Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οριακές διαπραγματεύσεις για τους οδικούς άξονες

Ελάχιστα έχουν γίνει προς την κατεύθυνση της επανεκκίνησης των μεγάλων οδικών αξόνων. Πιέσεις από Γερμανία και Γαλλία αλλά και επιφυλάξεις για τις δυνατότητες εξασφάλισης χρηματοδότησης των έργων.

Οριακές διαπραγματεύσεις για τους οδικούς άξονες
Σε αρχικό στάδιο βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των οδικών αξόνων, παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες σύμφωνα με τις οποίες θα υπάρξουν σύντομα ανακοινώσεις.

Όπως τονίζει στο Euro2day ο επικεφαλής ισχυρού κατασκευαστικού ομίλου, μέχρι σήμερα δεν έχει κλείσει κανένα θέμα, ενώ δεν έχουν καν ξεκινήσει οι ουσιαστικές συζητήσεις με τις τράπεζες προκειμένου να διαπιστωθεί αν θα συνεχίσουν να χρηματοδοτούν τα τέσσερα βαλτωμένα οδικά έργα (Μαλιακός - Κλειδί, Ιονία Οδός, Άξονας Κεντρικής Ελλάδας και Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα).

Το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών είχε ανακοινώσει πως είναι «θέμα ημερών» η ανακοίνωση της συμφωνίας για τους οδικούς άξονες. Στην πραγματικότητα, δεν έχει κλείσει κανένα μέτωπο για κανένα από τα τέσσερα έργα.

Ο ειδικός διαπραγματευτής της κυβέρνησης Ευθ. Βιδάλης βρίσκεται μεταξύ σφύρας και άκμωνος: Με το που κυκλοφόρησε πως εξετάζεται η ακύρωση του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) υπήρξε σφοδρή αντίδραση του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα που έχει αναλάβει το έργο μαζί με τους ισπανικούς ομίλους ACS και Cintra.

Ταυτόχρονα, σοβαρό παρασκηνιακό ρόλο στις διαπραγματεύσεις φαίνεται πως διαδραματίζουν και οι κυβερνήσεις ευρωπαϊκών χωρών που στηρίζουν εσχάτως την ελληνική κυβέρνηση, όπως η Γαλλία και η Γερμανία.

Η γαλλική Vinci (μεγαλύτερος μέτοχος της Γέφυρα, που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου) είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας Ολυμπία Οδός, που έχει αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση του τμήματος Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, ενώ συμμετέχει και στην κοινοπραξία που έχει αναλάβει το τμήμα Μαλιακός - Κλειδί.

Στα δύο έργα συμμετέχει και η Hochtief, η οποία μπορεί πλέον να ελέγχεται μετοχικά από τους Ισπανούς της ACS, αλλά παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες της Γερμανίας.

Στην κατασκευαστική αγορά υποστηρίζουν πως έπρεπε να κλείνουν ένα-ένα τα μέτωπα, δηλαδή να συμφωνείται η τύχη ενός έργου, στη συνέχεια του δεύτερου έργου κ.λπ. Το επιτελείο του κ. Βιδάλη επιδιώκει μια λύση πακέτο, καθώς η βιωσιμότητα ενός έργου κρίνεται από την τύχη ενός άλλου (π.χ. αν δεν κατασκευαστεί ο Ε65, θα αυξηθεί η κίνηση στο τμήμα Μαλιακός - Κλειδί).

Γι' αυτό και προς το παρόν όλα είναι στο αέρα. Στον αέρα βρίσκεται και η συμμετοχή των τραπεζών, αρκετές από τις οποίες ετοιμάζονταν να αποχωρήσουν από τη χρηματοδότηση των τεσσάρων έργων, με δεδομένες τις μεγάλες ανατροπές στα χρηματοδοτικά μοντέλα εξαιτίας της κυκλοφοριακής πτώσης που φέρνει η κρίση.

«Οι συζητήσεις με τις τράπεζες δεν έχουν καν ξεκινήσει», λέει ο επικεφαλής κατασκευαστικού ομίλου που συμμετέχει στις κοινοπραξίες.

Τα στελέχη των τεχνικών εταιρειών υποστηρίζουν πως δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία για την απόδοση των έργων (το περίφημο IRR μέσω του οποίου υπολογίζεται η κερδοφορία μιας επένδυσης).

Για το θέμα των διοδίων, οι διοικήσεις των κατασκευαστών εμφανίζονται πρόθυμες για τη μείωσή τους στα υπό κατασκευή τμήματα, με δεδομένο πως θα αυξηθούν σημαντικά με την παράδοση των έργων.

Από την άλλη πλευρά, αντιδράσεις από τις τοπικές κοινωνίες αναμένονται για την κατάργηση ορισμένων τμημάτων, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το τμήμα Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, το οποίο εξετάζεται να καταργηθεί, καθώς οι εργολάβοι της εταιρείας Ολυμπία Οδός θα κατασκευάσουν και θα λειτουργήσουν μόνο το τμήμα Κόρινθος - Πάτρα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v