Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κόντρα Ryanair με «Ελ. Βενιζέλος» για το σπατόσημο

Κόντρα προέκυψε από την κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών να προχωρήσει σε αναπροσαρμογή της Χρέωσης Εξυπηρέτησης Επιβατών. Οι επιστολές και το... αποτέλεσμα.

Κόντρα Ryanair με «Ελ. Βενιζέλος» για το σπατόσημο

Την αντίδραση της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας Ryanair προκάλεσε η απόφαση της εταιρείας του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», έπειτα από σχετικές διαβουλεύσεις, να αυξήσει τη Χρέωση Εξυπηρέτησης Επιβατών, «αντισταθμίζοντας» την επερχόμενη μείωση του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), του γνωστού «σπατοσήμου» (σ.σ.: το οποίο ισχύει ως τέλος για όλα τα ελληνικά αεροδρόμια). Κίνηση με την οποία δεν προκύπτει επιπλέον βάρος για τους επιβάτες, αλλά ούτε και ελάφρυνση. 

Με ανακοίνωσή του στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, το ΔΑΑ γνωστοποίησε την απόφαση να διατηρήσει αμετάβλητα τα τέλη του αεροδρομίου για το 2024, με «εξαίρεση την αύξηση της Χρέωσης Εξυπηρέτησης Επιβατών (Passenger Terminal Facility charge - PTF), η οποία θα τεθεί σε ισχύ από την 1 Νοεμβρίου 2024, ως αποτέλεσμα της επερχόμενης μείωσης στο Τέλος Εκσυγχρονισμού & Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ) που θα πραγματοποιηθεί από την 1 Νοεμβρίου 2024, όπως προβλέπεται στο άρθρο 52 του Ν. 4465/2017, και αποσκοπεί στην αποκατάσταση τυχόν απώλειας εσόδων μέσω ισόποσης αναπροσαρμογής της χρέωσης PTF».

Μάλιστα, όπως αναφέρει σε ενημερωτικό σημείωμά του ο ΔΑΑ, στόχος είναι «να διασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία του αεροδρομίου και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών προς όλους τους χρήστες του αεροδρομίου, διατηρώντας παράλληλα το συνολικό ύψος των χρεώσεων που επιβάλλονται στους χρήστες αεροδρομίου σε σταθερό επίπεδο και με ουδέτερο αντίκτυπο στις αεροπορικές εταιρείες και στους επιβάτες τους».

Επί της ουσίας, αυτή η αναπροσαρμογή στη Χρέωση Εξυπηρέτησης Επιβατών δεν θα επιβαρύνει ούτε τον επιβάτη ούτε την αεροπορική εταιρεία, και η μοναδική διαφορά έγκειται στην αναγραφή της συγκεκριμένης χρέωσης στα εισιτήρια.

Το αντάρτικο της Ryanair

Η απόφαση αυτή, ωστόσο, προκάλεσε την αντίδραση της χαμηλού κόστους αεροπορικής εταιρείας Ryanair, η οποία, τόσο κατά τη διάρκεια των σχετικών διαβουλεύσεων όσο και με επιστολές της τον Μάιο και τον Ιούνιο, εξέφρασε τις αντιρρήσεις της αναφορικά τόσο με την προτεινόμενη μεταβολή όσο και με την παρεχόμενη πληροφόρηση από τον ΔΑΑ.

Από την πλευρά του, ο ΔΑΑ, ο οποίος απάντησε με αντίστοιχη επιστολή προς τη χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία, επισημαίνει πως αξιολόγησε τα επιχειρήματα «ορισμένων χρηστών αεροδρομίου και ιδιαίτερα της Ryanair», αναφέροντας ότι τα θεωρεί αβάσιμα και μη επαρκώς αιτιολογημένα.

Συγκεκριμένα, απαντώντας στο σκέλος της παρεχόμενης πληροφόρησης, ο ΔΑΑ αναφέρει στο σχετικό ενημερωτικό σημείωμά του ότι «όλες οι αντιρρήσεις που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια αλλά και μετά τις συνεδριάσεις διαβούλευσης έχουν απαντηθεί διεξοδικά κατά τις συνεδριάσεις, όπως προκύπτει από τα σχετικά πρακτικά, αλλά και με την από 03.06.2024 απαντητική επιστολή του προς την Ryanair», υποστηρίζοντας ότι ο βαθμός ανάλυσης των πληροφοριών που παρασχέθηκαν στους χρήστες αεροδρομίου είναι επαρκής.

Σημειώνεται ότι η πρόθεση του ΔΑΑ να αναπροσαρμόσει τις αεροναυτιλιακές χρεώσεις, ώστε να αναπληρωθεί η μείωση του ΤΕΑΑ, είχε γνωστοποιηθεί στο πλαίσιο τόσο της ανακοίνωσης των ετήσιων αποτελεσμάτων της εταιρείας όσο και της εισαγωγής των μετοχών της στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Σχετικά με τη μεταβολή του επιπέδου των χρεώσεων αεροδρομίου, ο ΔΑΑ αναφέρει ότι «όλες οι σχετικές αντιρρήσεις που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια και μετά τις συνεδριάσεις διαβούλευσης απαντήθηκαν διεξοδικά κατά τις συνεδριάσεις, όπως προκύπτει από τα σχετικά πρακτικά και με την από 03.06.2024 απαντητική επιστολή μας προς τη Ryanair».

Συμπληρώνει ότι τα έσοδα από τις αεροπορικές δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων των τελών αεροδρομίου και του ΤΕΑΑ, είναι αρκετά κάτω από το μέγιστο επιτρεπόμενο επίπεδο που προβλέπεται στη Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου. Συμπληρώνει, δε, ότι σε αντίθεση με ό,τι υποστηρίζει η Ryanair, τα έσοδα που θα προκύψουν από τη χρέωση PTF θα χρησιμοποιηθούν για την κάλυψη υπηρεσιών και διευκολύνσεων που παρέχονται στους χρήστες και αντιστοιχούν στο κόστος αυτών και οι χρήστες του αεροδρομίου θα συνεχίσουν να πληρώνουν μόνο για υπηρεσίες και διευκολύνσεις που τους παρέχονται.

Οι αντιδράσεις της Ryanair

Αυτή, πάντως, δεν είναι η πρώτη φορά που η Ryanair αντιδρά στη στρατηγική που ακολουθούν το ΔΑΑ και τα υπόλοιπα ελληνικά αεροδρόμια. Υπενθυμίζεται ότι τον Σεπτέμβριο του 2022, η χαμηλού κόστους εταιρεία είχε προχωρήσει στο κλείσιμο της βάσης της στην Αθήνα για τη χειμερινή περίοδο, αφήνοντας αιχμές κατά του ΔΑΑ, της Fraport Greece, που διαχειρίζεται 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, και της ελληνικής κυβέρνησης για την πολιτική που ακολουθούν σχετικά με τις χρεώσεις των αεροδρομίων και τη μη παροχή κινήτρων κατά τις περιόδους χαμηλής τουριστικής ζήτησης.

Ακολουθώντας την ίδια πολιτική, η Ryanair το 2022 είχε επίσης ανακοινώσει ότι δεν επρόκειτο να ανοίξει ξανά τη βάση της στη Ρόδο, ενώ και παλαιότερα, το 2018 -επικαλούμενη τις χρεώσεις του αεροδρομίου «Ιωάννης Δασκαλογιάννης»- είχε αποφασίσει την αποχώρησή της από τα Χανιά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v