Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κέρδισε μια μάχη ο Αξονας Κεντρικης Ελλάδας

Στις 12/12, θα κριθεί η τύχη τμήματος του οδικού άξονα Ε65 (Αξονας Κεντρικής Ελλάδος), αλλά η κοινοπραξία που έχει αναλάβει το έργο (συμμετέχουν οι ισπανικές Cintra και Ferrovial και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) κέρδισε πρόσφατα μια μάχη.

Κέρδισε μια μάχη ο Αξονας Κεντρικης Ελλάδας
Στις 12 Δεκεμβρίου, οπότε και θα εκδικαστεί προσφυγή τοπικών συλλόγων, θα κριθεί η τύχη τμήματος του οδικού άξονα Ε65 (Αξονας Κεντρικής Ελλάδος), αλλά η κοινοπραξία που έχει αναλάβει το έργο (συμμετέχουν οι ισπανικές Cintra και Ferrovial και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) κέρδισε πρόσφατα μια μάχη: Η Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) απέρριψε στα τέλη Ιουνίου αίτηση ακυρώσεως της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου επικαλούμενη σειρά παρεμβάσεων που έχουν δρομολογήσει οι εργολήπτες για την προστασία του οικοσυστήματος.

Γι’ αυτό και στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών υποστηρίζουν πως ο οδικός άξονας (που έχει σταματήσει) δεν κινδυνεύει τόσο από τα περιβαλλοντικά προβλήματα, όπως κυκλοφορεί τις τελευταίες ημέρες, όσο από τα γενικότερα ζητήματα (χρηματοδότηση, νέα συμφωνία με Δημόσιο) που έχουν μπλοκάρει τα έργα με συμβάσεις παραχώρησης.

Η προσφυγή είχε κατατεθεί από τον Κυνηγετικό Σύλλογο Γρεβενών, τον Ιππικό Πολιτιστικό Σύλλογο Γρεβενών «Η Βασιλίτσα», τον Ελληνικό Ορειβατικό Σύλλογο Δεσκάτης και τους δήμους Δεσκάτης και Γρεβενών.

Η προσφυγή αφορούσε ειδικά το τμήμα Καλαμπάκα έως Εγνατία οδός, μήκους 37 χιλιομέτρων, που διέρχεται μέσα από την περιοχή της καφέ αρκούδας και άλλων ζώων και τοπικοί παράγοντες υποστηρίζουν πως από την κατασκευή του οδικού άξονα απειλείται η πανίδα και το φυσικό περιβάλλον.

Στην Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ παρουσιάστηκαν τα στοιχεία της ΜΠΕ η οποία προβλέπει σειρά παρεμβάσεων, όπως ελεύθερα περάσματα των θηλαστικών με σκοπό τη μη αποκοπή των υποπληθυσμών τους εκατέρωθεν των δύο μεγάλων έργων (Εγνατίας Οδού και Ε65).

Προτείνονται, επίσης, σειρά αντισταθμιστικών μέτρων για την προστασία της άγριας πανίδας, όπως οριοθέτηση ζώνης προστασίας δυτικά του ποταμού Ιωνα, ενίσχυση του ενδιαιτήματος της αρκούδας με φύτευση οπωροφόρων δένδρων και από το 10% της αγροτικής παραγωγής με αποζημίωση των αγροτών, ετήσιες μετρήσεων κυκλοφοριακού φόρτου και θορύβου, κ.λπ.

Οι προσφεύγοντες υποστήριζαν πως ο οδικός άξονας διέρχεται διαμέσου δύο περιοχών Natura 2000 («Κερκέτιο Ορος – Κόζιακας» και «Αντιχάσια Ορη – Μετέωρα»), αλλά η επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ έκρινε πως δεν υπάρχουν λόγοι ακυρώσεως της Περιβαλλοντικής Μελέτης καθώς προβλέπονται συγκεκριμένα μέτρα περιορισμού των δυσμενών επιπτώσεων του έργου για το περιβάλλον της περιοχής.

Μέχρι τον Δεκέμβριο, οπότε και εκδικάζεται η προσφυγή, πολλά θα έχουν κριθεί για τον Αξονα Κεντρικής Ελλάδος καθώς και για τα υπόλοιπα τρία μεγάλα οδικά έργα που έχουν σταματήσει.

Υποτίθεται πως το υπουργείο αναζητεί λύση μέχρι το τέλος του μήνα προκειμένου να υπογραφούν ανανεωμένες συμβάσεις παραχώρησης (με βάση τα νέα δεδομένα για την κυκλοφορία, τους όρους των τραπεζών, κλπ) ώστε να ξεκινήσουν τα έργα από τις αρχές του 2013.

Οι φήμες για την τύχη του Αξονα Κεντρικής Ελλάδος, που «φούντωσαν» τις τελευταίες εβδομάδες, αποδίδονται και στον ανταγωνισμό με τον άξονα Μαλιακός – Κλειδί. Αν δεν υλοποιηθεί το πρώτο έργο, τότε ολόκληρη η κυκλοφορία θα περνάει μέσα από το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί του ΠΑΘΕ.

Σημειώνεται πως ο άξονας Ε65 και το τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα είναι στην ουσία επιδοτούμενα έργα από το δημόσιο καθώς η κυκλοφορία (δηλαδή τα έσοδα από διόδια) από μόνη της δε θα μπορούσε να στηρίξει την υλοποίησή τους, σύμφωνα με τις συμβάσεις που υπέγραψε την περίοδο 2007 – 2008 το τότε υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v