Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΒΙΟΧΑΛΚΟ: Οι… πονοκέφαλοι ενός γίγαντα!

Παρά το γεγονός ότι οι εξαγωγές σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, ο όμιλος καλείται να αντιμετωπίσει σημαντικές προκλήσεις. Τα φετινά σχέδια των έξι εισηγμένων θυγατρικών του.

ΒΙΟΧΑΛΚΟ: Οι… πονοκέφαλοι ενός γίγαντα!
Με ριζική αναδιάρθρωση προϊόντων, αγορών και γεωγραφίας επιχειρεί να απαντήσει ο όμιλος Βιοχάλκο στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις διεθνείς αγορές.

Η γενικότερη στρατηγική του ομίλου, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει:

• Μείωση της παραγωγής προϊόντων που απευθύνονται στον κατασκευαστικό τομέα και στροφή προς παραγωγή που απευθύνεται στις βιομηχανίες.

• Όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διείσδυση στις αγορές του εξωτερικού, καθώς η εγχώρια αγορά παρουσιάζει κάθετη υποχώρηση από το φθινόπωρο του 2008 έως σήμερα, χωρίς να προβλέπεται τάση ανάκαμψης για το ορατό μέλλον.

Έτσι, το 2011 το 82% των πωλήσεων του ομίλου Σιδενόρ κατευθύνθηκε στο εξωτερικό, όταν το σχετικό ποσοστό ήταν μόλις 53% το 2004 και ακόμη χαμηλότερο κατά το παρελθόν. Στην ΕΛΒΑΛ μόλις το 12% των πωλήσεων του 2011 έγινε στην Ελλάδα, όταν το ίδιο ποσοστό ήταν 17% το 2009. Τέλος, στην Χαλκόρ το 2011 μόλις το 16% των πωλήσεων κατευθύνθηκε στην εγχώρια αγορά, σε σύγκριση με το 22% του 2010 και με το 31% του 2009.

• Στροφή προς την παραγωγή προϊόντων υψηλότερης προστιθέμενης αξίας, με μια παράλληλη προσπάθεια περιορισμού του κόστους παραγωγής και εξοικονόμησης ταμιακών ροών.

Αν και οι αναλυτές δέχονται πως η παραπάνω στρατηγική της Βιοχάλκο υλοποιείται με επιτυχία, αναμφίβολα οι προκλήσεις για τον γνωστό όμιλο που είναι υπεύθυνος για το 12,5% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, δεν απουσιάζουν.

Συγκεκριμένα, μπορεί οι πωλήσεις να ανεβαίνουν σημαντικά στις περισσότερες από τις εταιρείες του ομίλου, ωστόσο:

• Η μείωση των εγχώριων πωλήσεων «πονάει» καθώς αυτές συνήθως συνοδεύονται από υψηλότερα περιθώρια κέρδους (μειωμένο μεταφορικό κόστος, κ.λπ.).

• Οι αγορές του εξωτερικού παρουσιάζουν σημεία κόπωσης κατά τους τελευταίους μήνες λόγω της ύφεσης που χαρακτηρίζει την Ευρώπη, ενώ κατά τα τελευταία χρόνια το σκληρό ευρώ επηρεάζει πτωτικά τις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ.

• Οι εταιρείες του ομίλου καλούνται να αντιμετωπίσουν φέτος το αυξημένο μεταφορικό κόστος και το ανεβασμένο κόστος παραγωγής λόγω της μεγαλύτερης φορολογικής επιβάρυνσης στα καύσιμα από το φθινόπωρο του 2011.

• Η οικονομική κρίση επηρεάζει αρνητικά τις αποδόσεις της ακίνητης περιουσίας και τα σχέδια επέκτασης του ομίλου στο συγκεκριμένο τομέα.

• Το κόστος χρηματοδότησης ανεβαίνει και είναι υψηλότερο σε σχέση με αυτό που επιβαρύνονται άλλες εταιρείες στο εξωτερικό. Το μεγαλύτερο μέρος των δανείων έχει συναφθεί με ελληνικές τράπεζες και παράγοντες του ομίλου δηλώνουν πως μέχρι τώρα δεν έχουν αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα.

Χρηματιστηριακοί παράγοντες ωστόσο επισημαίνουν πως το κεφάλαιο κίνησης του ομίλου επηρεάζεται και από την τρέχουσα τιμή των μετάλλων και έτσι σε περίπτωση μιας σημαντικής ανόδου στις τιμές των commodities, τότε θα χρειαστεί πρόσθετα κεφάλαια κίνησης.

Στις 31/12/2011 ο καθαρός δανεισμός της Βιοχάλκο σε ενοποιημένη βάση ανερχόταν στο 1,25 δις ευρώ και το κόστος χρηματοδότησης για το σύνολο της χρήσης στα 82 εκατ. ευρώ. Έτσι, παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις ανέβηκαν πέρυσι σημαντικά, οι εξαγωγές κορυφώθηκαν και τα κέρδη προ φόρων και τόκων ήταν σαφώς θετικά (+32,6 εκατ.) το τελικό αποτέλεσμα ήταν ζημιογόνο.

Η φετινή πορεία

Η ΒΙΟΧΑΛΚΟ είναι εταιρεία holding και στις 31/12/2011 διέθετε συμμετοχές κυρίως τέσσερις θυγατρικές εταιρείες: Το 74,42% της Σιδενόρ (που κατέχει το 78,55% της Σωληνουργεία Κορίνθου), το 68,5% της ΕΛΒΑΛ (που κατέχει το 64,78% της ΕΤΕΜ), το 60,04% της Χαλκορ (που κατέχει το 72,53% των Ελληνικών Καλωδίων) και το 100% της Noval Real Estate (ιδιοκτήτης ακινήτων, μεταξύ των οποίων ξενοδοχειακής μονάδας, εμπορικού κέντρου, κ.λπ.).

H ΕΛΒΑΛ μετά από μια πετυχημένη περυσινή χρονιά, δουλεύει και φέτος σε πλήρη παραγωγική δυναμικότητα και υλοποιεί μέσα σε δύο χρόνια να αυξήσει την παραγωγική της δυναμικότητα από τους 230 στους 280 χιλιάδες τόνους. Οι τιμές είναι κάπως πεσμένες σε σχέση με πέρυσι και το κόστος μεταφοράς αυξημένο.

Η θυγατρική ΕΤΕΜ που υποχρεώθηκε και πέρυσι σε έντονα ζημιογόνο αποτέλεσμα, υλοποιεί πρόγραμμα αναδιοργάνωσης με στροφή προς τα βιομηχανικά προϊόντα και τις αγορές του εξωτερικού, με τα στελέχη της ΕΛΒΑΛ να δηλώνουν πως πιστεύουν στο συγκεκριμένο εγχείρημα.

Το 2011 ο ενοποιημένος όγκος πωλήσεων της ΕΛΒΑΛ σημείωσε ρεκόρ όλων των εποχών, με τις πωλήσεις να υπερβαίνουν για πρώτη φορά το 1 δισ. ευρώ, τα καθαρά κέρδη να αυξάνονται από τα 8,5 στα 17,4 εκατ. (παρά τις προβλέψεις για υποτίμηση αποθεμάτων) και τις θετικές ταμιακές ροές να μειώνουν τον καθαρό δανεισμό από τα 281 στα 233 εκατ. ευρώ. Στις 31/12/2011 ο δείκτης γενικής ρευστότητας είχε διαμορφωθεί στο 1,82.

Η ΧΑΛΚΟΡ σημείωσε το 2011 αύξηση πωλήσεων στο 1,24 δις ευρώ (+20%, όπου +8,3% του οποίου οφείλεται σε ανεβασμένο όγκο και το υπόλοιπο στην αύξηση τιμών), αυξημένο EBITDA κατά 51% (στα +49,2 εκατ. ευρώ) και καθαρές ζημίες 15,6 εκατ. (έναντι -13,1 εκατ.) κυρίως λόγω των υψηλών χρηματοοικονομικών εξόδων και μιας έκτακτης ζημίας ύψους 4 εκατ. ευρώ.

Η θυγατρική της Ελληνικά Καλώδια βελτίωσε τις οικονομικές της επιδόσεις (κύκλος εργασιών 414,6 από 351,8 εκατ. και καθαρά κέρδη 3,3 εκατ. από 0,4 εκατ. ευρώ), ενώ παράλληλα εξαγόρασε και την εταιρεία Fulgor. Κύκλοι προσκείμενοι στον όμιλο εκτιμούν πως οι επιδόσεις του πρώτου τριμήνου για του 2012 δεν διαφοροποιούνται σημαντικά από εκείνες του προηγούμενου έτους.

Η Ελληνικά Καλώδια προτίθεται να επενδύσει σε καλώδια μεσαίας-υψηλής τάσης και σε υποβρύχια καλώδια (προϊόντα όπου αναμένεται αυξημένη ζήτηση), ενώ η μητρική Χαλκόρ θα προχωρήσει σε σχετικά περιορισμένες επενδύσεις, ενώ παράλληλα θα δώσει έμφαση στη αναδιοργάνωση του εμπορικού της δικτύου στο εξωτερικό (πιθανόν και κάποιες εξαγορές).

H Σιδενόρ εμφάνισε το 2011 αύξηση πωλήσεων από τα 99,4 στο 1,24 δις ευρώ, αρνητικό EBIT (-27,6 εκατ. ευρώ) και ζημιογόνο τελικό αποτέλεσμα (-48,9 εκατ. ευρώ). Η κατακόρυφη υποχώρηση της ζήτησης στην Ελλάδα έχει υποχρεώσει τον όμιλο να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στο εξωτερικό, όπου πέρα από την παλαιά δραστηριότητα στα Βαλκάνια, τα τελευταία χρόνια έχει επεκταθεί σε Δυτική Ευρώπη και Βόρεια Αφρική. Στόχος για το 2012 είναι η μείωση του κόστους και επέκταση στις αγορές του εξωτερικού.

Η θυγατρική Σωληνουργεία Κορίνθου που πέρυσι ανέβασε κύκλο εργασιών (από 155 στα 264,1 εκατ. ευρώ) και καθαρό αποτέλεσμα (από -1,55 σε +5,6 εκατ. ευρώ). Σύμφωνα με τη διοίκηση της εισηγμένης, «η σταδιακή ομαλοποίηση του διεθνούς επιχειρησιακού περιβάλλοντος, σε συνδυασμό με τις αυξημένες επενδύσεις σε ενεργειακά έργα και έργα υποδομών επιτρέπουν στον όμιλο να διατηρεί θετικές προσδοκίες για την τρέχουσα χρήση».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v