Σήραγγα Καλλιδρόμου:Δεκαέξι έτη για 18 χιλιόμετρα

Η κατασκευή της σήραγγας του Καλλίδρομου, η οποία αποτελείται από δύο σήραγγες μονής γραμμής συνολικού μήκους 18.072 μέτρων, ξεκίνησε το 1997 και χρειάστηκε να φτάσει το 2013 για να ενωθούν οι δύο πλευρές.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Σήραγγα Καλλιδρόμου:Δεκαέξι έτη για 18 χιλιόμετρα
Κονδύλια από τρία κοινοτικά πλαίσια στήριξης χρειάστηκε να χρηματοδοτήσουν τη σήραγγα του Καλλίδρομου, έργο-γέφυρα (έτσι ονομάζονται τα έργα που χρηματοδοτούνται από περισσότερα του ενός πλαίσια στήριξης), το οποίο εξελίχθηκε σε σύγχρονο γεφύρι της Άρτας, δεδομένου ότι χρειάστηκε 16 χρόνια για να υλοποιηθεί.

Η κατασκευή της σήραγγας του Καλλίδρομου, της μεγαλύτερης των Βαλκανίων, η οποία αποτελείται από δύο σήραγγες μονής γραμμής συνολικού μήκους 18.072 μέτρων, ξεκίνησε το 1997 και χρειάστηκε να φτάσει το 2013 για να ενωθούν οι δύο πλευρές.

Το «ξετρύπημα» της σήραγγας, όπως ονομάζεται η ένωση του βόρειου και του νότιου κλάδου, έγινε χθες παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Σταύρου Καλογιάννη και του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ Κώστα Σπηλιόπουλου.


Η γραμμή θα είναι πλήρως έτοιμη το 2016

Σε περίπου 1,5 μήνα εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί και οι εργασίες που υπολείπονται ώστε από το φθινόπωρο να ξεκινήσει η τελευταία εργολαβία-σκούπα, με την οποία θα ολοκληρωθεί το σύνολο των έργων στο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής Τιθορέα - Δομοκός.

Βέβαια, στο σύνολό της η γραμμή δεν αναμένεται να είναι έτοιμη πριν από τις αρχές του 2016, όταν και τα τρένα θα κινούνται στον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη πλήρως ηλεκτροκίνητα ολοκληρώνοντας το ταξίδι σε μόλις 3 ώρες και 30 λεπτά.

Η νέα χάραξη, με την οποία παρακάμπτεται το υφιστάμενο κομμάτι της ορεινής, μονής, γραμμής έχει σχεδιαστεί για ανάπτυξη ταχυτήτων έως 250 Km/h και μειώνει τον χρόνο διαδρομής Αθήνα - Θεσσαλονίκη κατά 25 λεπτά.

Στο τμήμα Τιθορέα - Δομοκός υπολείπεται ακόμη η ολοκλήρωση της σήραγγας του όρους Όθρυς, η οποία κατασκευάζεται σε δύο κλάδους, μήκους 6,5 χιλιομέτρων έκαστος και επίσης παρακάμπτει την ορεινή χάραξη.

Το συνολικό κόστος του έργου (μελέτη-κατασκευή) ανήλθε στα 354 εκατομμύρια ευρώ και χρηματοδοτήθηκε από πόρους που προήλθαν από τρία κοινοτικά πλαίσια στήριξης, ενώ την κατασκευή της σήραγγας υλοποίησαν οι τεχνικές εταιρείες J&P ABAΞ και ΤΕΡΝΑ.

Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών κ. Καλογιάννης αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις δυσκολίες που παρουσίαζε το συγκεκριμένο έργο εξαιτίας της γεωλογίας της περιοχής, ενώ ο γενικός γραμματέας του υπουργείου κ. Σταθόπουλος στάθηκε στη θετική επίδραση που θα έχει στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς βελτιώνονται θεαματικά οι προοπτικές για την ανάπτυξή της, ιδίως μέσω της ενίσχυσης των εμπορευματικών μεταφορών.


Έρχεται το έργο-σκούπα στο τμήμα Τιθορέα - Δομοκός

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ αναφέρθηκε στην πείρα και στην υψηλή τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες στην υλοποίηση δύσκολων έργων.

Ο κ. Σπηλιόπουλος ανέφερε ότι έως τον Σεπτέμβριο θα έχει υπογραφεί η επόμενη εργολαβία προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες με τις οποίες θα ολοκληρωθεί ο σιδηροδρομικός άξονας Αθήνας - Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για το αποκαλούμενο και έργο-σκούπα στο τμήμα Τιθορέα - Δομοκός, που ολοκληρώνει τον σιδηροδρομικό διάδρομο Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Οι δύο ενστάσεις που είχαν κατατεθεί στο ΣτΕ απορρίφθηκαν, οπότε δεν υπάρχουν πλέον εμπόδια ώστε να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης.

Το έργο περιλαμβάνει τις υπολειπόμενες εργασίες υποδομής και κτιριακών εγκαταστάσεων, επιδομής, Η/Μ εγκαταστάσεων, σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Τιθορέα - Δομοκός.

Σήμερα η έλλειψη ηλεκτροκίνησης στο σύνολο της γραμμής Αθηνών -Θεσσαλονίκης προκαλεί σοβαρό πρόβλημα στην κίνηση των συρμών, καθώς στο τμήμα εως τον Δομοκό κινούνται ντιζελοκίνητες μηχανές και στο υπόλοιπο τμήμα, έως τη Θεσσαλονίκη, ηλεκτροκίνητες.

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 415 εκατ. ευρώ και η διάρκεια των εργασιών έχει οριστεί σε 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Προσωρινός μειοδότης του έργου, με έκπτωση 8,5%, έχει αναδειχθεί η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - J&P ΑΒΑΞ - TΕΡΝΑ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v