Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σεπτέμβριο οι διαπραγματεύσεις για οδικούς άξονες

Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες και τους κατασκευαστικούς ομίλους που συμμετέχουν στους βαλτωμένους οδικούς άξονες.

Σεπτέμβριο οι διαπραγματεύσεις για οδικούς άξονες
Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες και τους κατασκευαστικούς ομίλους που συμμετέχουν στους βαλτωμένους οδικούς άξονες (Ιονία Οδός, Μαλιακός - Κλειδί, Άξονας Κεντρικής Ελλάδας και Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος) είπε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Κωστής Χατζηδάκης.

Ο κ. Χατζηδάκης ευελπιστεί πως μέχρι τα τέλη τους έτους θα έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή οι αναθεωρημένες συμβάσεις παραχώρησης ώστε να ξεκινήσουν τα έργα στους τέσσερις άξονες, που έχουν σταματήσει από τον Νοέμβριο του 2010.

Εκτός των χιλιάδων χαμένων θέσεων εργασίας. η Ελλάδα απειλείται και με διεκδικήσεις δισεκατομμυρίων από τους εγχώριους και ξένους εργολάβους που συμμετέχουν στις κοινοπραξίες κατασκευής. Οι διεκδικήσεις συνδέονται με την καθυστερημένη παράδοση τμημάτων λόγω απαλλοτριώσεων, μη μεταφοράς δικτύων υπηρεσιών κοινής ωφέλειας κ.λπ.

«Στόχος μας είναι να κρατήσουμε όλους τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, όλα αυτά τα μεγάλα αναπτυξιακά σχέδια ζωντανά», είπε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών, στο περιθώριο των εγκαινίων του τμήματος Ανισόπεδος Κόμβος Κυπαρισσίας - Ανισόπεδος Κόμβος Εισόδου Καλαμάτας του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, του μοναδικού από τα πέντε συγχρηματοδοτούμενα που προχωρά κανονικά.

Η συμφωνία του περασμένου Σαββάτου με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για τη δημιουργία του περίφημου Μηχανισμού Επιμερισμού Κινδύνου για τους οδικούς άξονες θεωρείται σημαντικό βήμα.

Όμως, τα προβλήματα στις συμβάσεις παραχώρησης ξεκινούν από τη μειωμένη κυκλοφορία, που έχει τινάξει στον αέρα τις προβλέψεις για τα έσοδα, και φτάνουν μέχρι την απόφαση πολλών ξένων τραπεζών να αποχωρήσουν από τη χρηματοδότηση. Η κυκλοφορία στις εθνικές οδούς παρουσιάζει μείωση μέχρι και 50% σε σύγκριση με το 2007, με αποτέλεσμα να καθίσταται ακόμα πιο δύσκολη η επανεκκίνηση των έργων.

Οι ελληνικές τράπεζες και όσες ξένες θέλουν να μείνουν στη χρηματοδότηση ζητούν από το ελληνικό δημόσιο να εγγυηθεί την κυκλοφορία και συνεπώς τα έσοδα από τα διόδια, κάτι που έχει ήδη πράξει στην περίπτωση της Αττικής Οδού, αλλά και αυξήσεις στα επιτόκια με τα οποία έχουν δανείσει τους εργολάβους.

Οι τελευταίοι ζητούν αλλαγές στο φυσικό αντικείμενο των συμβάσεων (να περικοπούν τμήματα που έχουν εμπλακεί σε δικαστικές διαμάχες ή σε προσφυγές στην Ε.Ε., όπως τμήμα του Άξονα Κεντρικής Ελλάδος, τμήμα που διέρχεται μέσα από τον Καϊάφα στην Ηλεία κ.λπ.), ώστε να προχωρήσουν τα έργα.

Χθες ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε πως «οι διαπραγματεύσεις θα είναι πολύ δύσκολες, όλοι γνωρίζουν ποιες είναι οι συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνονται, αλλά η αποτυχία δεν μπορεί να είναι επιλογή».

Πρόσθεσε πως «είναι σημαντικό τα έργα αυτά να προχωρήσουν και για τον τεχνικό κόσμο και γιατί θα δημιουργηθούν δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, αλλά και επειδή θα υπάρξει θετική αντανάκλαση σε όλες τις τοπικές κοινωνίες από όπου αυτά θα περάσουν. Θα δουλέψουμε λοιπόν με σύστημα, με αποφασιστικότητα και με διαφάνεια».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v