Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Eurobank: Το "πακέτο" να κλείσει πριν τη Σύνοδο

Η οριστική συμφωνία για τη δέσμη μέτρων για το 2013-14 είναι αναγκαίο να επιτευχθεί πριν από τη σύνοδο κορυφής της 18ης Οκτωβρίου 2012, σημειώνει η Eurobank στο νέο εβδομαδιαίο δελτίο "7 ημέρες οικονομία".

Eurobank: Το πακέτο να κλείσει πριν τη Σύνοδο
Η οριστική συμφωνία για τη δέσμη μέτρων για το 2013-14 είναι αναγκαίο να επιτευχθεί πριν από τη συνάντηση κορυφής της 18ης Οκτωβρίου 2012, σημειώνει η Eurobank στο νέο εβδομαδιαίο δελτίο "7 ημέρες οικονομία".

Σε σχέση με τις 89 προαπαιτούμενες ενέργειες για την επόμενη δόση, η τράπεζα υπογραμμίζει ότι η κυβέρνηση σκοπεύει να καταθέσει νομοσχέδιο με το μεγαλύτερο μέρος των απαιτούμενων μεταρρυθμίσεων μέσα στην επόμενη εβδομάδα. Η επιτυχής ολοκλήρωση της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας θα είναι προς όφελος της ελληνικής οικονομίας, τονίζει.

Βραχυπρόθεσμα, η εκταμίευση της επόμενης δόσης των €31,5 δισ. θα εξασφαλίσει την απαραίτητη ρευστότητα για τη λειτουργία του ελληνικού δημοσίου (μισθοί, συντάξεις, λειτουργικές δαπάνες κ.τ.λ.).

Σύμφωνα με το Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2013 (και με δεδομένη την εκταμίευση της δόσης των €31,5 δισ.) το ελληνικό δημόσιο αναμένεται να αποπληρώσει μέρος  των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών του μέχρι το τέλος του 2012 (€3,5 δισ. από σύνολο €7,9 δισ. στο τέλος Αυγούστου 2012).

Η πληρωμή μέρους των ληξιπρόθεσμων οφειλών θα έχει θετική επίδραση στο έντονο πρόβλημα έλλειψης ρευστότητας της ελληνικής οικονομίας. Τέλος, από τη συγκεκριμένη δόση θα εξασφαλιστούν και τα απαραίτητα κεφάλαια (€25 δισ.) για την ανακεφαλαιοποίηση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος.

Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, η εκταμίευση της επόμενης δόσης, η άμεση εφαρμογή του προγράμματος διαρθρωτικών αλλαγών του β΄ προγράμματος σταθεροποίησης καθώς και η διαδικασία μετασχηματισμού του ελληνικού τραπεζικού συστήματος που ήδη ξεκίνησε δημιουργούν τις απαραίτητες συνθήκες για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας.

Οποιαδήποτε χρονοτριβή θα έχει αρνητικό αποτέλεσμα στον ρυθμό ανάπτυξης των ετών 2013-2014 και στην επίτευξη των αντίστοιχων δημοσιονομικών στόχων (έλλειμμα-χρέος).

Παράλληλα, θα επανατροφοδοτήσει το κλίμα αβεβαιότητας σχετικά με τη συμμετοχή της Ελλάδας στην οικονομική και νομισματική ένωση, αναβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο τις όποιες επενδυτικές πρωτοβουλίες (π.χ. μέσω του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων). Το 2012 αποτελεί ένα καλό παράδειγμα για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει μια τέτοια συμπεριφορά.

Η καθυστέρηση στην ταυτοποίηση των μέτρων των €11,5 δισ. εξαιτίας της διπλής εκλογικής αναμέτρησης και της δυστοκίας στη διαπραγμάτευση μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της τρόικας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες οδήγησε στη χειροτέρευση του οικονομικού κλίματος.

Σύμφωνα με την αρχική πρόβλεψη του β΄ προγράμματος σταθεροποίησης (Μάρτιος 2012), η ύφεση για το 2012 αναμενόταν στο -4,8% του ΑΕΠ, ενώ το Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2013 την ανεβάζει στο -6,5% του ΑΕΠ. Σημειώνουμε εδώ ότι η πρόβλεψή μας είναι ύφεση -7,1% του ΑΕΠ το 2012.

Σε σχέση με την επιμήκυνση, η EFG επισημαίνει ότι μέχρι στιγμής δεν διαφαίνεται κάποια συμφωνία μεταξύ των δανειστών (Ε.Ε., ΕΚΤ και ΔΝΤ) για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης της διετούς επιμήκυνσης του ελληνικού προγράμματος ή και για τη διαδικασία απομείωσης του χρέους του ελληνικού δημοσίου, που θα επιτρέψει την επιστροφή του σε βιώσιμα επίπεδα (δημόσιο χρέος μικρότερο ή ίσο του 120% του ΑΕΠ το 2020).

Η βιωσιμότητα του χρέους θα επιτρέψει την περαιτέρω συμμετοχή του ΔΝΤ στη χρηματοδότηση του ελληνικού προγράμματος. Η τράπεζα σημειώνει ότι το ΔΝΤ στην έκδοση του IMF Fiscal Monitor (09/10/2012) εκτιμά ότι ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ θα είναι 170,7% το 2012 και 152,8% το 2017, χωρίς παρεμβάσεις για την απομείωση του χρέους. Κάτι τέτοιο αποτελεί σαφή ένδειξη για τη μη βιωσιμότητα του χρέους για το 2020 και για την ανάγκη νέας απομείωσης.

Πλέον, σημειώνει, ως πιο πιθανή λύση στο πρόβλημα της χρηματοδότησης - απομείωσης μπορεί να θεωρηθεί η ακόμη μεγαλύτερη μείωση των επιτοκίων στα διμερή δάνεια του α΄ προγράμματος σταθεροποίησης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v