Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΜΥΤΙΛ-ΜΟH στήνουν υπεράκτιο terminal LNG

Υπεράκτια «Ρεβυθούσα» στήνουν Μυτιληναίος και Motor Oil, σπάζοντας για δεύτερη φορά το κρατικό μονοπώλιο. Στα 150 - 200 εκατ. ευρώ το ύψος της επένδυσης. Πρωτοβουλία και για εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
ΜΥΤΙΛ-ΜΟH στήνουν υπεράκτιο terminal LNG
Μετά τις εισαγωγές LNG, ο όμιλος Μυτιληναίος, σε συνεργασία με τη Motor Oil, δρομολογεί τη δημιουργία υπεράκτιου terminal LNG. Πρόκειται για μια πρωτοποριακή επένδυση, την πρώτη ανάλογου είδους που θα γίνει στη χώρα μας, με στόχο την κάλυψη των αναγκών των δύο ομίλων, τόσο για ηλεκτροπαραγωγή όσο και για βιομηχανική χρήση.

Την ανακοίνωση έκανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Μυτιληναίος Α.Ε. κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος μιλώντας στο 3ο Mediterranean Energy Summit, οι εργασίες του οποίου ολοκληρώνονται σήμερα.

Η εγκατάσταση του υπεράκτιου terminal δεν έγινε γνωστή προς το παρόν. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του euro2day, εξετάζονται τρεις περιοχές και η επιλογή της μιας από αυτές θα γίνει σε συνάρτηση με την εξέταση τοπικών μεταβλητών.

Σε αυτήν τη φάση ο όμιλος βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με δύο εταιρίες που διαθέτουν την αναγκαία τεχνογνωσία, την αμερικανική Golar και την ευρωπαϊκή Excellerate (το 50% του μετοχικού της κεφαλαίου κατέχει η γερμανική RWE), για την αγορά ή μίσθωση πλοίου, το οποίο θα αγκυροβοληθεί σε παράκτια περιοχή και θα εξοπλιστεί με μηχανές εξαερίωσης.

Επί του παρόντος δεν έχει ληφθεί απόφαση αν θα αγοραστεί το πλοίο ή θα μισθωθεί μακροχρόνια. Η ετήσια δυναμικότητα εξαερίωσης του terminal προβλέπεται να είναι 2 δισ. κ.μ., όταν η Ρεβυθούσα αυτήν τη στιγμή έχει ετήσια δυναμικότητα 7 - 8 δισ. κ.μ. Διαθέτει δύο δεξαμενές για LNG, των 65.000 κ.μ. η κάθε μία, αλλά αθροιστικά η δυναμικότητά τους υπολογίζεται σε λιγότερα από 120.000 κ.μ. δεδομένου ότι ο ΔΕΣΦΑ διαθέτει μόνιμη ποσότητα 15-20.000 κ.μ. προκειμένου να διατηρούνται για λόγους ασφαλείας κρύες οι δεξαμενές.

Η ετήσια δυναμικότητα της Ρεβυθούσας υπολογίζεται σε 7 - 8 δισ. κ.μ.

Ο όμιλος Μυτιληναίος εξέταζε την προοπτική υλοποίησης του project αυτού εδώ και έναν χρόνο, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, και η ΔΕΠΑ ενδιαφέρθηκε να στήσει υπεράκτιο terminal στην Καβάλα, χωρίς όμως να προχωρήσουν οι προσπάθειές της.

Από τη στιγμή που θα οριστικοποιούν οι συνομιλίες με την εταιρία από την οποία θα πραγματοποιηθεί η προμήθεια του πλοίου και γίνει η συμβολαιοποίηση θα απαιτηθεί ένα έτος προκειμένου να λειτουργήσει το terminal.

Ο προϋπολογισμός της επένδυσης εκτιμάται αυτήν τη στιγμή σε 150 - 200 εκατ. ευρώ. Το κόστος αυτό θεωρείται πολύ μικρότερο από τη δημιουργία χερσαίου terminal, καθώς δεν θα απαιτηθούν εργασίες θεμελίωσης, που συνεπάγονται πολύ μεγάλο κόστος. Επιπλέον και η αδειοδοτική διαδικασία θεωρείται ότι είναι πολύ πιο απλή σε σχέση με αυτήν που απαιτείται για ένα terminal LNG στην ξηρά και βεβαίως δεν θα χρειαστεί νέο ρυθμιστικό πλαίσιο.
 
Ο όμιλος Μυτιληναίος και η Motor Oil προορίζουν το LNG για ιδία χρήση και δεν έχουν τη λογική του trader αερίου. Πολύ περισσότερο, δεν σκοπεύουν να ανταγωνιστούν τη ΔΕΠΑ. Αντίθετα, στόχος τους είναι να μειώσουν τα κόστη παραγωγής και να καταστήσουν βιώσιμες τις μονάδες τους, είτε είναι ηλεκτροπαραγωγής είτε βιομηχανικές (Αλουμίνιον, διυλιστήριο Motor Oil).

Να σημειωθεί ότι η Endesa Hellas, του ομίλου Μυτιληναίος, θα έχει ως τα τέλη του 2010 δύο μονάδες ηλεκτροπαραγωγής σε λειτουργία, τη μονάδα συμπαραγωγής, στις εγκαταστάσεις της Αλουμίνιον, ισχύος 334 MW, και τη μονάδα στον Άγιο Νικόλαο, 444 MW. Η πρώτη αναμένει την ένταξη στους Κώδικες της λειτουργίας ανάλογων μονάδων, προκειμένου να τεθεί σε εμπορική λειτουργία, ενώ η δεύτερη προβλέπεται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία τον Σεπτέμβριο και σε εμπορική λειτουργία ως τα τέλη του έτους.

Επίσης, η μονάδα της Κόρινθος Power, ισχύος 395,6 MW, προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί ως τον Ιούνιο του 2011. Πρόκειται δηλαδή για συνολική ισχύ 1.173,6 MW και οι ανάγκες σε φυσικό αέριο των μονάδων αυτών υπολογίζονται σε 1,5 δισ. κ.μ. ετησίως.

Ο κ. Μυτιληναίος αιτιολόγησε τη δρομολόγηση της επένδυσης για το υπεράκτιο terminal λόγω της ανάγκης να υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές στην αγορά, πέραν της Ρεβυθούσας.

«Υποφέραμε», είπε, «στην Ευρώπη από τις τιμές του φυσικού αερίου. Άρα χρειαζόμαστε εναλλακτικές επιλογές, γιατί τελικά αυτό ενδιαφέρει τον καταναλωτή».

Προηγουμένως, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Χάρης Σαχίνης χαρακτήρισε «πιο ανεπτυγμένο» το έργο κατασκευής terminal LNG στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας, έναντι της Καβάλας, η οποία παραμένει ωστόσο στρατηγική επιλογή, καθώς πλην των εγχώριων αναγκών ενδιαφέρεται και η Βουλγαρία να έχει μία εναλλακτική πηγή τροφοδοσίας, πέραν του ρωσικού αερίου του αγωγού.

Ο κ. Μυτιληναίος, εξάλλου, χαρακτήρισε «πετρέλαιο του μέλλοντος» το φυσικό αέριο, επισήμανε ότι η παγκοσμιοποίηση των αγορών αερίου έφερε σημαντικές αλλαγές, εξέφρασε την άποψη ότι δεν έχει νόημα να υπάρχει εξειδικευμένη ενεργειακή πολιτική στη Μεσόγειο, καθώς είναι μέρος της παγκόσμιας πολιτικής, υπογράμμισε πως κατά τα επόμενα χρόνια θα υπάρχουν και άλλες πηγές προμήθειας αερίου, όπως για παράδειγμα από την Αφρική, και τόνισε ότι η Ελλάδα έχει αρχίσει να συνειδητοποιεί τι θα γίνει στο μέλλον, οπότε δεν θα τηρεί πλέον αμυντική πολιτική.

Πάντως, ο κ. Μυτιληναίος χαρακτήρισε «τραυματική εμπειρία» το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου στη χώρα μας, που στοίχισε πολλά εκατομμύρια στον όμιλο. «Αυτή η υπόθεση δεν έκανε καλό στην Ελλάδα», τόνισε. «Όμως, ό,τι συνέβη ανήκει στο παρελθόν. Τώρα χρειάζεται να βελτιώσουμε τις αδειοδοτικές διαδικασίες. Η χώρα μας έχει συνειδητοποιήσει τη θέση της και εμείς θέλουμε να συμμετάσχουμε σε αυτήν τη διαδικασία».

Να σημειωθεί ότι ο κ. Σαχίνης τάχθηκε υπέρ των ανοιχτών αγορών αερίου και υπεραμύνθηκε του ανταγωνισμού, γιατί, όπως είπε, θα φέρει χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή.

Στο πάνελ συμμετείχε και ο υφυπουργός Εξωτερικών κ. Σπύρος Κουβέλης, ο οποίος εξέφρασε την άποψη ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να αναδειχτεί σε κομβικό σημείο των ενεργειακών διασυνδέσεων της περιοχής της Μεσογείου, με αιχμή του δόρατος την πράσινη ανάπτυξη.

Πρωτοβουλία για τον ενεργειακό σχεδιασμό

Μετά τη σιωπηρή κατάργηση του Συμβουλίου Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής (ΣΕΕΣ), που κατήρτιζε μελέτες για την εθνική ενεργειακή στρατηγική, ο όμιλος Μυτιληναίος ανέλαβε την πρωτοβουλία και πριν από έναν μήνα ανέθεσε στον ΙΟΒΕ την εκπόνηση ανάλογης μελέτης για τον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας, με ορίζοντα 25ετίας.

Η μελέτη αυτή εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί σε ένα έτος, καθώς είναι μία σύνθετη και επίπονη εργασία και ο όμιλος Μυτιληναίος σκοπεύει να την καταθέσει, όταν περαιωθεί, στα αρμόδια όργανα της Πολιτείας, προκειμένου να υπάρχει ένα αξιόπιστο εργαλείο από έναν ανεξάρτητο και έγκυρο φορέα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v