διευκρίνισε πως η Aegean θα διατηρήσει τις θέσεις της, αναμένοντας τη βελτίωση της εικόνας της αγοράς. Με στόχο να αξιοποιηθούν καλύτερα τα αεροσκάφη, μάλιστα, προανήγγειλε συμφωνίες με Ελληνες ξενοδόχους και μικρούς Ρώσους τουρ οπερέιτορ.